ПОДОЛАННЯ СОЦІАЛЬНИХ СТРАХІВ ТА КРИЗ: ЕФЕКТИВНІ ПСИХОТЕХНОЛОГІЇ, ПІДХОДИ ТА ПСИХОЛОГІЧНА КОРЕКЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.1.9Ключові слова:
соціальні страхи, тривога, тривожність, психологічна корекція, самоконтроль, особистісний розвитокАнотація
У статті розглянуто проблему соціальних страхів, які є поширеним явищем у сучасному суспільстві та можуть значно впливати на особистісний розвиток, міжособистісні взаємини й емоційний стан людини. Проведено теоретичний аналіз природи соціальних страхів, їх класифікації та основних проявів, а також висвітлено взаємозв’язок між тривогою та страхом. Описано, що тривога – це емоційний стан, що супроводжується очікуванням можливих негативних подій, почуттям напруги, страху та хвилювання, а тривожність – це стійка психологічна характеристика, яка відображає схильність людини до частих і сильних переживань тривоги навіть у звичайних обставинах. Головна відмінність між страхом і тривогою полягає в тому, що страх пов’язаний із конкретною загрозою, а тривога – з невизначеністю та відсутністю чіткої спрямованості. Окрему увагу приділено психологічним підходам подолання соціальних страхів, зокрема методам психокорекції, розвитку самооцінки, тренінгам комунікативних навичок і технікам самоконтролю. Дослідження базується на працях класичних і сучасних науковців, що дає змогу всебічно розглянути проблему та запропонувати ефективні шляхи гармонізації психоемоційного стану особистості. Описано та виокремлено три види тривоги залежно від її джерела (за З. Фрейдом): реалістична тривога, невротична тривога, моральна тривога. Виокремлюють кілька видів тривожності: особистісна тривожність, ситуативна тривожність, відкрита тривожність, прихована тривожність. Доведено, що соціальні страхи можуть заважати самореалізації та взаємодії з оточенням. Для їх подолання необхідна робота над самооцінкою, навичками комунікації та прийняттям власних можливостей і обмежень. Важливим аспектом подолання таких страхів є розуміння їхніх причин і застосування ефективних психологічних методів корекції, психотехнологій та різноманітних технік.
Посилання
Томчук С. М., Томчук М. І. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі : [монографія]. Вінниця : КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с.
Блохіна І. О. Психологічні причини виникнення тривожності у студентів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2021. Вип. 4. С. 82–87.
Шеремет М. К., Базима Н. В., Мороз О. В. Мовленнєва тривожність дітей із тяжкими порушеннями мовлення як проблема теорії і практики корекційної освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2015. Вип. 29. С. 151–160.
Кокун О. М., Мороз В. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С. Теорія і практика управління страхом в умовах бойових дій : методичний посібник. Київ – Одеса : Фенікс, 2022. 88 с.
Дефектологічний словник : навчальний посібник / за редакцією В. І. Бондаря, В. М. Синьова. Київ : «МП Леся», 2011. 528 с.
Кузнєцов М. А., Шаповалова В. С. Студентські страхи: види, структура, динаміка та шляхи корекції. Харків : Вид-во «Діса плюс», 2016. 342 с.
Могила А. С. Соціальний страх: психологічне дослідження феномену. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : зб. наукових праць. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. № 38 (62). С. 52–59.
Осика О. В., Осика К. С. Теорія і практика психокорекційної роботи : навчальний посібник. Слов’янськ. 2016. 111 с.