ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ДО СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.1.15Ключові слова:
соціальне підприємництво, психологічна готовність, здобувачі освіти, структурні компоненти психологічної готовності здобувачів освіти до соціального підприємництваАнотація
У статті аналізуються особливості психологічної готовності здобувачів освіти до соціального підприємництва. Спираючись на результати вітчизняних наукових шукань, автор вказує, що суспільна значущість соціального підприємництва зростає, особливо для повоєнного відновлення громад. Підкреслено, що подвійна специфіка діяльності соціального підприємництва має своє відображення на підприємницьких та просоціальних характеристиках особистості соціального підприємця, його готовності до діяльності. Здійснено огляд ретроспективи розвитку поглядів на концепт готовності особистості до професійної діяльності. Проаналізовано погляди вчених щодо сутності та особливостей поняття психологічна готовність особистості до професійної діяльності. За результатами досліджень вітчизняних та зарубіжних вчених зазначено особливості психологічної готовності особистості до підприємництва. Для аналізу специфіки психологічної готовності особистості до соціального підприємництва додатково здійснено огляд означеного концепту для соціального працівника. Поєднання характеристик психологічної готовності за підприємницьким та просоціальним векторами дозволило запропонувати змістовне наповнення базового поняття. Під психологічною готовністю особистості до соціального підприємництва розуміється сукупність сформованих психологічних характеристик індивіда, що притаманні психологічному наповненню соціально-підприємницької діяльності, та є передумовою для впровадження соціально-підприємницьких ініціатив на рівні громади. Зазначено, що формування та розвиток психологічної готовності особистості до соціального підприємництва доцільно реалізовувати в процесі професіоналізації індивіда через використання заходів цілеспрямованого впливу, а також організаційних змін в університеті як освітній інституції.
Посилання
Карамушка Л.М. Психологія управління закладами середньої освіти : монографія. Київ : Ніка-центр, 2000. 332 с.
Костюк Г.С. Психологічна спадщина К.Д. Ушинського. К. : Рад. школа, 1963. 234 с.
Креденцер О.В. Психологічні основи підприємницької активності персоналу освітніх організацій : дис. … док. психол. наук : 19.00.10 / Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. К., 2020. 563 с.
Лагодзінська В.І., Карамушка Л.М. Рівень розвитку психологічної готовності підприємців до ведення ділових переговорів. Вісник Кам’янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка. Психологічні науки. 2011. Вип. 3. С. 48–56.
Мул С.А. Психологія готовності офіцера-прикордонника до професійної діяльності : дис. … док. психол. наук : 19.00.01 / Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. К., 2016. 539 с.
Нагорна Н.С. Дослідження понятійного контуру соціального підприємництва у вітчизняній та зарубіжній літературі. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Т.33 (72). № 2. С. 97–103.
Нагорна Н.С., Максьом К.В. Соціальне підприємництво як детермінанта реінтеграції військовослужбовців, ветеранів АТО/ООС та членів їх сімей. Габітус. Науковий журнал з соціології та психології. 2022. № 36. С. 272–276.
Нагорна Н.С. Психологічні підходи до аналізу соціального підприємництва. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2023. № 2-3(29). С. 65–76.
Нагорна Н.С. Роль закладів вищої освіти у підготовці особистості до соціального підприємництва. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2023. № 4 (30). С.135–147.
Розман І. Педагогічні персоналії зарубіжжя у студіях української педагогічної компаративістики: історіографічний аспект. Освіт. простір України. 2018. Вип. 13. С. 21–28.
Семиченко В.А. Моделювання структури педагогічної діяльності. Ялта : НМЦ «Надія», 2000. 76 с.
Столярчук О., Сергєєнкова О. Формування психологічної готовності студентів до майбутньої професійної діяльності. Humanitarium. Серія: Психологія. 2019. Том 42. Вип. 1. С. 164–172.
Стрельбицька С.М. Психологічна готовність до професійної діяльності майбутніх соціальних працівників у ВНЗ. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2016. Вип. 69 (2). С. 147–151.
Ткалич М., Скрипченко Т., Кротевич Є. Динаміка психоемоційних станів населення. Rating Lab, 2023. URL: https://ratinglab.org/research/Dinamika_psihoemocijnih_staniv_naselennya?fbclid=IwAR1jbvqMX0R-xtMUDwI-r08lstLdeyLdPQxUe-M_Knf4Pz-YS5ywmg8DwP8
Торопова І.В. Яким має бути вчитель-вихователь-громадянин? : погляди і положення Ф.А.В. Дістервега про місію вчителя. Освіта. 2004. № 44. С. 7.
Al-Harasi A.H., Surin E.F., Rahim H.L., Al-Shammari S.A., Abdulrab M., Al-Mamary Y.H., Alshebami A.S., Grada M. The impact of social entrepreneurial personality on social entrepreneurial intention among university graduates in Yemen: a conceptual framework. Holos. 2021. 37 (1), e11420
Coduras А., Saiz-Alvarezb J.M., Ruiz J. Measuring readiness for entrepreneurship: An information tool proposal. Journal of Innovation & Knowledge. 2016. №1. р. 99–108.
Scherban T. The problem of readiness for future professional activity. Psychology of personality professional development. 2019. pp.127-146. DOI:10.36059/978-966-397-150-6/127-146.