METHODOLOGICAL FEATURES OF STUDYING THE LEVEL AND COMPONENTS OF SELF-ACTUALIZATION AMONG MARKETING EMPLOYEES
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.1.5Keywords:
self-actualisation, professional self-actualisation, components of self-actualisation, marketing employees, methodological features, crisis living conditionsAbstract
The article proposes a comprehensive approach to the study of self-actualisation of the marketer’s personality and its structural components empirically. It considers the importance of self-actualisation in the process of development of a personality and its formation as a professional. The main components that contribute to the formation of self-actualisation of personality are defined. A number of properties that are significant for a modern marketer are outlined, taking into account the destructive consequences of the crises of recent decades and the challenges associated with the transformation of the marketing sphere. It is determined that special attention in the requirements for a modern specialist is paid to such traits as stress resistance, a high level of emotional intelligence and the ability to quickly adapt to conditions of instability. According to the results of the analysis of scientific research on the problem of self-actualisation of personality in psychological science, the choice of psychodiagnostic methods that allow empirical study of the level and structural components of self-actualisation of a marketer’s personality is substantiated and formed. The main tools for determining the level of self-actualisation, formation of the motivational and value component, the level of development of creative and analytical thinking, emotional intelligence, features of the communicative potential of a professional, level of emotional stability and coping strategies, nature and features of the professional orientation of a marketer are defined. On the basis of studying the theoretical and methodological provisions, a comprehensive model of empirical research on the level and psychological components of self-actualisation of the marketer’s personality has been formed. The proposed model serves as a basis for conducting an empirical study with further development of recommendations to ensure the self-actualisation of marketing employees, their professional growth and psychological well-being.
References
Карамушка Л. М., Ткалич М. Г. Самоактуалізація менеджерів у професійно-управлінській діяльності (на матеріалі діяльності комерційних організацій) : монографія. Київ – Запоріжжя : Просвіта, 2009. 260 с.
Старинська Н. В. Особливості самоактуалізації майбутніх психологів у процесі професійної підготовки. Київ : Інтерсервіс, 2015. 178 с.
Братаніч Б. В., Ільченко І. Г. Самоактуалізація особистості та освіта. Філософські проблеми освіти. 2011. № 2. С. 13–20.
Maslow A.H. The farther reaches of human nature. Arkana/Penguin Books, 1993. 432 p.
Assagioli R. The Act of Will. New York : Viking Press, 1973. 278 p.
Комплексний підхід у професійній підготовці майбутніх психологів : монографія / за ред. О. М. Лозової. Вінниця : «Віндрук», 2014. 184 с.
Rogers C.R. Client-centred therapy. London : Robinson, 1951. 560 p.
Wong P. Meaning-Seeking, Self-Transcendence, and Well-being. Logotherapy and Existential Analysis. Logotherapy and Existential Analysis. Proceedings of the Viktor Frankl Institute Vienna. 2016. Vol. 1. P. 311–321. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-29424-7_27 (дата звернення: 23.03.2025).
Maslow A.H. Motivation and Personality. New York : Harper & Row, 1970. С. 153–175.
Татенко В. О. Суб’єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології. Соціальна психологія. 2006. № 1 (5). С. 3–13.
Кобильнік Л. М. Психологічний супровід процесу самоактуалізації особистості майбутніх фахівців. Проблеми сучасної психології. 2015. Випуск 30. С. 268–278.
Voitenko E., Kaposloz H., Myronets S., Zazumko O., Osodlo V. Influence of Characteristics of Self-Actualization and Coping Behavior on Resistance of Teachers to Professional Stressors and Emotional Burnout. International Journal of Organizational Leadership. 2021. Vol. 10. P. 1–14. URL: https://ssrn.com/abstract=4162805 (дата звернення: 21.03.2025).
Бандура О. Самоактуалізація як механізм формування інтегрованого стилю життя особистості. Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство : науково-методичний збірник. Київ : Контекст, 2000. 336 с.
