ІМЕРСИВНІ ТЕХНОЛОГІЙ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО ТА ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2023-2-5

Ключові слова:

імерсивні технології, навчання фізики. доповнена реальність, віртуальна реальність, дистанційне навчання, мішане навчання

Анотація

У статті розкриваються ключові аспекти використання імерсивних технологій в умовах дистанційного та змішаного навчання фізики. Дослідження останніх років, які проаналізовано, показують важливість імерсивних технологій у покращенні якості освіти та залученні учнів і студентів до вивчення природничих дисциплін, особливо в умовах, коли традиційні методи навчання обмежені або недостатні. Метою нашої роботи є визначення методичних особливостей використання технологій віртуальної та доповненої реальності. Для розв’язання завдань дослідження проаналізовано потенційні переваги використання даних технологій, зокрема їх здатність створювати реалістичні імітації реального світу, сприяти інтерактивності та співпраці між учнями, забезпечувати індивідуалізований підхід до навчання. У статті висвітлено переваги та проблеми, що виникають в процесі використання імерсивних технологій віртуальної реальності (VR), доповненої реальності (AR), мішаної реальності (MR) у контексті дистанційного та змішаного навчання. Окрему увагу зосереджено на аналізі доступних для безкоштовного використання у навчальному процесі додатків доповненої реальності: ArBook, Electricity AR, Phet Interactive Simulations, GO-LAB, Labster. У статті наведені методичні прийоми використання технологій у навчанні фізики, які були апробовані авторами на практиці. Для з’ясування готовності здобувачів освіти використовувати імерсивні технології та встановлення рівня задоволеності навчанням у новому середовищі було проведено опитування. Результати показали: вивчення фізики з використанням імерсивних технологій викликає у студентів й учнів задоволення від процесу навчання і впливає на покращення загальних результатів. Зроблено акцент на необхідності подальших досліджень і розвитку імерсивних технологій з метою забезпечення доступності та вдосконалення їх освітнього потенціалу, оптимізації сучасного навчального процесу та здешевлення засобів навчання.

Посилання

Гончарова Н.О. Технологія доповненої реальності в підручниках нового покоління. Проблеми сучасного підручника. 2019. Вип. 22. С. 46–56. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-46-56

Ковальчук О.І., Бондаренко М.П., Охрей А.Г., Прибитько І.Ю., Решетник Є.М. Особливості використання імерсивних технологій (віртуальної і доповненої реальності) в медичній освіті та практиці. Morphologia. 2020. Том 14 (№ 3). С. 158–164. https://doi.org/10.26641/1997-9665.2020.3.158-164

Литвинова С. Г., Соколюк О. М. Критерії та показники оцінювання якості навчальних об’єктів доповненої реальності в підручниках фізики. Інформаційні технології та засоби навчання, 88(2), 23–37. https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4870

Сальник І.В. Підходи до організації лабораторного практикум у підготовці вчителя фізики під час дистанційного навчання. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки. 2022. Вип. 12. С. 108-116. https://doi.org/10.33251/2522-1477-2022-12-108-116

Сальник І.В., Фоменко О.В. Використання технологій доповненої реальності в умовах дистанційного та змішаного навчання в закладах фахової передвищої освіти. Імерсивні технології в освіті: збірник матеріалів ІІ науково-практичної конференції з міжнародною участю, 22 вересня 2022 року, м. Київ, Інститут цифровізації освіти НАПН України, с. 163-168.

Сироватський О. В., Семеріков С. О., Модло Є. О., Єчкало Ю. В., Зелінська С. О. Проектування програмних засобів доповненої реальності навчального призначення. Computer Science & Software Engineering: proceedings of the 1st Student Workshop (CS&SE@SW 2018), Kryvyi Rih, Ukraine, November 30, 2018. – С. 193–225.

Сороко Н.В. Підходи до використання імерсивних технологій в закладах загальної освіти. Мультимедійні технології в освіті та інших сферах діяльності: науково-практична конференція з міжнародною участю. 2 листопада 2021 р.– К.: НАУ, 2022 – С. 113-115.

Тестування додатку з фізики «BookVAR» для закладів освіти Києва. – https://don.kyivcity.gov.ua/news/11129.html

Ткачук В.В., Семеріков С.О., Єчкало Ю.В., Маркова О.М., Мінтій М.М. Засоби розробки доповненої реальності для Web: порівняльний аналіз. Фізико-математична освіта. 2020. Випуск 2(24). С. 159-167. https://fmojournal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2020-v2-24/2020_2-24-Tkachuk-Semerikov_FMO.pdf

Цирульник С.М. Застосування технологій доповненої реальності у процесі підготовки фахівців з радіоелектроніки. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, 2019. с. 355-362. Електронне видання. URL: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s32

Hsiu-Mei Huang, Ulrich Rauch, Shu-Sheng Liaw, Investigating learners’ attitudes toward virtual reality learning environments: Based on a constructivist approach. Computers & Education, Volume 55, Issue 3, 2010, P. 1171-1182, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.05.014.

Jared A. Frank, Vikram Kapila. Mixed-reality learning environments: Integrating mobile interfaces with laboratory test-beds. Computers & Education, Volume 110, 2017, P. 88-104, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.02.009.

Soroko N. The augmented reality functions to support the STEAM education at general education institutions. Physical and Mathematical Education. 2021. Issue 3(29). Р.24-30. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-029-3-004

Tien-Chi Huang, Chia-Chen Chen, Yu-Wen Chou, Animating eco-education: To see, feel, and discover in an augmented reality-based experiential learning environment. Computers & Education, Volume 96, 2016, P.72-82, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.02.008.

Yiannis Georgiou, Olia Tsivitanidou, Christian Eckhardt, Andri Ioannou. A learning experience design for immersive virtual reality in Physics classrooms. 6th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN 2020) Online, June 21-25, 2020. https://doi.org/10.23919/iLRN47897.2020.9155097

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-24

Як цитувати

САЛЬНИК, І., & ФОМЕНКО, О. (2023). ІМЕРСИВНІ ТЕХНОЛОГІЙ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО ТА ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ. Фізика та освітні технології, (2), 36–44. https://doi.org/10.32782/pet-2023-2-5