МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ РІВНЯ ТА КОМПОНЕНТІВ САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ ПРАЦІВНИКІВ МАРКЕТИНГОВОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.1.5Ключові слова:
самоактуалізація, професійна самоактуалізація, компоненти самоактуалізації, працівники маркетингової сфери, методологічні особливості, кризові умови життяАнотація
У статті запропоновано комплексний підхід до вивчення самоактуалізації особистості маркетолога та її структурних компонентів емпіричним шляхом. Розглядається значення самоактуалізації в процесі розвитку особистості та її становлення як професіонала. Визначено основні компоненти, що сприяють формуванню самоактуалізації особистості. Окреслено ряд властивостей, що є значущими для сучасного маркетолога з урахуванням деструктивних наслідків криз останніх десятиліть та викликів, пов’язаних із трансформацією маркетингової сфери. Визначено, що особливу увагу у вимогах до сучасного фахівця приділено таким рисам, як стресостійкість, високий рівень емоційного інтелекту й уміння швидко адаптуватися в умовах нестабільності. Відповідно до результатів аналізу наукової розвідки щодо проблеми самоактуалізації особистості в психологічній науці було обґрунтовано та сформовано вибір психодіагностичних методик, що дають змогу емпірично дослідити рівень і структурні компоненти самоактуалізації особистості маркетолога. Визначено основні інструменти визначення рівня самоактуалізації, сформованості мотиваційно-ціннісного компонента, рівня розвитку творчого й аналітичного мислення, емоційного інтелекту, особливостей комунікативного потенціалу професіонала, його емоційної стійкості та стратегій копінг-поведінки, характеру й особливостей професійної спрямованості маркетолога. На основі вивчення теоретико-методологічних положень сформовано комплексну модель емпіричного дослідження рівня та психологічних компонентів самоактуалізації особистості маркетолога. Запропонована модель виступає підґрунтям для проведення емпіричного дослідження з подальшим розробленням рекомендацій щодо забезпечення самоактуалізації працівників маркетингової сфери, їхнього професійного зростання та психологічного благополуччя.
Посилання
Карамушка Л. М., Ткалич М. Г. Самоактуалізація менеджерів у професійно-управлінській діяльності (на матеріалі діяльності комерційних організацій) : монографія. Київ – Запоріжжя : Просвіта, 2009. 260 с.
Старинська Н. В. Особливості самоактуалізації майбутніх психологів у процесі професійної підготовки. Київ : Інтерсервіс, 2015. 178 с.
Братаніч Б. В., Ільченко І. Г. Самоактуалізація особистості та освіта. Філософські проблеми освіти. 2011. № 2. С. 13–20.
Maslow A.H. The farther reaches of human nature. Arkana/Penguin Books, 1993. 432 p.
Assagioli R. The Act of Will. New York : Viking Press, 1973. 278 p.
Комплексний підхід у професійній підготовці майбутніх психологів : монографія / за ред. О. М. Лозової. Вінниця : «Віндрук», 2014. 184 с.
Rogers C.R. Client-centred therapy. London : Robinson, 1951. 560 p.
Wong P. Meaning-Seeking, Self-Transcendence, and Well-being. Logotherapy and Existential Analysis. Logotherapy and Existential Analysis. Proceedings of the Viktor Frankl Institute Vienna. 2016. Vol. 1. P. 311–321. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-29424-7_27 (дата звернення: 23.03.2025).
Maslow A.H. Motivation and Personality. New York : Harper & Row, 1970. С. 153–175.
Татенко В. О. Суб’єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології. Соціальна психологія. 2006. № 1 (5). С. 3–13.
Кобильнік Л. М. Психологічний супровід процесу самоактуалізації особистості майбутніх фахівців. Проблеми сучасної психології. 2015. Випуск 30. С. 268–278.
Voitenko E., Kaposloz H., Myronets S., Zazumko O., Osodlo V. Influence of Characteristics of Self-Actualization and Coping Behavior on Resistance of Teachers to Professional Stressors and Emotional Burnout. International Journal of Organizational Leadership. 2021. Vol. 10. P. 1–14. URL: https://ssrn.com/abstract=4162805 (дата звернення: 21.03.2025).