Пінчук Я. Ю., Видра О. Г. Проблема формування потреби у професійній самореалізації у майбутніх учителів технологій. Підготовка фахівців у системі професійної освіти. 2015. № 124. С. 200–202.
Зеленін В. В. Психологічний аналіз зв’язків професійної самоактуалізації та професійно-значущих якостей музикантів-виконавців на різних етапах фахового становлення. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2014. Т. 11. № 9. С. 367–383.
Shostrom E. An Inventory for the measurement of self-actualization. Educational and Psychological Measurement. 1964. No. 24 (2). P. 207–218.
Crumbaugh J.C., Maholick L.T. Manual of instructions for the Purpose in Life test. Abilene, TX : Viktor Frankl Institute of Logotherapy, 1969.
Rokeach M. The Nature of Human Values. New York : The Free Press, 1973. 438 p.
Barbuto J.E., Scholl R.W. Motivation Source Inventory: Development and validation of new scales to measure an integrative taxonomy of motivation. Psychological Reports. 1998. No. 82. P. 1011–1022.
Кокун О. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С., Копаниця О. В., Герасименко М. В., Ткаченко В. В. Збірник методик діагностики лідерських якостей курсантського, сержантського та офіцерського складу : методичний посібник. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2012. 433 с.
Котик І. О. Практикум із діагностики мотиваційної сфери особистості : навчально-методичний посібник. Вінниця, 2008. 171 с.
Лемак М. В, Петрище В. Ю. Психологу для роботи. Діагностичні методики : збірник. Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. 616 с.
Watson D., Clark L.A., Tellegen A. Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology. 1988. Vol. 54 (6). P. 1063–1070.
Штифурак В. С. Основи успішної управлінської діяльності: (психогігієнічний аспект) : навчально-методичний посібник. Вінниця, 2008. 194 с.
Barrick M., Mount M. The Big Five personality dimensions and job performance: a metaanalysis. Personnel Psychology. 1991. № 44. P. 1–26.
Волошина В. В., Долинська Л. В., Ставицька С. О., Темрук О. В. Загальна психологія: практикум : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2006. 280 с.
Баєва О. В., Новальська Н. І., Згалат-Лозинська Л. О. Основи менеджменту : практикум. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 524 с.
Holmes T.H., Rahe R.H. The Social Readjustment Rating Scale. Journal of Psychosomatic Research. 1967. Vol. 11 (2). P. 213–218. URL: https://doi.org/10.1016/0022-3999(67)90010-4 (дата звернення: 21.03.2025).
Методики вивчення повсякденного стресу і способів розв’язання кризових життєвих ситуацій / за ред. Т. М. Титаренко. Київ : Міленіум, 2009. 120 c.
Carleton R.N., Gosselin P., Asmundson, G.J.G. The Intolerance of Uncertainty Index: Replication and extension with an English sample. Psychological Assessment. 2010. Vol. 22 (2). P. 396–406.
Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи : навчальний посібник / за ред. Л. Царенко. Том 2. Київ, 2018. 240 с.
Folkman S., Lazarus R. Ways of Coping Questionnaire. PsycTESTS Dataset. Consulting Psychologists Press, 1988. 33 p. DOI: https://doi.org/10.1037/t06501-000 (дата звернення: 21.03.2025).
Кокун О. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С., Олійник В. О. Психодіагностика лідерських якостей військовослужбовців : методичний посібник. Київ : ТОВ «7БЦ», 2023. 171 с.
Chapman J.R. Fostering career management using career anchor theory. APA handbook of career intervention. Vol. 2. Applications / P.J. Hartung, M.L. Savickas, W.B. Walsh. Washington DC : American Psychological Association, 2015. P. 507–520.
Кокун О. Опитувальник професійної життєстійкості (українська версія). Проблеми екстремальної та кризової психології. Харків : НУЦЗУ, 2021. Вип. 1 (1). С. 90–104.