A THEORETICAL ANALYSIS OF PEOPLE’S ATTITUDE TOWARDS LIFE PERSPECTIVE IN THE CONTEXT OF WAR IN UKRAINE

Authors

  • Andrii Yablonskyi
  • Mariia Kuzmina

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.4.11

Keywords:

conditions of war, war in Ukraine, life perspective, life path, life experience, theoretical analysis.

Abstract

This article provides an in-depth exploration of the concepts of life perspective and life course, with a particular focus on the psychological foundations, structural components, and mechanisms of formation and development. The study delves into an extensive analysis of existing scientific literature, creating a solid theoretical framework that highlights the complex relationship between wartime conditions and life perspectives. An integral aspect of the study is the analysis of people’s psychological attitudes toward life prospects in wartime. This review has identified gaps in current scientific knowledge, which will contribute to a deeper study of this topic in the future. It is determined that the life course reflects the individual and social history of a person. Each stage of life is associated with certain historical and cultural events that have influenced the formation and development of society. Thus, life course research can help to understand a person’s behavior and attitudes toward life, as well as recreate the history of a particular period. The article goes on to discuss various conceptual ideas and approaches that highlight the evolution of scientific thought about the psychological structure of the life course. The literature review not only serves as a basis for the study, but also emphasizes the dynamic development of scientific thought on this topic. It highlights the changing research approaches, emphasizing the need for a holistic understanding of the formation of a person’s attitude toward his or her own life perspective. In addition to the theoretical basis, the article carefully analyzes empirical data from domestic researchers, which provide a realistic picture of the psychological consequences of war for individuals. Drawing on the research of domestic scholars, the article reveals how war conditions can shape particular views on life, affecting people’s perceptions and expectations of the future. The theoretical conclusions drawn from this analysis can provide a holistic understanding of the complex relationship between wartime experience and the psychological dynamics of life course. By delving into the specifics of the Ukrainian context, the study recognizes the unique features of the conflict by considering how these distinctive elements contribute to the complexity of individuals’ perceptions of their life prospects.

References

Головаха Е.М., Кроник А.А., Леонтьев Д.А. Життєві перспективи в структурі самосвідомості старшокласників. Магістерський науковий вісник. Випуск № 25. 2017. 137 c.

Гончарова О. Темпоральні орієнтації українців в умовах війни: минуле, теперішнє та майбутнє крізь призму військової агресії РФ. OF THE LVIV UNIVERSITY. № 9. 2022. С. 9–17.

Кухта М.П. Життєві перспективи: поняття, структура, функції та види. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2016. № 69-70. С. 57–66.

Моляко В.О. Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності людини. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 8. С. 1–4.

Павленко О.В. Життєва перспектива та індивідуальний досвід як аспекти проблематики життєвого шляху особистості. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія Психологія. 2014. С. 11–21.

Сидорик Ю.В. Особливості життєвих перспектив у студентів з різним типом взаєминз своїми батьками. Зб. наук. пр. : філософія, соціологія, психологія. Івано-Франківськ, ВДВ ЦІТ. 2007. Вип. 12, ч. 2. С. 203–212.

Титаренко Т.М. Сучасна психологія особистості. Київ : Ма-рич, 2009. 232 с.

Тодорів Л.Д. Психологічні умови формування життєвих перспектив у ранній юності (когнітивний аспект) : автореф. дис. на ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна і вікова психологія». Київ, 2000. 19 с.

Фрідман О.В. Феномен концептуалізації особистісного досвіду: аналіз результатів пілотажного емпіричного дослідження. Проблеми емпіричних досліджень у психології. Київ : Гнозис, 2009. Вип. 2. 412 с.

Фурман О., Фурман А.А., Дикий Я. Вчинок і подія як соціемна організованість життєвого шляху особистості. Психологія і суспільство. 2021. № 2. С. 143–168.

Lewin K. Time Perspective and Morale. Civilian Morale. N.Y., 1942.

Nuttin J., Lens W. Future Time Perspective and Motivations: Theory and Research Method. N.J., 1985.

Sircova A., Van De Vijver F.J., Osin E., Milfont T.L., Fieulaine N., Kislali-Erginbilgic A., Boyd J.N. A global look at time: A 24-country study of the equivalence of the Zimbardo Time Perspective Inventory. 2014. Sage Open, 4(1).

Zaleski Z. Personal Future in Hope and Anxiety Perspective. Psychology of Future Orientation. Lublin, 1994

Zimbardo P.G. A New Perspective on Psychological Time: Theory, Research and Assessment of Individual Differences in Temporal Perspective. Mucciarelli G., Brigati R. Psychology of Time. Part 2. Special Issues, Theory & Modeli. 1998. № 3.

Published

2024-01-11

How to Cite

Яблонський, А. І., & Кузьміна, М. О. (2024). A THEORETICAL ANALYSIS OF PEOPLE’S ATTITUDE TOWARDS LIFE PERSPECTIVE IN THE CONTEXT OF WAR IN UKRAINE. Psychological Studies, (4), 79–84. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.4.11

Issue

Section

Статті