PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF SPECIALIZED TRAINING IN WARTIME CONDITIONS: GENDER ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.1.10Keywords:
psychological support, specialized training, specialized classes, gender characteristics, socio-psychological support, emotional supportAbstract
The article is devoted to the analysis of psychological support for specialized education in wartime conditions. The influence of stress factors on the psycho-emotional state of students is considered, and the main approaches to providing psychological support are also highlighted. In conditions of martial law, the need to develop and implement effective mechanisms for psychological support for students is growing, as well as to create favorable conditions for their professional self-determination in general education institutions. In this context, the concept of psychological resilience proposed by S. Maddy is considered, which is based on three key aspects of adaptation to crisis situations: control, involvement and challenge. Statistical data are presented, reflecting the scale of negative psychological consequences among children and adolescents in Ukraine. Special attention is paid to practical methods of strengthening emotional resilience, in particular, the use of art therapy and body-oriented therapy as effective tools of psychological assistance. The methodological recommendations of the Ministry of Education and Science “On the activities of the service in the education system in the 2022/2023 academic year” are analyzed. Examples of the use of digital technologies, in particular mobile applications, are given. The use of technologies in a specialized school can help reduce the level of emotional exhaustion of students, improve the quality of their sleep, and increase the level of psychological well-being. The study “Sexual differentiation of neural mechanisms of stress sensitivity during puberty” is analyzed. Special attention is paid to gender differences in experiencing crisis situations and their impact on adaptation to the educational process. The article contains practical recommendations for ensuring the emotional well-being of high school students and facilitating their adaptation to specialized training in war conditions.
References
Сохор Н., Ясній О., Смашна О., Гашімова Н. Вплив війни та вимушеного переселення на психічне здоров’я дітей і підлітків (огляд літератури). Психосоматична медицина та загальна практика. 2024. URL: https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/471#title-1 (дата звернення: 26.02.2025).
Кайлюк Є. М. Організація профільного навчання в закладі загальної середньої освіти. Formation of innovative potential of world science : IV International Scientific and Theoretical Conference, Tel Aviv, Israel, December 23, 2022. Tel Aviv, 2022. P. 34–39.
Кердивар В. В. Інноваційні технології та методи у наданні психологічної допомоги в умовах війни. Збірник тез доп. ІІІ Всеукр. міжвід. психол. форуму (м. Київ, 30 травня 2024 р.) / за заг. ред. д-ра юрид. наук, проф., заслуженого юриста України В. Криволапчука. Київ : ДНДІ МВС України, 2024. С. 113–115.
Найчук В. В., Лєсніченко Н. П. Розвиток стресостійкості особистості засобами арттерапії в умовах воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. Ужгород, 2024. № 2. С. 133–136.
Новак Т. В. Психологічний супровід учасників освітнього процесу в реаліях війни в Україні. Scientific bulletin of KRHPA. 2023. № 17. С. 161–169. URL: https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.20 (дата звернення: 24.02.2025).
Психологічний супровід відновлення освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти : практичний посібник / В. Панок та ін. Київ : УНМЦ практ. психології і соц. роботи, 2024. 225 с.
Frankova І., Chaban О., Burlaka О., Lahutina С., Fedotova З. Gender Differences in Stress Related Disorders among the Ukrainian Military in the War-zone. Psychosomatic Medicine and General Practice. 2019. Vol. 4, no. 3. URL: https://doi.org/10.26766/pmgp.v4i3-4.214 (date of access: 26.02.2025).
Wright E., Zakharenkov H., Godoy A., Luo P. Sexual differentiation of neural mechanisms of stress sensitivity during puberty. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2023. Vol. 120, no. 43. URL: https://doi.org/10.1073/pnas.2306475120 (date of access: 20.02.2025).
ZakonOnline. Лист № 1/8794-22 від 02.08.2022 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році». ZakonOnline – Право знати! Аналітично-правова система ZakonOnline. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/508013___697755 (дата звернення: 21.02.2025).