ОЦІНЮВАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧИТЕЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Юлія Миколаївна Чемодурова

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.2.25

Ключові слова:

оцінка, оцінювання, Нова українська школа, суб’єктна позиція, агентність, стиль оцінювальної діяльності.

Анотація

У статті проведено теоретичний аналіз проблеми оцінювальної діяльності вчителя в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа». Розкриваються психолого-педагогічні особливості впливу стилю оціночної діяльності вчителя на формування суб’єктної позиції школяра. Підкреслюється, що сучасний освітній процес Нової української школи, який будується на засадах діяльнісного, особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів, являє собою комплекс об’єктивних і суб’єктивних чинників, а також спеціально створених умов, спрямованих на розвиток особистості учня та стимулювання процесу формування його суб’єктної позиції. Суб’єктна позиція школяра розглядається як інтегративне особистісне утворення, формування якого відбувається у процесі усвідомленої, активної і відносно автономної взаємодії дитини із соціальним середовищем, зокрема закладу освіти. Акцентується увага, що сформована суб’єктна позиція проявляється агентністю дитини, тобто вмінням і здатністю до цілепокладання, рефлексії та дії щодо впливу на зміни у власному житті й у світі навколо. Зазначається, що одним із найбільш значущих чинників становлення суб’єктної позиції школяра, формування його агентності є стиль оцінювальної діяльності вчителя та вибрана ним система оцінювання освітніх досягнень учнів. Розглянуто психологічні труднощі переходу педагогів до нових способів і підходів у оцінюванні освітніх досягнень учнів. Показано, що традиційна бальна система оцінок, абсолютизація оціночних суджень та монополізація вчителем права на оцінювання часто виступають травмувальним елементом для психіки дитини. В умовах реалізації принципів Нової української школи визнається необхідність зсуву уваги вчителя з формальної фіксації предметних результатів навчання у сферу метапредметного та особистісного розвитку учня, аналізу передумов та динаміки його освітніх досягнень. Підкреслюється необхідність закріплення у професійній діяльності вчителя конструктивного стилю оціночної діяльності, який заснований на позитивному емоційно-ціннісному ставленні до школяра та включає констатуючий, рефлексивний, прогностичний і проєктивний компоненти оцінювання.

Посилання

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII, зі змінами. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Постанова Кабінету Міністрів України «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти» від 30.09.2020 № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/prodeyaki- pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

Наказ МОН України «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5–6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти» від 01.04.2022 № 289. URL: http://surl.li/cddtm

Мещеряков Д.С. Сучасні тенденції дослідження суб’єктності. Технології розвитку інтелекту. 2017. Т. 2. № 6(17). URL: http://psytir.org.ua/upload/journals/2.6/authors/2017/ Mescheryakov_Dmytro_Sergijovych_Suchasni_tendencii_doslidgennya_subjetnosti.pdf

Гурлєва Т.С. Суб’єктність як основа особистісного розвитку взаємодіючих учасників освітнього процесу. Освітній простір в контексті гуманістичної парадигми: психологічні пріоритети сучасності : збірник наукових праць / за ред. С.Д. Максименка. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. С. 40–52.

Гуменюк В.В. Агентність: множинність визначення та операціоналізація в конктексті шкільної освіти. Наукові записки НаУКМА. Том 3. 2020. URL: http://nrps.ukma.edu.ua/article/ view/214364/214439

OECD. Conceptual Learning Framework. Student Agency for 2030. 2019. URL: http://www. oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/student-agency/Student_ Agency_for_2030_concept_note.pdf

Психологія діяльності та навчальний менеджмент : навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / за заг. ред. В.А. Козакова. Київ : КНЕУ, 2003. 829 с.

Психологічні технології взаємодії суб’єктів освітнього простору : методичні рекомендації / за наук. ред. С.Д. Максименка. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 48 с.

Онопрієнко О.В. Нова українська школа: інноваційна система оцінювання результатів навчання учнів початкової школи : навчально-методичний посібник. Харків : Вид-во «Ранок», 2021. 208 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-08

Як цитувати

Чемодурова, Ю. М. (2023). ОЦІНЮВАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧИТЕЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. Психологічні студії, (2), 195–201. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.2.25

Номер

Розділ

Статті