FORMATION OF RESEARCH COMPETENCES IN TEACHING PHYSICS ON THE BASIS OF STEM-EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2022-1-12

Keywords:

STEM-education, competence-based model of STEM-teaching physics, project activity, educational project, formation of research competence

Abstract

Formulation of the problem. The article analyzes the problem of developing the theoretical and methodological foundations of the formation of research skills of students by means of STEM-technologies based on the competence approach. An analysis of the latest research and publications in the scientific and pedagogical literature on the methodology of formation of research skills on the basis of STEM-education based on the competence approach in teaching physics was made. It was determined that in the scientific and pedagogical literature there is no unambiguously defined approach to the methodology of formation of research skills on the basis of STEM-education based on the competence approach in teaching physics. The purpose of the study: the study of theoretical and methodological aspects of the phenomenon “research competence on the basis of STEM-education”. Materials and methods. During the preparation of the article, the following research methods were used: comparative analysis of the theoretical provisions of the developed scientific and educational and methodological literature; observation of the educational process in physics at the national school. Scientific novelty. The role of STEM-technologies in the formation of research skills during the activities of students on the implementation of STEM-projects in the study of physics with the help of information and communication technologies is revealed. It was determined that when conducting physics research in the STEAM-education format, problems related to ecology during the operation of technical installations can be considered; applied aspects of physics in the field of technology, production, medicine, sports; valuable aspects of human life, including safety and health, environmental protection. Attention is focused on the fact that the use of these technologies not only enlivens and diversifies the educational process, but also opens up great opportunities for expanding the educational framework, and also, undoubtedly, carries a huge motivational potential and contributes to the principles of individualization of education.

References

Балик Н.Р., Шмигер Г.П. Підходи та особливості сучасної STEM-освіти. Фізико-математична освіта. 2017. Вип.2. С. 26-30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2017_2_6.

Бібік Н.М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / за ред. О.В. Овчарук. Київ, 2004. С. 45–50.

Бех І.Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу у педагогіці. Виховання і культура. 2009. № 12. С. 5–7.

Генов-Стешенко О.В., Сосницька Н.Л. Дидактичні засади застосування методу проєктів для формування ключових компетентностей учнів у процесі навчання фізики: наукові записки / Серія: педагогічні науки. Кіровоград, РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. Вип. 82. Ч. 2, 2009. С. 73–78.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Н.М. Бібік та ін ; за ред. О.В. Овчарук. Київ, 2004. 112 с.

Патрикеєва О.О., Лозова О.В., Горбенко С.Л., Василашко І.П. Організація STEM-навчання у закладах освіти. Проблеми освіти: збірник наукових праць. Вінниця, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». Вип. 91, 2019. С. 109–115.

Педрада. Портал освітян України: веб-сайт. URL: https://www.pedrada.com.ua/news/703-stem-osvita-vukrayinivid-doshkilnika-do-kompetentnogo-vipusknika (дата звернення: 11.03.2019).

Пометун О.І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті. Компетентнісний підхід у сучасній освіті : Світовий досвід та українські перспективи. Київ, 2004. С. 66–72.

Танцева О.О. Упровадження STEM-проєктів у навчально-виховний процес: шляхи подолання труднощів. Управління школою. 2018. № 22(574). С. 2–7.

Фіцула М.М. Педагогіка. Тернопіль : Богдан, 2005. 232 с.

Published

2022-10-31

How to Cite

СТЕЦЮК, О. (2022). FORMATION OF RESEARCH COMPETENCES IN TEACHING PHYSICS ON THE BASIS OF STEM-EDUCATION. Physics and Educational Technology, (1), 95–100. https://doi.org/10.32782/pet-2022-1-12