ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОПРОФІЛАКТИКИ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.2.17Ключові слова:
емоційне вигорання, психопрофілактика емоційного вигорання, особи юнацького віку, арт-терапія, майндфулнес, психологічна релаксаціяАнотація
Становлення особистості в юнацькому віці супроводжується бурхливим розвитком емоційної сфери, активні процеси соціалізації, формування світоглядних диспозицій. У своїй сукупності ці особливості детермінують високі психоемоційні навантаження, що суттєво зростають в умовах воєнного часу, невизначеності та безпекових викликів. Метою даного дослідження є висвітлення можливостей психопрофілактики емоційного вигорання осіб юнацького віку за допомогою різних психологічних методів. Проаналізовано особливості застосування методів активного психологічного впливу різної спрямованості: раціонально-емоційно-поведінкова терапія, когнітивно-поведінкова терапія, майндфулнес, арт-терапевтичні. Всі досліджені методи базуються на використанні групових форм роботи з особами юнацького віку. Емоційне вигорання має різні детермінанти та симптоми, які у сукупності негативно впливають на особистісне благополуччя та самореалізацію індивіда. Профілактика емоційного вигорання осіб юнацького віку потребує систематизованого підходу із використанням різних психологічних методів та технік, які впливають як на симптоми даного явища, так і на причини його виникнення. В процесі психологічної роботи можливе поєднання методів і технік різних психологічних напрямків. Презентовано результати емпіричного дослідження та опис авторської програми психопрофілактики емоційного вигорання. Визначено, що психопрофілактика має бути ефективною, адже більшість осіб юнацького віку поки що не страждають на емоційне вигорання, хоча частина респондентів вже відчуває емоційне виснаження. Дослідження проводилося в Сумській області. Обґрунтовані потреба та можливості превентивного впливу на особистість з метою запобіганню емоційного вигорання. Обґрунтовано комплексний підхід до психопрофілактики емоційного вигорання, необхідності використанням різних психологічних методів та технік, здатних впливати не лише на симптоми, а й на причини виникнення даного синдрому.
Посилання
Глушко В.В., Яковенко Т.А. Способи запобігання емоційного вигорання майбутніх учителів. Методика викладання природничих дисциплін у вищій і середній школі. XIX Каришинські читання : збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції ( Полтава 17–18 травня 2012 р.). Полтава, 2012. С. 74–77.
Міщенко М.С. Профілактика та корекція емоційного вигорання у практичних психологів. Вісник Харківського національного університету. Серія Психологія. № 1150. Харків, 2015. С. 30–34.
Коць М., Цвігун О. Психологічний аналіз емоційного вигорання у студентської молоді. Психологія: реальність і перспективи. Збірник наукових праць Рівненського державного гуманітарного університету. 2020. №14. С. 125–129. https://doi.org/10.35619/prap_rv.vi14.160.
Лаврова М. Г. Теоретичний аналіз сучасних поглядів на поняття «емоційне вигорання». Сучасні підходи та технології соціально-психологічної та корекційної роботи з різними віко-вими групами населення : збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції (Одеса 20-22 червня 2014 р.) / гол. редкол.: Л. М. Дунаєва ; Одеса : Одеський нац. ун-т, 2014. С. 116–125.
Максименко С. Д., Прокоф’єва О. О., Царькова О. В., Кочкурова О. В. Практикум із групової психокорекції : підручник. Мелітополь : Видавничо-поліграфічний центр «Люкс», 2015. 414 с.
Ретявко О. В. Проблема вигорання у медичних працівників та способи корекції. Харків : ХМАПО, кафедра сексології, психотерапії та медичної психотераії, 2021. URL: https://itmed.org/clinik_articles/problema_vigorannya_u_medichnikh_pratsivnikiv_ta_sposobi_korektsii (дата зверненя: 23.11.2023).
Ігумонова О., Шлінчак Т. Особливості проявів та профілактики емоційного вигорання викладачів закладів вищої освіти. Науковий журнал «Психологічні травелоги». 2023. №2. С. 51–61. https://doi.org/10.31891/PT-2023-2-16.
Williams M., Penman D. Mindfulness. Trening uważności. Jak znaleźć spokój w pędzącym świecie. Warszawa : Samo sedno, 2014. 212 р.
Spitzmueller C. Mindfulness and Workplace Safety: Implications for Offshore Drilling and Operations in the Gulf of Mexico. University of Houston. Un energy. №11. 2020. Р. 4–9.
Мотрук Т. О. Практика майндфулнес у психотерапевтичній практиці. Слобожанський науковий вісник. Серія Психологія. 2023, № 2. С. 30–34. https://doi.org/10.32782/psyspu/2023.2.5.
Синишина В. М. Еутимні техніки як профілактика та антикризова інтервенція у випадку актуальної суїцидальної спрямованості. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Психологія. 2021. № 4. С. 27–32. https://doi.org/10.32782/psyvisnyk/2021.4.5.
Карапетрова О. В. Використання методів арт-терапії у роботі психолога з корек-
ції тривожних станів особистості. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія
«Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. № 2(20). 2020. С. 34–39. https://doi.
org/10.32342/2522-4115-2020-2-20-4.
Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навчально-методичний посіб-
ник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
Калошин В. Ф. Раціонально-емотивна терапія: теорія та практика. Психологія для
всіх. Практична психологія та соціальна робота. 2010. № 4. С. 71–76.