PECULIARITIES OF PSYCHOLOGICAL READINESS OF STUDENTS FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.1.15Keywords:
social entrepreneurship, psychological readiness, students, psychological readiness of students for social entrepreneurshipAbstract
The article analyzes the peculiarities of the psychological readiness of students for social entrepreneurship. Based on the results of domestic scientific research, the author points out that the social significance of social entrepreneurship is growing, especially for the post-war reconstruction of communities. It is emphasized that the dual specificity of social entrepreneurship is reflected in the entrepreneurial and pro-social characteristics of the social entrepreneur's personality, his readiness for activity. A review of the retrospective of the development of views on the concept of individual readiness for professional activity was carried out. The views of scientists regarding the essence and features of the concept of psychological readiness of an individual for professional activity are analyzed. According to the results of research by domestic and foreign scientists, the peculiarities of the psychological readiness of an individual for entrepreneurship are indicated. To analyze the specifics of a person's psychological readiness for social entrepreneurship, an overview of the defined concept for a social worker was additionally carried out. The combination of the characteristics of psychological readiness according to entrepreneurial and pro-social vectors made it possible to offer a meaningful filling of the basic concept. The psychological readiness of an individual for social entrepreneurship is understood as a set of formed psychological characteristics of an individual that are inherent in the psychological content of social-entrepreneurial activity, and is a prerequisite for the implementation of social-entrepreneurial initiatives at the community level. It is noted that the formation and development of the individual's psychological readiness for social entrepreneurship should be implemented in the process of professionalization of the individual through the use of purposeful influence measures, as well as organizational changes in the university as an educational institution.
References
Карамушка Л.М. Психологія управління закладами середньої освіти : монографія. Київ : Ніка-центр, 2000. 332 с.
Костюк Г.С. Психологічна спадщина К.Д. Ушинського. К. : Рад. школа, 1963. 234 с.
Креденцер О.В. Психологічні основи підприємницької активності персоналу освітніх організацій : дис. … док. психол. наук : 19.00.10 / Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. К., 2020. 563 с.
Лагодзінська В.І., Карамушка Л.М. Рівень розвитку психологічної готовності підприємців до ведення ділових переговорів. Вісник Кам’янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка. Психологічні науки. 2011. Вип. 3. С. 48–56.
Мул С.А. Психологія готовності офіцера-прикордонника до професійної діяльності : дис. … док. психол. наук : 19.00.01 / Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. К., 2016. 539 с.
Нагорна Н.С. Дослідження понятійного контуру соціального підприємництва у вітчизняній та зарубіжній літературі. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Т.33 (72). № 2. С. 97–103.
Нагорна Н.С., Максьом К.В. Соціальне підприємництво як детермінанта реінтеграції військовослужбовців, ветеранів АТО/ООС та членів їх сімей. Габітус. Науковий журнал з соціології та психології. 2022. № 36. С. 272–276.
Нагорна Н.С. Психологічні підходи до аналізу соціального підприємництва. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2023. № 2-3(29). С. 65–76.
Нагорна Н.С. Роль закладів вищої освіти у підготовці особистості до соціального підприємництва. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2023. № 4 (30). С.135–147.
Розман І. Педагогічні персоналії зарубіжжя у студіях української педагогічної компаративістики: історіографічний аспект. Освіт. простір України. 2018. Вип. 13. С. 21–28.
Семиченко В.А. Моделювання структури педагогічної діяльності. Ялта : НМЦ «Надія», 2000. 76 с.
Столярчук О., Сергєєнкова О. Формування психологічної готовності студентів до майбутньої професійної діяльності. Humanitarium. Серія: Психологія. 2019. Том 42. Вип. 1. С. 164–172.
Стрельбицька С.М. Психологічна готовність до професійної діяльності майбутніх соціальних працівників у ВНЗ. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2016. Вип. 69 (2). С. 147–151.
Ткалич М., Скрипченко Т., Кротевич Є. Динаміка психоемоційних станів населення. Rating Lab, 2023. URL: https://ratinglab.org/research/Dinamika_psihoemocijnih_staniv_naselennya?fbclid=IwAR1jbvqMX0R-xtMUDwI-r08lstLdeyLdPQxUe-M_Knf4Pz-YS5ywmg8DwP8
Торопова І.В. Яким має бути вчитель-вихователь-громадянин? : погляди і положення Ф.А.В. Дістервега про місію вчителя. Освіта. 2004. № 44. С. 7.
Al-Harasi A.H., Surin E.F., Rahim H.L., Al-Shammari S.A., Abdulrab M., Al-Mamary Y.H., Alshebami A.S., Grada M. The impact of social entrepreneurial personality on social entrepreneurial intention among university graduates in Yemen: a conceptual framework. Holos. 2021. 37 (1), e11420
Coduras А., Saiz-Alvarezb J.M., Ruiz J. Measuring readiness for entrepreneurship: An information tool proposal. Journal of Innovation & Knowledge. 2016. №1. р. 99–108.
Scherban T. The problem of readiness for future professional activity. Psychology of personality professional development. 2019. pp.127-146. DOI:10.36059/978-966-397-150-6/127-146.