ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.2.16Ключові слова:
професійне навчання, майбутні психологи, штучний інтелект (ШІ), академічна доброчесністьАнотація
В умовах тотальної психічної травматизації українських громадян процес підготовки майбутніх психологів потребує ретельного формування їхньої професійної компетентності та відповідальності. Відтак, питання характеру та результатів застосування штучного інтелекту (ШІ) у фаховому навчанні майбутніх психологів є серйозним викликом для вітчизняної освітньої практики через ризики порушення академічної доброчесності. Дослідження за участю 92 студентів першого-четвертого курсів, підкреслило суперечливість застосування ШІ у процесі фахової підготовки майбутніх психологів. Встановлено, що наразі імплементація ШІ у фахове навчання студентів-психологів має цілком стихійний характер. Більшість опитаних майбутніх психологів неодноразово використовували ШІ при підготовці самостійних і кваліфікаційних робіт, проходженні тестового контролю, при цьому не визнаючи свої дії порушенням академічної доброчесності. Майбутні психологи визначають такі переваги використання ШІ у фаховому навчанні, як генерація цікавих ідей, доповнення, систематизація та структурування інформації, швидкий збір потрібної/корисної інформації. Розповсюдженими недоліками ШІ постали недостовірна, хибна чи політично заангажована інформація, відсутність посилань на джерела інформації, неточні дані чи алгоритми дій, інформаційні чи візуальні галюцинації. Переважна частина опитаної вибірки переконана у неможливості повної заміни ШІ психолога, позиціонуючи цю технологію як лише допоміжний ресурс. Позитивним фактом є виявлені у студентів багатогранні уявлення про застосування ШІ у професійній діяльності психологів. Більшість викладачів, у баченні опитаних, висловлюють скептичне ставлення до застосування ШІ у фаховому навчанні студентів-психологів, частина педагогів уникає цього питання. Виявлені тенденції дають підстави для активізації викладачами питань етичності та доброчесності використання студентами-психологами ШІ у процесі фахового навчання.
Посилання
Artificial Intelligence аnd Psychology: A Briefing Paper of the Canadian PsychologicalAssociation (CPA). Contributors: Adam Sandford, Bryce Mulligan, Eleanor Gittens, Meghan Norris, Myra Fernandes. Approved by the CPA Board of Directors – January 2024: URL: https://cpa.ca/docs/File/CPD/Artificial%20Intelligence%20and%20Psychology%20EN%202024.pdf.
Драч І., Петроє О., Бородієнко О., Регейло І., Базелюк О., Базелюк Н., Слободянюк О. Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство», 2023. № 15. С. 66–82.
Романишин І. М., Чухно Т. В., Фийса Н. В. Трансформація методів навчання й викладання англійської мови у вищій школі: використання штучного інтелекту, аналіз впливу, перспективи. Академічні візії, 2023. № 24. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/645 (дата звернення: 17.06.2024).
Андрощук А. Г., Малюга О. С. Використання штучного інтелекту у вищій освіті: стан і тенденції. International Science Journal of Education and Linguistics. 2024. Vol. 3, No. 2, pp. 27–35. doi: 10.46299/j.isjel.20240302.04.