FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF SOCIAL INTELLIGENCE OF CHILDREN OF YOUNGER SCHOOL AGE IN THE MODERN CONDITIONS OF THE DIGITAL ENVIRONMENT

Authors

  • Alla Rudenok
  • Yuliia Danchuk
  • Oksana Lohvina

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.4.10

Keywords:

friendship, younger schoolchildren, ontogenesis, social intelligence, communication, digital environment.

Abstract

The article presents a study of the peculiarities of the development of social intelligence in children of primary school age in modern conditions of the digital environment. It has been established that, despite the large amount of scientific research on this issue, the problem of understanding the phenomenon remains relevant. It was determined that social intelligence is a specific ability that ensures the successful interaction of a person with the environment and the ability to predict the behavior of others. The purpose of the article is to study the peculiarities of the development of social intelligence of younger schoolchildren in the conditions of a digital educational environment. The approaches of various scientists regarding the development of social intelligence in ontogenesis are analyzed. In the works of foreign authors, the development of social intelligence is connected with the periodization of the development of social intelligence. In particular, J. Piaget distinguished a number of stages: 1) sensorimotor intelligence; 2) preconceptual (symbolic) intelligence; 3) visual (intuitive) intelligence; 4) specific operations; 5) formal operations. The theory of social role acceptance by R. Selman, who identified five main stages of development of social intelligence, is considered. The key point in the article is the theory of P. Ervin, who correlated the peculiarities of the child’s personality development with qualitative shifts in the development of social intelligence and, based on this, developed a model of the development of children’s ideas about interpersonal relationships, primarily about friendship in relationships with peers. It has been confirmed that early school age is important for the development of social intelligence. During this period, the child’s circle of communication expands, his sensitivity, socialperceptive abilities, the ability to worry about others, decentralization, which forms the basis of social intelligence, develop. The conducted empirical research – a survey of parents of junior high school students indicates that the digital educational environment is an integral part of every child’s life and it has a huge potential for solving various educational tasks. The conclusions indicate that the formation and development of social intelligence in primary school age occurs through education, expanding knowledge and experience, including using the tools of the modern digital environment.

References

Ломага Н. Теоретичні аспекти проблеми розвитку соціального інтелекту молодших школярів. Наукові записки : збірник матеріалів наук.-практ. конфер. викл. і студ. ІППМ. Вінниця : ВДПУ, 2016. № 7. С. 160–163.

Мельник А. Віковий аспект вивчення соціального інтелекту дітей різного шкільного віку. Вісник Харківського національного університету. 2013. № 1065. С. 144–146.

Руда Н. Соціальний інтелект у структурі інтелекту. Проблеми сучасної психології. 2013. № 21. С. 621–629.

Булка Н. Ресурси соціального інтелекту: адаптивність, комунікативність, креативність. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 6. С. 43–53.

Дуткевич Т.В. Дитяча психологія. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 424 с.

Кулакова Л. Розвиток соціального інтелекту у дітей молодшого шкільного віку в умовах навчальної діяльності. Психологія: реальність і перспективи. Збірник наукових праць РДГУ. 2020. № 15. С. 97–103.

Орап М. Методологічні проблеми дослідження соціального інтелекту дітей молодшого шкільного віку. Психологія особистості. Емпіричні дослідження у психології особистості, 2017. № 8(1). С. 119–126.

Савченко Ю.Ю. Розвиток емоційного інтелекту учнів молодшого шкільного віку. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 12(31). С. 12–16.

Published

2024-01-11

How to Cite

Руденок, А. І., Данчук, Ю. П., & Логвіна, О. А. (2024). FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF SOCIAL INTELLIGENCE OF CHILDREN OF YOUNGER SCHOOL AGE IN THE MODERN CONDITIONS OF THE DIGITAL ENVIRONMENT. Psychological Studies, (4), 72–78. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.4.10

Issue

Section

Статті