ПСИХОЛОГІЧНА СТРУКТУРА УЯВЛЕНЬ СТУДЕНТА ПРО УСПІШНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.12Ключові слова:
ідеальна діяльність, об’єктивна успішність, реальна діяльність, самореалізація, студенти, структура уявлень, суб’єктивна успішність, успішність, уявленняАнотація
У статті висвітлено змістові особливості психологічної структури уявлень студентів про успішність особистості. Здійснено теоретичний аналіз і розрізнення понять об’єктивної і суб’єктивної успішності, виявлено базові психологічні компоненти уявлень про успішність студента, які набувають ієрархічних зв’язків на основі індивідуального досвіду. Виявлено, що загалом успішність для студентів уявляється не лише як академічні чи кар’єрні досягнення, але й оцінюється за значущими особистісними критеріями самореалізації, як-от: міжособистісні стосунки, почуття цілості, емоційне благополуччя та здатність жити відповідно до власних цінностей. Установлено, що об’єктивна успішність включає соціальну та визначається за панівними в суспільстві загальноприйнятими критеріями особистісного успіху. Змістом таких уявлень є соціально усталені уявлення студента про успішну діяльність, що формуються внаслідок його соціалізації. Змістом уявлень про суб’єктивну успішність є індивідуальні знання студентів про успішну діяльність на основі навчально-професійного досвіду та стійких переконань щодо праці. Такий вид успішності орієнтує студентів як на реальну (нинішню, провідну) діяльність, так і на ідеальну (майбутню). На основі інтеграційно-діяльнісного підходу до професійного самовизначення студента авторами розроблено теоретичну модель психологічної структури уявлень про успішність студентської молоді, яка включає три суб’єктивні критерії та відповідні компоненти: 1) смисловий (надання конкретного смислу професії, усвідомлення її цінності); 2) мотиваційно-цільовий (мотивація до нових досягнень як спрямованість на ускладнені завдання і виклики; наявність конкретного професійного плану та відповідних етапів досягнення поставленої мети); 3) регуляційно-поведінковий (ухвалення рішень щодо самовдосконалення; активні дії для досягнення успіху).
Посилання
Ілліних О., Широкова А. Психологічні особливості професійної мотивації майбутніх психологів. Перспективи розвитку сучасної психології. Київ : 7БЦ, 2024. Вип. 15. С. 201–204.
Кучеренко Є. Проблема взаємозв’язку суб’єктивної і об’єктивної успішності вчителя. Успішність особистості: потенціал та обмеження : тези доповідей Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 18 березня 2010 р. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. С. 149–151.
Кучеренко Є., Бєляєва С. Суб’єктивна успішність сучасного студента: гендерні відмінності. Проблеми гендерної соціалізації сучасної молоді : матеріали ІІІ Міжрегіональної науково-практичної студентської конференції. Кривий Ріг : Вид-во Криворіз. пед. ін-ту, 2012. С. 11–15.
Півень Л., Кучеренко Є. До проблеми структури уявлень студентів про успішність особистості. Перспективи розвитку сучасної психології. Переяслав : УГСП, 2022. Вип. 11. С. 187–193.
Чиксентмігаї М. Потік. Психологія оптимального досвіду / пер. з англ. Г. Луіс. Харків : Книжковий клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2017. 368 с.
Гуменюк Н. Дослідження впливу дистанційної освіти на успішність навчання та психологічний стан студентів в умовах воєнного стану засобами інформаційних технологій. Інформаційні технології в освіті. Київ, 2023. № 55. С. 112–119. DOI: 10.52058/2786-4952-2023-10(28)-561-569.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.