PECULIARITIES OF PSYCHOPROPHYLAXIS OF EMOTIONAL BURNOUT IN ADOLESCENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.2.17Keywords:
emotional burnout, psychoprophylaxis of emotional burnout, adolescents, art therapy, mindfulness, psychological relaxationAbstract
The development of a personality in the youth is accompanied by the rapid growth of the emotional sphere, active socialization processes, and the formation of worldview dispositions. Taken together, these features determine high psycho-emotional stress, which increases significantly in wartime, uncertainty and security challenges. The purpose of this study is to highlight the possibilities of psychoprophylaxis of emotional burnout in adolescents using various psychological methods.The features of the application of methods of active psychological influence of different orientation are analyzed: rational-emotional-behavioral therapy, cognitive-behavioral therapy, mindfulness, art therapy. All the methods studied are based on the use of group forms of work with adolescents. Prevention of emotional burnout among adolescents requires a systematic approach using various psychological methods and techniques that affect both the symptoms of this phenomenon and the causes of its occurrence. In the process of psychological work, it is possible to combine methods and techniques of different psychological directions. The results of an empirical study and a description of the author's program of psychoprophylaxis of emotional burnout are presented. It has been determined that psychoprophylaxis should be effective, since most adolescents do not yet suffer from emotional burnout, although some respondents already experience emotional exhaustion. The study was conducted in Sumy region. The need and possibilities of preventive influence on the personality in order to prevent emotional burnout are substantiated. An integrated approach to the psychoprophylaxis of emotional burnout, the need to use various psychological methods and techniques that can affect not only the symptoms but also the causes of this syndrome is substantiated.
References
Глушко В.В., Яковенко Т.А. Способи запобігання емоційного вигорання майбутніх учителів. Методика викладання природничих дисциплін у вищій і середній школі. XIX Каришинські читання : збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції ( Полтава 17–18 травня 2012 р.). Полтава, 2012. С. 74–77.
Міщенко М.С. Профілактика та корекція емоційного вигорання у практичних психологів. Вісник Харківського національного університету. Серія Психологія. № 1150. Харків, 2015. С. 30–34.
Коць М., Цвігун О. Психологічний аналіз емоційного вигорання у студентської молоді. Психологія: реальність і перспективи. Збірник наукових праць Рівненського державного гуманітарного університету. 2020. №14. С. 125–129. https://doi.org/10.35619/prap_rv.vi14.160.
Лаврова М. Г. Теоретичний аналіз сучасних поглядів на поняття «емоційне вигорання». Сучасні підходи та технології соціально-психологічної та корекційної роботи з різними віко-вими групами населення : збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції (Одеса 20-22 червня 2014 р.) / гол. редкол.: Л. М. Дунаєва ; Одеса : Одеський нац. ун-т, 2014. С. 116–125.
Максименко С. Д., Прокоф’єва О. О., Царькова О. В., Кочкурова О. В. Практикум із групової психокорекції : підручник. Мелітополь : Видавничо-поліграфічний центр «Люкс», 2015. 414 с.
Ретявко О. В. Проблема вигорання у медичних працівників та способи корекції. Харків : ХМАПО, кафедра сексології, психотерапії та медичної психотераії, 2021. URL: https://itmed.org/clinik_articles/problema_vigorannya_u_medichnikh_pratsivnikiv_ta_sposobi_korektsii (дата зверненя: 23.11.2023).
Ігумонова О., Шлінчак Т. Особливості проявів та профілактики емоційного вигорання викладачів закладів вищої освіти. Науковий журнал «Психологічні травелоги». 2023. №2. С. 51–61. https://doi.org/10.31891/PT-2023-2-16.
Williams M., Penman D. Mindfulness. Trening uważności. Jak znaleźć spokój w pędzącym świecie. Warszawa : Samo sedno, 2014. 212 р.
Spitzmueller C. Mindfulness and Workplace Safety: Implications for Offshore Drilling and Operations in the Gulf of Mexico. University of Houston. Un energy. №11. 2020. Р. 4–9.
Мотрук Т. О. Практика майндфулнес у психотерапевтичній практиці. Слобожанський науковий вісник. Серія Психологія. 2023, № 2. С. 30–34. https://doi.org/10.32782/psyspu/2023.2.5.
Синишина В. М. Еутимні техніки як профілактика та антикризова інтервенція у випадку актуальної суїцидальної спрямованості. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Психологія. 2021. № 4. С. 27–32. https://doi.org/10.32782/psyvisnyk/2021.4.5.
Карапетрова О. В. Використання методів арт-терапії у роботі психолога з корек-
ції тривожних станів особистості. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія
«Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. № 2(20). 2020. С. 34–39. https://doi.
org/10.32342/2522-4115-2020-2-20-4.
Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навчально-методичний посіб-
ник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
Калошин В. Ф. Раціонально-емотивна терапія: теорія та практика. Психологія для
всіх. Практична психологія та соціальна робота. 2010. № 4. С. 71–76.