ПЕРЕВАЖАЮЧІ КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ В ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ

Автор(и)

  • Вікторія Василівна Богун
  • Наталія Віталіївна Макогончук

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.3.1

Ключові слова:

суспільні кризи, копінг-стратегії, внутрішні ресурси, педагоги, стрес, благополуччя

Анотація

Актуальність дослідження внутрішніх ресурсів людини зумовлена низкою кризових явищ у суспільстві, які посилюються на тлі подій російсько-української війни. Військові реалії спричиняють низку травмувальних подій та суспільних викликів, на які людина має адекватно реагувати та знаходити ефективні відповіді, опановуючи величезний арсенал особистісних адаптаційних ресурсів. Стресогенна, психотравмувальна ситуація, пов’язана з військовими подіями, впливає на психічне здоров’я й благополуччя кожної людини. Педагоги загальноосвітніх закладів – не виняток. Дослідження копінг-стратегій було проведено серед педагогів м. Хмельницького та м. Тячів Закарпатської області. До опитування залучалися особи зрілого віку, оскільки ця категорія є основною в цій професійній групі. У процесі проведеного емпіричного дослідження було з’ясовано, що переважаючими копінг-стратегіями в подоланні стресових і травмувальних життєвих подій є орієнтація педагогів на вирішення завдань й активне подолання стресотравмувальних ситуацій. Внутрішніми ресурсами, які зазвичай використовують педагоги в подоланні стресогенних ситуацій, є пізнавальні практики й когнітивні стратегії, орієнтація на соціальну підтримку та соціальну приналежність, опертя на власні переконання, систему цінностей і готовність слідувати своїй філософії життя. Водночас необхідно звернути увагу на розвиток і збагачення ресурсів, які пов’язані з вираженням емоцій та почуттів, спрямованих на розвиток творчості, мрій та фантазій. У ситуаціях, коли людина «вибита з колії» та втратила ґрунт під ногами, їй варто звернутися до тих ресурсів, які поки що не проявлені чи використовуються не повною мірою. Важливо розуміти сильні сторони й розвивати слабкі (пасивні) канали, в такий спосіб посилюючи опір травмувальним подіям і розвиваючи себе як гармонійну збалансовану особистість.

Посилання

Габермас Ю. До реконструкції історичного матеріалізму. Філософія освіти. 2017. № 2(21). С. 6–28.

Ганаба С. О. Саморозвиток особистості у практиках діалогу. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2018. № 5. С. 26–31.

Кіясь А. В. Формування ефективних копінг-стратегій учителів як захист їхнього психологічного здоров’я. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія : № 12. Психологічні науки : зб. наукових праць. № 30 (54). Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010. С. 76–82.

Магдисюк Л. І. Теоретично-емпіричні межі поняття ейджизму у психології. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць. 2013. № 3(32). С. 161–168.

Магдисюк Л. І. Концептуальна матриця вікової зрілості особистості в контексті її готовності до пенсії. Психологічні перспективи. 2014. Вип. 13. С. 168–178.

Застосування моделі BASIC Ph в програмі психоневрологічної реабілітації учасників бойових дій на сході України / Р. В. Микитенко та ін. Молодий вчений. 2020. № 6(82). С. 44–48.

Освіта України мовою цифр: статистичні дані напередодні реформ. URL: https://vseosvita.ua/news/osvita-ukraini-movou-cifr-statisticni-dani-naperedodni-reform-2290.html (дата звернення: 12.10.2023).

Хлівна О.М. Емоційна зрілість як умова особистісного росту. Психологічні студії. 2022. № 1. С. 46–50.

Яковлєва М.В., Каламаж Р.В., Гільман А.Ю. Домінуючі копінг-стратегії у студентів медичного коледжу. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія : Психологія. 2022. № 15. С. 78–86.

Cicchetti D. Fractures in the crystal: Developmental psychopathology and the emergence of self. 1991. 271 р.

The Role of Sanogenic and Critical Thinking in Preventing the Emotional Burnout of Young Primary School Teachers / Н. Handzilevska et al. Youth Voice Journal. 2021.

Murphy L. Coping vulnerability and residence in childhood. Coping and adaptation. New. York : Basic Books, 1974. 420 p.

Perrez M., Reicherts M. Stress, coping, and Health. A Situation-Behavior Approach. Theory, Methods, Applications. Seattle, 1992. 230 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

Богун, В. В., & Макогончук, Н. В. (2023). ПЕРЕВАЖАЮЧІ КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ В ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ. Психологічні студії, (3), 7–14. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.3.1

Номер

Розділ

Статті