РОЛЬ КАР’ЄРНИХ ОРІЄНТАЦІЙ У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.1.25Ключові слова:
кар’єрні орієнтації, кар’єра, професійний розвиток, професійна компетентність, майбутні психологи, професійна підготовкаАнотація
Стаття присвячена актуальній темі дослідження кар’єрних орієнтацій та їх вплив на формування професійної компетентності майбутніх психологів. Проаналізовано поняття кар’єра та кар’єрні орієнтації. Охарактеризовано три основних напрямки в досліджені кар’єри: соціально-економічний підхід, управлінський підхід, організаційно-психологічний підхід. Проведено теоретичний аналіз наукових досліджень у зарубіжній та вітчизняній науці поняття кар’єрних орієнтацій. Визначено поняття кар’єрна орієнтація як ціннісні орієнтації, якими керується особистість, обираючи свій професійний шлях. Розкрито поняття кар’єрних орієнтацій згідно з концепцією Е. Шейна та виокремлено на цій основі вісім основних кар’єрних орієнтацій: професійна компетентність, менеджмент, автономія, стабільність, служіння, виклик, інтеграція стилів життя, підприємництво. Діагностовано кар’єрні орієнтації у майбутніх психологів. Виявлено домінування таких кар’єрних орієнтацій, як «інтеграція стилів життя», «стабільність», «підприємництво». Встановлено найменшу орієнтацію майбутніх психологів на такі важливі ціннісні орієнтації як «служіння», «виклик», «професійна компетентність». Визначено перспективою подальших досліджень врахування кар’єрних орієнтацій у майбутніх психологів у процесі професійної підготовки, задля кращої орієнтації в ринку праці, його вимог та можливість вибору студентом тієї кар’єри, яка буде приносити йому задоволення і дозволить максимально реалізувати свій особистісний та професійний потенціал.
Посилання
Перегончук Н.В., Фальчук М.П. Карєра та карєрні орієнтації: визначення змісту понять. 2018 р. «Молодий вчений», № 12 (64) С. 60–64.
Психологічний тлумачний словник найсучасніших термінів. 2009 Харків: Прапор, 672 с.
Технології роботи організаційних психологів: Навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти / За наук. ред. Л.М. Карамушки. 2005 Київ. Фірма «Інкос», 366 с.
Щотка О.П. Професійна кар’єра та практика її розвитку в організаціях освіти. Актуальні проблеми психології. Том.1. Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія.: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. 2002. Київ: Міленіум С. 83 – 89.
Schein E.N. Career anchors resisted/implications or career development in the 21St century. Academy of Management Executive. 1996. Vol. 10. № 4. P. 80–89.
Super D. E. Career development: self-concept theory. New York: College Entrance Examination Board, 1963. 462 р.