ПІСКОВА РЕКОНСТРУКЦІЯ СВІТУ: МЕТОДИКА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПРОСВІТИ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ, ЩО ПЕРЕЖИВАЄ ТРАВМУ ВІЙНИ

Автор(и)

  • Тетяна Сергіївна Асланян Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0003-1805-6953

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.2

Ключові слова:

піскова терапія, психологічна просвіта, війна, громада, травмоінформований підхід, колективна травма, батьки та діти

Анотація

В умовах воєнної агресії Росії проти України психологічна просвіта стала одним із ключових інструментів психосоціальної підтримки населення. Зростання запиту на культурно адаптовані спільнотні інтервенції актуалізувало потребу в методиках, що поєднують інформування про психологічні наслідки травматичного досвіду з формуванням навичок емоційної саморегуляції, розширенням обізнаності батьків щодо психоемоційного стану дітей і створенням безпечного кола взаємопідтримки всередині громади, яка переживає війну. У статті презентовано науково-методологічне підґрунтя та організаційні засади авторської методики «Піскова реконструкція світу», що орієнтована на громади, які зазнали травматичного досвіду війни. Здійснено історико-контекстуальний аналіз причин виникнення і умов розроблення методики психологічної просвіти у громадах. Представлено узагальнений емпіричний матеріал дослідження, який ґрунтується на спостереженнях і описі відповідного досвіду реалізації психологічного заходу у прифронтових українських громадах протягом 2014–2021 років. Систематизовані емпіричні дані подано як паспорт методики, організаційні принципи використання і впливу методики на динаміку звернень до психологів. Окрему увагу приділено культурній адаптації даної інтервенції у психічне здоров’я та соціально-психологічний добробут громади з українським соціальним контекстом. Проведення заходу «Піскова реконструкція світу» у прифронтових громадах країни засвідчило його ефективність як форми психологічної просвіти, яка цікавить і має довіру населення. Отримані результати вказують на потенціал інтеграції цього підходу із програмами психосоціальної підтримки та потребу подальшої стандартизації і професійного впровадження.

Посилання

Ukraine humanitarian situation report / Дитячий фонд ООН (UNICEF). 2025. № 52. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/53181/file/UNICEF%20Ukraine%20Humanitarian%20Situation%20Report_52%20FINAL.pdf.pdf.

Слюсаревський М., Чуніхіна С., Черниш Л. Громадсько-політична ситуація в Україні. Кропивницький : Імекс-Лтд, 2024. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2024/12/1bul092024.pdf.

Горностай П. Історико-культурна картина світу й історична травма українців. Проблеми політичної психології. Київ, 2024. Т. 15. № 29. С. 7–29. DOI: 10.33120/popp-Vol15-Year2024-157.

Психологія міжгрупової взаємодії у вимірах війни і миру : навчальний посібник / П. Горностай та ін. ; за заг. ред. Л. Чорної ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-Лтд, 2023. 118 с.

Lukens E. P., McFarlane W. R. Psychoeducation as evidence-based practice: Considerations for practice, research, and policy. Brief Treatment and Crisis Intervention. 2004. Vol. 4. № 3. P. 205–225. DOI: 10.1093/brief-treatment/mhh019.

McFarlane W. R., Dixon L., Lukens E., Lucksted A. Family psychoeducation and schizophrenia : A review of the literature. Journal of Marital and Family Therapy. 2003. Vol. 29. № 2. P. 223–245.

World Health Organization. Psychological first aid: Guide for field workers. 2nd ed. 2012. URL: https://apps.who.int/iris/handle/10665/44615.

Klingman A., Cohen E. School-based multisystemic interventions for mass trauma. Kluwer Academic / Plenum Publishers, 2004. DOI: 10.1007/978-1-4419-9104-1

Асланян Т. Компетентність батьків у сфері ментального здоров’я як кейс психоедукаційної роботи в територіальній громаді, що переживає травму війни. Проблеми політичної психології. Київ, 2024. Т. 16. № 30. С. 238–256. DOI: 10.33120/popp-Vol16-Year2024-174.

Пінчук О. Психологічна просвіта: міжнародний досвід покращення ментального здоров’я та розвитку психологічної культури молоді. Імідж сучасного педагога. 2024. № 6 (219). С. 76–79. DOI: 10.33272/2522-9729-2024-6(219)-76-79.

IASC guidelines on mental health and psychosocial support in emergency settings. Inter-Agency Standing Committee. 2012. URL: https://interagencystandingcommittee.org/iasc-guidelines-mental-health-and-psychosocial-support-emergency-settings.

Carandang M. B. Novel approaches to community-based psychoeducation to improve mental health awareness in diverse settings : Award paper/oration. 2023. URL: https://sswr.confex.com/sswr/2025/webprogram/Paper58099.html.

Вознесенська О. Актуальне мистецтво та медіатворчість: подолання наслідків травми війни. Медіатворчість у часи війни: протистояння медіатравмі. 2023. С. 11–17. DOI: 10.59416/LWAN6124.

Центр психосоціальної підтримки НаУКМА у м. Слов’янськ. Повна версія. URL: https://www.youtube.com/watch?v=7AVNwu5qqBM.

Jung C. G. Man and His Symbols. London : Aldus Books, 1964.

Kalff D. M. Sandplay: A psychotherapeutic approach to the psyche. 2nd ed. Temenos Press, 2003.

ГО «ПРОМИР». Facebook. URL: https://www.facebook.com/promir.psychologists/photos/pb.100063696735549.-2207520000/1931717193736592/?type=3.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

Асланян, Т. С. (2025). ПІСКОВА РЕКОНСТРУКЦІЯ СВІТУ: МЕТОДИКА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПРОСВІТИ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ, ЩО ПЕРЕЖИВАЄ ТРАВМУ ВІЙНИ. Психологічні студії, (2), 15–23. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.2

Номер

Розділ

Статті