RESEARCH OF THE PSYCHO-EMOTIONAL CONDITION OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN WARTIME CONDITIONS USING THE DASS-21 METHODOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.2.8Keywords:
психоемоційний стан, стрес, тривога, депресія, здобувачі вищої освіти, psycho-emotional condition, stress, anxiety, depression, higher education studentsAbstract
The relevance of the study is due to the impact of a number of stress factors that are intensified by the events of the Russian-Ukrainian war. War is an extremely stressful and traumatic event for the psyche. Being under the influence of psychotraumatic and stressful events, young people face mental health problems as a result. The article is devoted to an empirical study of the psycho-emotional condition of higher education students in wartime. To achieve this goal, the standardized and valid DASS-21 methodology (Ukrainian version) was used, which allows assessing the levels of depression, anxiety and stress. The main signs and characteristic manifestations of such psycho-emotional conditions as stress, anxiety and depression are highlighted. Using the Ukrainian version of the DASS-21 methodology, it was found that in wartime, students are constantly exposed to stress factors, and this negatively affects their psycho-emotional condition. The psychological service conducted a survey of students of a higher education institution (Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University) using Google forms. The sample consisted of representatives of the first– and fourth-year students and master's degree students. According to the results of the study, only 36% of the total number of students have normal values of the DASS-21 test. Thus, according to the Depression scale, 46% of students have varying degrees of depression (from mild to very severe), up to 30% with signs of severe depression. According to the "Anxiety" scale, the severity of this psycho-emotional condition is within the normal range in 46%, but high in 54%. As for the stressful state, 39% of respondents have normal levels, 29% have moderate levels, and 32% have high levels. We see the prospects for our further research in the development of a programme of psychological assistance and support for students of higher education institutions in wartime.
References
Довідник діагностичних критеріїв DSM – 5 Американська психіатрична асоціація. Львів : Видавництво «Компанія «Манускрипт, 2024. 592 с.
Екстремальна психологія : [підручник / за заг. ред. О. В. Тімченка]. К. : ТОВ «Август Трейд», 2007. 502 с.
Наугольник Л. Б. Психологія стресу: підручник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
Психологічна енциклопедія / Автор-упорядник О. М. Степанов. К. : «Академвидав», 2006. 424 с.
Мельник Ю. Б., Стаднік А. В. Шкала депресії, тривоги та стресу: метод. посіб. (укр.версія). Харків : ХОГОКЗ. 2023. 12 с.
Протокол з діагностики та терапії ПТСР Національного інституту клінічної мйстерності Великобританії (NICE). Онлайн-видання. Переклад з англ. Я. Кремінська. За ред. Л. Пономаренко, М. Лемик, О. Романчук, К. Явна. 2005. 64 с.
Depression Anxiety and Stress Scale 21 (DASS-21). URL: https://www.healthfocuspsychology.com.au/tools/dass-21/ (дата звернення: 16. 04. 2024).
Коротка шкала тривоги, депресії та ПТСР. URL: https://mozok.ua/depressiya/testy/item/2705-korotka-shkala-trivogi-depres-ta-ptsr (дата звернення: 15. 04. 2024).
Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність: Науково-методичний збірник / за загальною ред. С. М. Шкарлета. Київ-Чернівці «Букрек». 2022. 140 с.
Pinchuk I., Goto R., Pimenova N., Kolodezhny O., Guerrero A. P. S., Skokauskas N. Mentalhealth of helpline staff in Ukraine during the 2022 Russian invasion. Eur Psychiatry, 2022. 65(1), 45.