CRISIS NARRATIVE IN SOCIAL NETWORKS: PSYCHOLOGICAL ANALYSIS
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.2.11Keywords:
crisis narrative, psychological support, psychological resource, social networks, telephone counseling.Abstract
The work is devoted to the study of the psychological features of the crisis narratives in social networks, in particular, its potential as a psychological resource. The term ‘crisis narrative’ was introduced by the author earlier for stories generated by persons in the context of a crisis situation to describe their feelings and experiences. The phenomenon of the crisis narrative in the posts of social network users has not yet been the subject of psychological research. The work was performed on the social media posts Facebook and Instagram. Using content analysis methods, more than 30 posts were analyzed, which were identified as ‘crisis’ and divided into text, visual and hybrid. The heightened emotionality of crisis narratives and their orientation towards a dialogue with the addressee who can understand and share the author’s experiences are noted. The target orientation of the posts of the crisis narratives is analyzed in detail as well as the motivation of the authors, which consists of the need for virtual psychological support, the need for blogging and the use of a social network platform to acquaint their circle of readers with general author’s thoughts. The thesis about the resource role played by crisis narratives in social networks is argued. The functions that are performed by the posts of the narrative plan in the context of the crisis are highlighted: (1) it is a form of organization and streamlining of the flow of information that is difficult to accept and understand; (2) awareness and understanding of the values that a person professes; (3) selection of like-minded people and increasing their cohesion; (4) conscious mutual collective support of like-minded people by all available means. Parallels with analogues of ‘crisis narratives’ in fiction are drawn. Emphasis is placed on the need for a person to develop his own conscious development strategy in difficult circumstances.
References
Чепелєва Н.В. Дискурсивне конструювання досвіду в ситуаціях інформаційної невизначеності : Актуальні проблеми психологічної протидії негативним інформаційним впливам на особистість в умовах сучасних викликів : Матеріали методологічного семінару НАПН України 8 квітня 2021 року / за ред. С.Д. Максименка. Київ : Педагогічна думка, 1921. URL: http://lib.iitta.gov.ua/726024/
Зарецька О.О. Особистість у ситуаціях зовнішньої і внутрішньої невизначеності: психологічний аналіз. Вчені записки ТНУ ім. Вернадського. том 34(73) № 1. 2023. URL: http://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/1_2023/2.pdf. DOI https://doi.org/10.32782/2 709-3093/2023.1/02
Зарецька О.О. Про особливості застосування наративного підходу у практиці кризового консультування : Особистість в умовах кризових викликів сучасності : Матеріали методологічного семінару НАПН України 24 березня 2016 року / за ред. академіка НАПН України С. Д. Максименка. Київ, 2016. С. 262–268. URL: http://lib.iitta.gov.ua/704987/1/ Mater_metodol_sem.pdf
Bruner J. The narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, Vol. 18, 1 (Autumn, 1991). P. 1–21.
Carr D. Time, narrative and history. Bloomington, Indianapolis : Indiana University Press, 1986. 300 р.
Hammack P. L. Narrative and the cultural psychology of identity. Personality and Social Psychology Review. 2008. Vol. 12. P. 222–247. URL: https://doi.org/10.1177/1088868308316892
Crossley M. L. Introducing narrative psychology. Self, trauma and the construction of meaning. Buckingham, Philadelphia : Open University Press, 2009.
Проблеми психологічної герменевтики : монографія / За ред. Н.В. Чепелєвої. Київ : Міленіум, 2004. 276 с.
Дискурсивне конструювання досвіду у контексті розвитку особистості : монографія / Н.В. Чепелєва, М.Л. Смульсон, С.Ю. Рудницька, О.В. Зазимко та ін. ; за ред. Н.В. Чепелєвої. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. 194 с. URL: https://lib.iitta. gov.ua/731506/
Зарецька О.О. Наративи у соціальних мережах як ресурс в умовах війни. Тези XІ Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції «Віртуальний освітній простір: психологічні проблеми» (3 травня – 2 червня 2023 року). URL: https://www.newlearning.org. ua/content/opublikovano-tezy-xi-mizhnarodnoyi-naukovo-praktychnoyi-internet-konferenciyivirtualnyy, https://newlearning.org.ua/sites/default/files/tezy/2023/Zaretska_Olha_2023.pdf
Boyd D. A Blogger’s Blog : Exploring the Definition of a Medium. Reconstruction. 2006. № 6. URL: http://www.danah.org/papers/ABloggersBlog.pdf
Гуцол К.В. Особливості сформованості наративної компетентності користувачів соціальних мереж : Дискурсивне конструювання досвіду у контексті розвитку особистост і: монографія ; за ред. Н. В. Чепелєвої. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. С. 149–167. URL: https://lib.iitta.gov.ua/731506/
Литвиненко Л.І. Телефонне консультування в умовах соціально-психологічної кризи в Україні. Актуальні проблеми психології: Зб. наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка. Вип. 10. Том ІІІ. Консультативна психологія і психотерапія. Київ : Логос, 2014.
Зарецька О.О. Особливості дискурсивної практики при наданні дистанційної психологічної підтримки. Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2020. Том. ІІ: Психологічна герменевтика. Випуск 12. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. С. 71–82.
Карпенко З. Аксіологічна психологія особистості : монографія. Івано-Франківськ, 2018. 720 с.
Зарецька О.О. Ціннісні орієнтири в інтерпретаційних процесах. Технології розвитку інтелекту. 2022. Том. 6, № 2(32). URL: http://doi.org/10.31108/3.2022.6.2.1
Зарецька О.О., Романюк В.М. Наративи воєнного часу: аксіологічний аспект : Проблеми цивілізаційної суб’єктності України: місія науки і освіти : матеріали Всеукраїнської міжгалузевої науково-практичної онлайн-конференції (Київ, 29 вересня – 1 жовтня 2022 року). Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2022. С. 335–340. URL: https://iod.gov.ua/content/events/37/vseukrayinska-mizhgaluzeva--naukovo-praktichnaonlayn- konferenciya-problemi-civilizaciynoyi-subyektnosti-ukrayini--misiya-nauki-i-osviti_ publications.pdf?1667396816.7328
Зарецька О.О. Провокація текстом як дієвий засіб розвитку індивідуального дискурсу самопроектування. Актуальні проблеми психології : Зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Т. 2. Психологічна герменевтика. 2018. Вип. 11. С. 73–86.
Готич В.О. Посттравматичне зростання: концептуалізація поняття, огляд теоретичних моделей. Психологічні студії. № 1. 2023. С. 21–28. DOI: https://doi. org/10.32782/psych.studies/2023.1.3
Рудницька С.Ю. Структурно-процесуальна модель наративного конструювання досвіду особистості. Дискурсивне конструювання досвіду у контексті розвитку особистості : монографія. / Н.В. Чепелєва, М.Л. Смульсон, С.Ю. Рудницька, О.В. Зазимко та ін. ; за ред. Н.В. Чепелєвої. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. С. 61–69. URL: https://lib.iitta.gov.ua/731506/