COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE PSYCHOLOGISTS AS A COMPONENT OF SOCIAL INTELLIGENCE
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.4.3Keywords:
intelligence, social intelligence, communication, communicative competence, communicative skills, empathy, sociability.Abstract
The article is dedicated to the important issue of developing the communicative competence of future practical psychologists as a component of social intelligence and its key characteristics. The relevance of researching communicative competence in modern psychological science is acknowledged. This relevance is substantiated by its significant features, such as fostering the creation of effective social and professional relationships, achieving defined goals in various spheres of life, and ensuring mutual understanding in communication –particularly throughout the process of professional formation and the practical psychologist’s execution of professional tasks. The multifaceted nature of communicative competence and its importance in diverse life situations – from building personal relationships to achieving professional goals – is emphasized. Such a comprehensive approach allows viewing communication not only in terms of information exchange but also with regard to sociocultural specifics and emotional factors, thereby significantly enhancing the effectiveness of interaction. The main theoretical and empirical achievements of foreign and Ukrainian scholars within the stated topic have been analyzed. The primary approaches in social psychology to interpreting this concept are outlined. The role of communicative competence in the development of social intelligence is highlighted; social intelligence is considered as a socio-psychological category, and its scientific basis is provided. It is underscored that foreign researchers typically regard communicative competence as one of the key indicators of social, practical, and emotional intelligence, linking it to sociocultural adaptation. On the other hand, the principal research perspectives of Ukrainian scholars on higher education students are distinguished. They largely associate social intelligence with a complex of personal competencies, including social and communicative competencies, social identity, and successful career preparation, among others.
References
Життєвий світ і психологічна безпека людини в умовах суспільних змін. Реферативний опис роботи / М.М. Слюсаревський, Л.А. Найдьонова, Т.М. Титаренко, В.О. Татенко, П.П. Горностай, О.М. Кочубейник, Б.М. Лазоренко. Київ : Талком, 2020. 318 с.
Методичні рекомендації щодо розроблення складників галузевих стандартів вищої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0918729-20#Text
Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутніх психологів : монографія / авт. кол.: під наук. ред. Лозової О.М. Вінниця : Віндрук, 2014. 184 с.
Розвиток соціально-комунікативної компетентності обдарованих учнів початкової школи : посібник / Н.В. Лук’янчук, Н.А. Климова, О.А. Ковальова, Ю.Ю. Савченко та ін. ; за заг. ред. Н.В. Лук’янчук і Н.А. Климової. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 132 с.
Ковальчук І.В. Проблема комунікативної компетентності у вітчизняній та зарубіжній психології. Наукові записки. Серія «Психологія i педагогіка». Випуск 14. 2010. С. 167–176.
Щербан Т.Д. Компетентність як якісна характеристика спілкування. Проблеми загальної та педагогічної психології : збірник наукових праць Iнституту психології ім. Г.С. Костюка, AПH України / зa ред. С.Д. Максименко. Київ : Гнозіс, 2002. Т. IV. С. 327–332.
Лєпіхова Л.А. Соціально-психологічна компетентність як передумова успішної самореалізації особистості. Наукові студії з соціальної та політичної психології : збірник статей. 2002. Вип. 6(9). Київ : Міленіум. С. 57–71.
Старинська О. Проблема психологічної сутності понять «соціальний інтелект» та «емоційний інтелект»: науковий дискурс. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія. 2022. Вип. 3, № 56, с. 40–44. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.3.6.
Thorndike R.L., Hagen E.P., Satter J.M. Stanford-binet Intelligence Scale (Technical Mannual). 4th edition. Chicago : Riverside, 1986. Р. 216–242.
Goleman D. Primal Leadership: Learning to Lead With Emotional Intelligence. Boston : Harvard Business School Press, 2008. 300 p.
Івашкевич Е.З. Соціальний інтелект педагога : монографія. Київ : ТОВ «Принт-Хауз», 2017. 536 с.