SEMANTIC CONCEPTUALIZATION OF LIFE SUCCESS IN ADOLESCENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.4.7Keywords:
life success, success, implicit theory, worldview, self-development, achievement, success motivation.Abstract
The article addresses the issue of value-semantic categorization of “success” in the worldview of young individuals. Based on a pilot psychosemantic study, an implicit model of success is constructed. The article explores the issue of scientific understanding of success in the humanities, emphasizing the evolution of perspectives on its sources – from a fatalistic approach to recognizing the role of personal agency in achieving success. Success (personal success) is a socio-cultural construct that depends on the norms, values, and expectations of a specific society. The absence of a universal system of criteria for success highlights its uniqueness across different social and cultural contexts. The study analyzes how transformations in interpersonal relationships, scientific and technological progress, and changes in the value-motivational sphere influence perceptions of success in the modern world. The connection between success and basic personal needs, such as growth, social recognition, and self-sufficiency, is highlighted. The paper examines the impact of sociocultural conditions and modern transformations on the concept of success, which includes internal factors (abilities, willpower, initiative) and external factors (money, connections). Through psychosemantic analysis, the study identifies key attributes of success for young individuals and compares success models from the past and future. It is established that respondents tend to focus on internal resources and demonstrate flexibility in building life strategies. The findings confirm the importance of intrapersonal components and the role of the social context in shaping perceptions of success. The results indicate the productivity of respondents’ socialization, their ability to adapt flexibly to their environment through lifelong learning, personal growth, and professional self-improvement.
References
Кириченко В.В. Психологічні основи професійної адаптації та вибору професії. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 110 с. ISBN 978-966-485-183-8.
Нохріна І.С. Теоретичні аспекти понять «успіх» та «успішність» особистості. Ввічливість. Humanitas. 2024. № 3. С. 100–105.
Поліванова О.Є. Взаємозв’язок уявлення про успіх та соціально-психологічних характеристик особистості у сучасній молоді. Вісник Харківського національного університету. 2014. № 1099. С. 19–22.
Боровинська І.Є. До психологічного розуміння понять «успіх», «успішність», «життєвий успіх», «життєва успішність». Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2017. Випуск 3. Том 2. С. 142–148.
Вінков В.Ю. Уявлення молоді про життєвий успіх: структурно-змістовий аспект дослідження. Проблеми політичної психології. 2018. Вип. 7 (21). С. 161–173.
Вінков В.Ю. Уявлення про життєвий успіх: стан розробленості проблематики в соціальній психології. Проблеми політичної психології. 2015. Вип. 2 (16). С. 221–231.