Бандура О. Самоактуалізація як механізм формування інтегрованого стилю життя особистості. Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство : науково-методичний збірник. Київ : Контекст, 2000. 336 с.
Пінчук Я. Ю., Видра О. Г. Проблема формування потреби у професійній самореалізації у майбутніх учителів технологій. Підготовка фахівців у системі професійної освіти. 2015. № 124. С. 200–202.
Зеленін В. В. Психологічний аналіз зв’язків професійної самоактуалізації та професійно-значущих якостей музикантів-виконавців на різних етапах фахового становлення. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2014. Т. 11. № 9. С. 367–383.
Shostrom E. An Inventory for the measurement of self-actualization. Educational and Psychological Measurement. 1964. No. 24 (2). P. 207–218.
Crumbaugh J.C., Maholick L.T. Manual of instructions for the Purpose in Life test. Abilene, TX : Viktor Frankl Institute of Logotherapy, 1969.
Rokeach M. The Nature of Human Values. New York : The Free Press, 1973. 438 p.
Barbuto J.E., Scholl R.W. Motivation Source Inventory: Development and validation of new scales to measure an integrative taxonomy of motivation. Psychological Reports. 1998. No. 82. P. 1011–1022.
Кокун О. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С., Копаниця О. В., Герасименко М. В., Ткаченко В. В. Збірник методик діагностики лідерських якостей курсантського, сержантського та офіцерського складу : методичний посібник. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2012. 433 с.
Котик І. О. Практикум із діагностики мотиваційної сфери особистості : навчально-методичний посібник. Вінниця, 2008. 171 с.
Лемак М. В, Петрище В. Ю. Психологу для роботи. Діагностичні методики : збірник. Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. 616 с.
Watson D., Clark L.A., Tellegen A. Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology. 1988. Vol. 54 (6). P. 1063–1070.
Штифурак В. С. Основи успішної управлінської діяльності: (психогігієнічний аспект) : навчально-методичний посібник. Вінниця, 2008. 194 с.
Barrick M., Mount M. The Big Five personality dimensions and job performance: a metaanalysis. Personnel Psychology. 1991. № 44. P. 1–26.
Волошина В. В., Долинська Л. В., Ставицька С. О., Темрук О. В. Загальна психологія: практикум : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2006. 280 с.
Баєва О. В., Новальська Н. І., Згалат-Лозинська Л. О. Основи менеджменту : практикум. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 524 с.
Holmes T.H., Rahe R.H. The Social Readjustment Rating Scale. Journal of Psychosomatic Research. 1967. Vol. 11 (2). P. 213–218. URL: https://doi.org/10.1016/0022-3999(67)90010-4 (дата звернення: 21.03.2025).
Методики вивчення повсякденного стресу і способів розв’язання кризових життєвих ситуацій / за ред. Т. М. Титаренко. Київ : Міленіум, 2009. 120 c.
Carleton R.N., Gosselin P., Asmundson, G.J.G. The Intolerance of Uncertainty Index: Replication and extension with an English sample. Psychological Assessment. 2010. Vol. 22 (2). P. 396–406.
Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи : навчальний посібник / за ред. Л. Царенко. Том 2. Київ, 2018. 240 с.
Folkman S., Lazarus R. Ways of Coping Questionnaire. PsycTESTS Dataset. Consulting Psychologists Press, 1988. 33 p. DOI: https://doi.org/10.1037/t06501-000 (дата звернення: 21.03.2025).
Кокун О. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С., Олійник В. О. Психодіагностика лідерських якостей військовослужбовців : методичний посібник. Київ : ТОВ «7БЦ», 2023. 171 с.
Chapman J.R. Fostering career management using career anchor theory. APA handbook of career intervention. Vol. 2. Applications / P.J. Hartung, M.L. Savickas, W.B. Walsh. Washington DC : American Psychological Association, 2015. P. 507–520.
Кокун О. Опитувальник професійної життєстійкості (українська версія). Проблеми екстремальної та кризової психології. Харків : НУЦЗУ, 2021. Вип. 1 (1). С. 90–104.