ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПРОФІЛЬНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ: ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.1.10

Ключові слова:

психологічний супровід, профільне навчання, профільні класи, гендерні особливості, соціально-психологічна підтримка, емоційна підтримка

Анотація

Статтю присвячено аналізу психологічного супроводу профільного навчання в умовах війни. Розглядається вплив стресових факторів на психоемоційний стан учнів, а також виокремлено основні підходи до надання психологічної підтримки. В умовах воєнного стану зростає потреба в розробці та впровадженні ефективних механізмів психологічної підтримки учнівської молоді, а також у створенні сприятливих умов для їхнього професійного самовизначення в загальноосвітніх закладах. У цьому контексті розглядається концепція психологічної стійкості, запропонована С. Мадді, яка ґрунтується на трьох ключових аспектах адаптації до кризових ситуацій: контролі, залученості та виклику. Наведено статистичні дані, що відображають масштаби негативних психологічних наслідків серед дітей та підлітків в Україні. Окрему увагу приділено практичним методам зміцнення емоційної стійкості, зокрема застосуванню арттерапії та тілесно орієнтованої терапії як ефективних інструментів психологічної допомоги. Проаналізовано методичні рекомендації МОН «Щодо діяльності служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році». Наведені приклади застосування цифрових технологій, зокрема мобільних додатків. Застосування технологій у профільній школі може сприяти зниженню рівня емоційного виснаження учнів, покращенню якості їхнього сну, підвищенню рівня психологічного благополуччя. Проаналізоване дослідження «Статева диференціація нейронних механізмів стресочутливості в період статевого дозрівання». Особлива увага приділяється гендерним відмінностям у переживанні кризових ситуацій та їх впливу на адаптацію до освітнього процесу. Стаття містить практичні рекомендації щодо забезпечення емоційного благополуччя старшокласників і сприяння їхній адаптації до профільного навчання в умовах війни.

Посилання

Сохор Н., Ясній О., Смашна О., Гашімова Н. Вплив війни та вимушеного переселення на психічне здоров’я дітей і підлітків (огляд літератури). Психосоматична медицина та загальна практика. 2024. URL: https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/471#title-1 (дата звернення: 26.02.2025).

Кайлюк Є. М. Організація профільного навчання в закладі загальної середньої освіти. Formation of innovative potential of world science : IV International Scientific and Theoretical Conference, Tel Aviv, Israel, December 23, 2022. Tel Aviv, 2022. P. 34–39.

Кердивар В. В. Інноваційні технології та методи у наданні психологічної допомоги в умовах війни. Збірник тез доп. ІІІ Всеукр. міжвід. психол. форуму (м. Київ, 30 травня 2024 р.) / за заг. ред. д-ра юрид. наук, проф., заслуженого юриста України В. Криволапчука. Київ : ДНДІ МВС України, 2024. С. 113–115.

Найчук В. В., Лєсніченко Н. П. Розвиток стресостійкості особистості засобами арттерапії в умовах воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. Ужгород, 2024. № 2. С. 133–136.

Новак Т. В. Психологічний супровід учасників освітнього процесу в реаліях війни в Україні. Scientific bulletin of KRHPA. 2023. № 17. С. 161–169. URL: https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.20 (дата звернення: 24.02.2025).

Психологічний супровід відновлення освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти : практичний посібник / В. Панок та ін. Київ : УНМЦ практ. психології і соц. роботи, 2024. 225 с.

Frankova І., Chaban О., Burlaka О., Lahutina С., Fedotova З. Gender Differences in Stress Related Disorders among the Ukrainian Military in the War-zone. Psychosomatic Medicine and General Practice. 2019. Vol. 4, no. 3. URL: https://doi.org/10.26766/pmgp.v4i3-4.214 (date of access: 26.02.2025).

Wright E., Zakharenkov H., Godoy A., Luo P. Sexual differentiation of neural mechanisms of stress sensitivity during puberty. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2023. Vol. 120, no. 43. URL: https://doi.org/10.1073/pnas.2306475120 (date of access: 20.02.2025).

ZakonOnline. Лист № 1/8794-22 від 02.08.2022 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році». ZakonOnline – Право знати! Аналітично-правова система ZakonOnline. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/508013___697755 (дата звернення: 21.02.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28

Як цитувати

Маєр, Ю. В., & Шулюк, Н. І. (2025). ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПРОФІЛЬНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ: ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ. Психологічні студії, (1), 72–79. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.1.10

Номер

Розділ

Статті