THE PSYCHOLOGICAL STRUCTURE OF STUDENTS’ IDEAS OF PERSONAL SUCCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.12

Keywords:

ideal activity, ideas, objective success, real activity, self-realization, structure of ideas, students, subjective success, success

Abstract

The article highlights the content features of the psychological structure of students’ ideas about personal success. A theoretical analysis and differentiation of the concepts of objective and subjective success were carried out, and the basic psychological components of ideas about student success were identified, which acquire hierarchical connections based on individual experience. It was found that, in general, success for students is perceived not only as academic or career achievements, but is also assessed according to significant personal criteria of selfrealization: interpersonal relationships, a sense of integrity, emotional well-being, and the ability to live in accordance with one’s own values. It has been found that objective success includes social success and is determined by the generally accepted criteria of personal success prevailing in society. The content of such ideas is the student’s socially established ideas about successful activity, which are formed as a result of his or her socialization. The content of ideas about subjective success is students’ individual knowledge of successful activity based on educational and professional experience and stable beliefs about work. This type of success orients students towards both real (actual, leading) activity and ideal (future) activity. Based on an integrativeactivity approach to students’ professional self-determination, the authors have developed a theoretical model of the psychological structure of ideas of success among young students, which includes three subjective criteria and their corresponding components: 1) meaningful (giving specific meaning to the profession, realizing its value); 2) motivational-goal (motivation for new achievements as a focus on complex tasks and challenges; the presence of a specific professional plan and corresponding stages for achieving the set goal); 3) regulatory-behavioral (making decisions regarding self-improvement; active actions in achieving success).

References

Ілліних О., Широкова А. Психологічні особливості професійної мотивації майбутніх психологів. Перспективи розвитку сучасної психології. Київ : 7БЦ, 2024. Вип. 15. С. 201–204.

Кучеренко Є. Проблема взаємозв’язку суб’єктивної і об’єктивної успішності вчителя. Успішність особистості: потенціал та обмеження : тези доповідей Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 18 березня 2010 р. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. С. 149–151.

Кучеренко Є., Бєляєва С. Суб’єктивна успішність сучасного студента: гендерні відмінності. Проблеми гендерної соціалізації сучасної молоді : матеріали ІІІ Міжрегіональної науково-практичної студентської конференції. Кривий Ріг : Вид-во Криворіз. пед. ін-ту, 2012. С. 11–15.

Півень Л., Кучеренко Є. До проблеми структури уявлень студентів про успішність особистості. Перспективи розвитку сучасної психології. Переяслав : УГСП, 2022. Вип. 11. С. 187–193.

Чиксентмігаї М. Потік. Психологія оптимального досвіду / пер. з англ. Г. Луіс. Харків : Книжковий клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2017. 368 с.

Гуменюк Н. Дослідження впливу дистанційної освіти на успішність навчання та психологічний стан студентів в умовах воєнного стану засобами інформаційних технологій. Інформаційні технології в освіті. Київ, 2023. № 55. С. 112–119. DOI: 10.52058/2786-4952-2023-10(28)-561-569.

Published

2025-06-26

How to Cite

Kucherenko Є. В., Piven Л. В., & Shyrokova А. В. (2025). THE PSYCHOLOGICAL STRUCTURE OF STUDENTS’ IDEAS OF PERSONAL SUCCESS. Psychological Studies, (2), 96–102. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.12

Issue

Section

Статті