ОСОБЛИВОСТІ АКАДЕМІЧНОЇ ПРОКРАСТИНАЦІЇ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Лариса Петрівна Міщиха
  • Наталія Миколаївна Кобилянська

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.3.14

Ключові слова:

студентська молодь, прокрастинація, академічна прокрастинація, воєнний стан, особистісна зрілість

Анотація

Статтю присвячено дослідженню проблеми академічної прокрастинації студентів в умовах воєнного стану. Академічна прокрастинація розуміється як свідоме та ірраціональне зволікання з виконанням особистістю навчальних завдань за усвідомлення наслідків такої поведінки та наявності негативних емоційних переживань. Виокремлені детермінанти академічної прокрастинації, а саме пов’язані: з особистістю прокрастинатора (мотиваційна сфера особистості, емоційна сфера, рівень самоорганізації особистості); зі специфікою завдання (його складність, термін виконання, чіткість вимог); із зовнішнім впливом (соціальні контакти, організація навчальної діяльності). За результатами емпіричного дослідження найбільш значущими компонентами впливу на академічну прокрастинацію студентів виявилися особистісний (стрес, виснаження, почуття провини) та організаційний (порушення організації навчальної діяльності), причому рівень стресу сягнув вище середнього. Причини відтермінування завдань юнаки вбачають у неготовності до виконання завдань (соціальний контроль, специфіка сприйняття завдання), у відсутності зацікавленості в їх виконанні (мотиваційний компонент), де компонент впливу оточення виявився незначним. Прослідковується зниження рівня значущості навчальної діяльності для студентів після початку війни, а також низький та середній рівні мотивації до навчання. Значну роль в академічній прокрастинації відіграє низький рівень самоорганізації та самоконтролю. В умовах війни процес самостійного контролю над виконанням навчальних завдань ускладнився, як і спроможність виконувати їх відповідно до зазначеного терміну. Ресурс у вчасному виконанні завдань студенти вбачають у власній суб’єктності – особистісній зрілості та життєтворчості, що є важливим кроком на шляху до дорослості. Перспективи нашого дослідження вбачаємо в розробленні програми психологічної допомоги студентам щодо подолання академічної прокрастинації в умовах воєнного стану.

Посилання

Бабатіна С. І., Світенко С. В. Вивчення особистісних чинників схильності до прокрастинації осіб юнацького віку. Інсайт: психологічні виміри суспільства. Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2019. Вип. 1. С. 7–14.

Гліченко О. О. Детермінанти академічної прокрастинації здобувачів вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Вісник ЛНУ ім. Т. Шевченка. Луганськ, 2020. № 2(333). Ч. 1. С. 78–83.

Дворник М. С. Прокрастинація в конструюванні особистісного майбутнього : монографія. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2018. 120 с.

Дубініна К. В. Прокрастинація як проблема психології особистості студента. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Психологічні науки. Київ, 2018. Вип. 7(52). С. 172–180.

Кобилянська Н. Професійне самовизначення особистості юнацького віку в умовах VUCA-світу. URL: https://nauka.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/122/2023/02/evryka_22-verstka6.pdf

Кузікова С.Б., Сіренко Ю.О. Прокрастинація: механізми виникнення та способи подолання. International scientific innovations in human life : proceedings of the VI International Scientific and Practical Internet Conference (Manchester, December 15-17, 2021). Dnipro, 2022. С. 462–471.

Лугова В.М. Прокрастинація: основні причини, наслідки та шляхи подолання. Актуальні наукові дослідження в сучасному світі. Переяслав-Хмельницький, 2018. Вип. 4(36). Ч. 2. С. 59–65.

Міщиха Л.П., Кулеша-Любінець М.М. Психічне здоров’я як складова особистісного благополуччя. URL: https://www.researchgate.net/publication/342412218

Назарук Н.В. Прокрастинація як психологічний феномен. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Психологія. Ужгород, 2022. Вип. 3. С. 66–70.

Рудь Г.В. Дослідження феномену прокрастинації в юнацькому віці. Психологія: реальність і перспективи : зб. наук. пр. РДГУ. Рівне, 2019. Вип. 12. С. 190–196.

Application of Mindfulness Practices in Work on Stress Reduction during the War / L. Mishchykha et al. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 2023.V. 81. P.25–38.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

Міщиха, Л. П., & Кобилянська, Н. М. (2023). ОСОБЛИВОСТІ АКАДЕМІЧНОЇ ПРОКРАСТИНАЦІЇ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Психологічні студії, (3), 95–101. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.3.14

Номер

Розділ

Статті