ОСНОВИ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ПСИХОЛОГІЧНІЙ ДУМЦІ 19-ГО СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.3Ключові слова:
емоції, самосвідомість, емоційний інтелект, поведінка, регуляція емоційАнотація
У статті досліджуються концептуальні засади емоційного інтелекту у психологічній думці 19-го століття, з акцентом на внесок Ч. Дарвіна, В. Вундта та В. Джеймса (разом із К. Ланге). Хоча термін «емоційний інтелект» з’явився лише наприкінці 20-го століття, його теоретичне коріння сягає ранніх дебатів про роль емоцій у людському пізнанні, адаптації та поведінці. Еволюційний підхід Ч. Дарвіна переосмислив емоції як біологічно вкорінені, універсально виражені та соціально функціональні. В. Вундт представив структурно-динамічну модель емоційних станів, пропонуючи вимірну, багатовимірну основу для аналізу почуттів в експериментальній психології. В. Джеймс і К. Ланге запропонували соматичну основу емоцій, припустивши, що емоційний досвід виникає зі сприйняття тілесних змін, що заклало основу для сучасного розуміння інтероцепції та самосвідомості. Кожен із цих мислителів зробив свій внесок у переоцінку емоцій як важливих і законних компонентів свідомості, проклавши шлях до сучасних моделей емоційного інтелекту, як-от моделі Дж. Майєра, П. Саловія та Д. Гоулмана. У статті висвітлюється те, як ці теорії 19-го століття формують інтелектуальну тріаду, що лежить в основі сучасного розуміння емоційного інтелекту, як-от: соціальна функціональність, структурна вимірність і втілене усвідомлення. Відновлення зв’язку емоційного інтелекту з його історичним корінням дозволяє глибше оцінити його актуальність в освіті, лідерстві та психічному здоров’ї. Погляд у минуле дозволяє краще зрозуміти, чому емоції стали центральними для міжособистісної взаємодії та саморегуляції в сучасному світі. Це також демонструє, що емоційний інтелект – це не недавній винахід, а історично обґрунтований конструкт, що з’явився в результаті тривалих зусиль, спрямованих на реінтеграцію афектів у наукове розуміння людського розуму.
Посилання
Darwin Ch. The Expression of the Emotions in Man and Animals. Cambridge University Press, 2013. 382 p.
VandenBos G. R. (Ed.) APA Dictionary of Psychology. 2 ed. American Psychological Association. Washington : DC, 2015. 1204 p.
Wundt W. Principles of Physiological Psychology. Vol. I / trans. : E. B. Titchener. London : Wentworth Press, 2016. 368 p.
Wundt W. Lectures on Human and Animal Psychology / trans. : J. E. Creighton, E. B. Titchener. Abingdon : Routledge, 2015. 476 p.
James W. The Principles of Psychology. Harvard : Harvard University Press, 1983. 1312 p.
James W., Lange C. G. The emotions / trans. : I. A. Haupt. New York : Hafner Publishing Company, 1967. 135 p.
Cannon W. B. The James – Lange theory of emotions: A critical examination and an alternative theory. The American Journal of Psychology. 1987. 100 (3–4). P. 567–586. DOI: 10.2307/1422695.
Goleman D. Working with emotional intelligence. New York : Bantam Books, 1998. 404 p.
Mayer J. D., Salovey P., Caruso D. R. Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry. 2004. № 15 (3). P. 197–215. DOI: 10.1207/s15327965pli1503_02.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.