КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ЯК СКЛАДНИК СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

  • Тетяна Іванівна Бєлавіна Приватний вищий навчальний заклад «Європейський університет» https://orcid.org/0000-0002-0024-1491
  • Олег Анатолійович Блінов Приватний вищий навчальний заклад «Європейський університет» https://orcid.org/0000-0002-9523-0233
  • Наталія Дмитріївна Абрамян Приватний вищий навчальний заклад «Європейський університет» https://orcid.org/0000-0001-6956-8954

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.4.3

Ключові слова:

інтелект, соціальний інтелект, комунікація, комунікативна компетентність, комунікативні вміння, емпатія, комунікабельність.

Анотація

Стаття присвячена важливій проблемі розвитку комунікативної компетентності майбутніх практичних психологів як складника соціального інтелекту та однієї з його ключових характеристик. Визнається актуальністъ дослідження проблеми комунікативної компетентності у сучасній психологічної науці. Це аргументовано важливими її характеристиками, такими як сприяння створенню ефективних соціальних і професійних відносин, а також досягненню визначених цілей у різних сферах життєдіяльності, крім сприяння, забезпечення взаєморозуміння у спілкуванні, зокрема в процесі професійного становлення та виконання професійних завдань практичним психологом. Наголошено на багатогранності комунікативної компетентності та її важливості у різних життєвих ситуаціях – від побудови особистих взаємин до досягнення професійних цілей. Такий комплексний підхід дає змогу розглядати комунікацію не лише з позиції передачі інформації, а й з огляду на соціокультурну специфіку та емоційні чинники, що істотно підвищує ефективність взаємодії. Проаналізовано основні досягнення в теоретичному та емпіричному аспектах зарубіжних та українських учених у межах заявленої теми. Визначено основні підходи у контексті соціальної психології до тлумачення цього поняття. Акцентовано роль комунікативної компетентності в розвитку соціального інтелекту, розглянуто соціальний інтелект як соціально- психологічну категорію та наведено його наукове обґрунтування. Підкреслено, що зарубіжні дослідники зазвичай розглядають комунікативну компетентність як одну з важливих ознак соціального, практичного, емоційного інтелекту, пов’язують її із соціокультурною адаптацією. З іншого боку, виділено основні ракурси досліджень українськими вченими здобувачів вищої освіти, які переважно пов’язують соціальний інтелект з комплексом особистісних компетенцій, у тому числі соціальною та комунікативною, соціальною ідентичністю, успішною кар’єрною підготовкою тощо.

Посилання

Життєвий світ і психологічна безпека людини в умовах суспільних змін. Реферативний опис роботи / М.М. Слюсаревський, Л.А. Найдьонова, Т.М. Титаренко, В.О. Татенко, П.П. Горностай, О.М. Кочубейник, Б.М. Лазоренко. Київ : Талком, 2020. 318 с.

Методичні рекомендації щодо розроблення складників галузевих стандартів вищої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0918729-20#Text

Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутніх психологів : монографія / авт. кол.: під наук. ред. Лозової О.М. Вінниця : Віндрук, 2014. 184 с.

Розвиток соціально-комунікативної компетентності обдарованих учнів початкової школи : посібник / Н.В. Лук’янчук, Н.А. Климова, О.А. Ковальова, Ю.Ю. Савченко та ін. ; за заг. ред. Н.В. Лук’янчук і Н.А. Климової. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 132 с.

Ковальчук І.В. Проблема комунікативної компетентності у вітчизняній та зарубіжній психології. Наукові записки. Серія «Психологія i педагогіка». Випуск 14. 2010. С. 167–176.

Щербан Т.Д. Компетентність як якісна характеристика спілкування. Проблеми загальної та педагогічної психології : збірник наукових праць Iнституту психології ім. Г.С. Костюка, AПH України / зa ред. С.Д. Максименко. Київ : Гнозіс, 2002. Т. IV. С. 327–332.

Лєпіхова Л.А. Соціально-психологічна компетентність як передумова успішної самореалізації особистості. Наукові студії з соціальної та політичної психології : збірник статей. 2002. Вип. 6(9). Київ : Міленіум. С. 57–71.

Старинська О. Проблема психологічної сутності понять «соціальний інтелект» та «емоційний інтелект»: науковий дискурс. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія. 2022. Вип. 3, № 56, с. 40–44. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.3.6.

Thorndike R.L., Hagen E.P., Satter J.M. Stanford-binet Intelligence Scale (Technical Mannual). 4th edition. Chicago : Riverside, 1986. Р. 216–242.

Goleman D. Primal Leadership: Learning to Lead With Emotional Intelligence. Boston : Harvard Business School Press, 2008. 300 p.

Івашкевич Е.З. Соціальний інтелект педагога : монографія. Київ : ТОВ «Принт-Хауз», 2017. 536 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-11

Як цитувати

Бєлавіна, Т. І., Блінов, О. А., & Абрамян, Н. Д. (2025). КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ЯК СКЛАДНИК СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ. Психологічні студії, (4), 23–29. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.4.3

Номер

Розділ

Статті