SAND RECONSTRUCTION OF THE WORLD: A METHOD OF PSYCHOLOGICAL EDUCATION FOR A TERRITORIAL COMMUNITY EXPERIENCING WAR TRAUMA
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.2Keywords:
sand therapy, psychological education, war, community, trauma-informed approach, collective trauma, parents and childrenAbstract
In the context of the ongoing military aggression of Russia against Ukraine, psychological education has become one of the key instruments of psychosocial support for the population. The growing demand for culturally adapted community-based interventions has highlighted the need for methodologies that combine information about the psychological consequences of traumatic experiences with the development of emotional self-regulation skills, increased parental awareness of children’s psycho-emotional states, and the creation of a safe circle of mutual support within communities affected by war. The article presents the scientific and methodological foundations, as well as the organizational principles, of the authorial method “Sand Reconstruction of the World”, which is designed for communities that have experienced the trauma of war. A historical and contextual analysis of the origins and conditions under which this psychoeducational methodology was developed is provided. The study includes a generalized body of empirical material based on observations and descriptions of the implementation of this psychological intervention in frontline Ukrainian communities from 2014 to 2021. The systematized empirical data are presented in the form of a methodology passport, organizational principles for its implementation, and the impact of the method on the dynamics of psychological service requests. Particular attention is given to the cultural adaptation of the intervention to the mental health and psychosocial well-being of communities in the Ukrainian socio-cultural context. The implementation of the “Sand Reconstruction of the World” intervention in Ukraine’s frontline communities has demonstrated its effectiveness as a form of psychological education that generates interest and trust among the population. The results indicate the potential for integrating this approach into psychosocial support programs and the necessity of further standardization and professional dissemination.
References
Ukraine humanitarian situation report / Дитячий фонд ООН (UNICEF). 2025. № 52. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/53181/file/UNICEF%20Ukraine%20Humanitarian%20Situation%20Report_52%20FINAL.pdf.pdf.
Слюсаревський М., Чуніхіна С., Черниш Л. Громадсько-політична ситуація в Україні. Кропивницький : Імекс-Лтд, 2024. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2024/12/1bul092024.pdf.
Горностай П. Історико-культурна картина світу й історична травма українців. Проблеми політичної психології. Київ, 2024. Т. 15. № 29. С. 7–29. DOI: 10.33120/popp-Vol15-Year2024-157.
Психологія міжгрупової взаємодії у вимірах війни і миру : навчальний посібник / П. Горностай та ін. ; за заг. ред. Л. Чорної ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-Лтд, 2023. 118 с.
Lukens E. P., McFarlane W. R. Psychoeducation as evidence-based practice: Considerations for practice, research, and policy. Brief Treatment and Crisis Intervention. 2004. Vol. 4. № 3. P. 205–225. DOI: 10.1093/brief-treatment/mhh019.
McFarlane W. R., Dixon L., Lukens E., Lucksted A. Family psychoeducation and schizophrenia : A review of the literature. Journal of Marital and Family Therapy. 2003. Vol. 29. № 2. P. 223–245.
World Health Organization. Psychological first aid: Guide for field workers. 2nd ed. 2012. URL: https://apps.who.int/iris/handle/10665/44615.
Klingman A., Cohen E. School-based multisystemic interventions for mass trauma. Kluwer Academic / Plenum Publishers, 2004. DOI: 10.1007/978-1-4419-9104-1
Асланян Т. Компетентність батьків у сфері ментального здоров’я як кейс психоедукаційної роботи в територіальній громаді, що переживає травму війни. Проблеми політичної психології. Київ, 2024. Т. 16. № 30. С. 238–256. DOI: 10.33120/popp-Vol16-Year2024-174.
Пінчук О. Психологічна просвіта: міжнародний досвід покращення ментального здоров’я та розвитку психологічної культури молоді. Імідж сучасного педагога. 2024. № 6 (219). С. 76–79. DOI: 10.33272/2522-9729-2024-6(219)-76-79.
IASC guidelines on mental health and psychosocial support in emergency settings. Inter-Agency Standing Committee. 2012. URL: https://interagencystandingcommittee.org/iasc-guidelines-mental-health-and-psychosocial-support-emergency-settings.
Carandang M. B. Novel approaches to community-based psychoeducation to improve mental health awareness in diverse settings : Award paper/oration. 2023. URL: https://sswr.confex.com/sswr/2025/webprogram/Paper58099.html.
Вознесенська О. Актуальне мистецтво та медіатворчість: подолання наслідків травми війни. Медіатворчість у часи війни: протистояння медіатравмі. 2023. С. 11–17. DOI: 10.59416/LWAN6124.
Центр психосоціальної підтримки НаУКМА у м. Слов’янськ. Повна версія. URL: https://www.youtube.com/watch?v=7AVNwu5qqBM.
Jung C. G. Man and His Symbols. London : Aldus Books, 1964.
Kalff D. M. Sandplay: A psychotherapeutic approach to the psyche. 2nd ed. Temenos Press, 2003.
ГО «ПРОМИР». Facebook. URL: https://www.facebook.com/promir.psychologists/photos/pb.100063696735549.-2207520000/1931717193736592/?type=3.