ХУДОЖНЯ ТВОРЧІСТЬ ЯК ФОРМА КОНСТРУЮВАННЯ МІЛІТАРНИХ АСПЕКТІВ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • Олена Василівна Завгородня Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0001-8786-8707

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.8

Ключові слова:

образотворче мистецтво, громадянська ідентичність, мілітарні складники, екзистенційне дорослішання, наративи спротиву, колективна пам’ять

Анотація

У статті розглядається художня творчість українських школярів як форма конструювання мілітарних аспектів громадянської ідентичності в умовах повномасштабної війни. Збройна агресія постає не лише як зовнішній конфлікт, а і як глибоке внутрішнє потрясіння, що трансформує світосприйняття, моральні орієнтири та громадянську свідомість молодших підлітків, підлітків і юнацтва. Малювання в цьому контексті не лише виконує терапевтичну чи комунікативну функцію, а стає способом символічного опрацювання травматичного досвіду, формування уявлень про героїзм, утрату, солідарність і національну гідність. Метою дослідження є проведення аналізу образотворчої діяльності школярів як форми конструювання мілітарних складників громадянської ідентичності, зокрема через символічне моделювання досвіду війни й інтерналізацію колективної пам’яті. Новизна роботи полягає в міждисциплінарному підході до інтерпретації учнівської образотворчості – на перетині психології, мистецтвознавства та культурної антропології – з урахуванням воєнного контексту. Новизна також відзначається у фокусі на візуальних проявах мілітарних мотивів в учнівській творчості – зокрема через архетипічні фігури (захисник, янгол, мати), сакральні коди, культурні маркери, трансцендентні мотиви й емоційно насичену символіку. Аналіз таких образів дозволяє простежити, як у процесі творчості формується почуття приналежності до нації, що чинить опір, пам’ятає і трансформує травму в ціннісний ресурс. У висновках стверджується, що учнівські малюнки являють собою не лише свідчення пережитого досвіду, а й візуальний простір, у якому фіксується екзистенційне дорослішання, формуються елементи мілітарної громадянської ідентичності та відбувається інтерналізація національної солідарності й відповідальності. Образотворчі роботи школярів постають як простір екзистенційного дорослішання, моральної рефлексії і творення спільної культурної пам’яті. Підкреслено, що художня творчість виконує важливу роль у формуванні моральних орієнтирів, зміцненні наративів опору, а також слугує інструментом інтеграції особистого досвіду із ширшим контекстом національної пам’яті.

Посилання

Сміт П., Дирегров Е., Юле У. Діти та війна: навчання технік зцілення. Львів : Інститут психічного здоров’я УКУ, 2014.

Яцина О. Вплив війни на психічне здоров’я: ознаки травматизації психіки дітей та підлітків. Наукові перспективи. 2022. № 7 (25). DOI: 10.52058/2708-7530-2022-7(25)-554-567.

Huss E., Sarid O. Visually Processing Trauma: Art Therapy with Children Exposed to Political Violence. The Arts in Psychotherapy. 2015. Vol. 45. P. 11–17. DOI: 10.1016/j.aip.2015.05.007.

Завгородня О. Арттерапевтична підтримка ментального здоров’я людини в умовах загрозливої невизначеності. Новітні зміни сучасного суспільства. 2024. Вип. 116. С. 68–78.

Kalmanowitz D. L., Ho R. T. H. Art Therapy and Mindfulness with Survivors of Political Violence : A Qualitative Study. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy. 2017. Vol. 9 (Suppl. 1). P. 107–113. DOI: 10.1037/tra0000174.

Malchiodi C. A. Trauma and Expressive Arts Therapy: Brain, Body, and Imagination in the Healing Process. New York : Guilford Press, 2020.

Naidoo R., Shaik S. “I Think Too Much” – Culture, Trauma, and Expressions of Distress. Teaching Anthropology. 2024. Vol. 13 (2). P. 87–99. URL: https://www.teachinganthropology.org/ojs/index.php/teach_anth/article/view/727.

Potash J. S., Kalmanowitz D., Fung I., Anand S. A., Miller G. M. Art Therapy in Pandemics: Lessons for COVID-19. Art Therapy. 2020. Vol. 37 (2). P. 105–107. DOI: 10.1080/07421656.2020.1754047.

Kumar I. K., Shen J., Ferguson C., Picard R. W. Connecting through Comics: Design and Evaluation of Cube, an Arts-Based Digital Platform for Trauma-Impacted Youth. CSCW ’25 : Proceedings of the 28th ACM Conference on Computer-Supported Cooperative Work and Social Computing. 2025. DOI: 10.48550/arXiv.2412.09834.

Горностай П. Психологія колективних травм : монографія. Кропивницький: Імекс-Лтд, 2023. 336 с.

Clacherty G. Drawings in a “Container”: A Visual Narrative Approach to Research with Refugee Children. Social Inclusion. 2024. DOI: 10.17645/si.8629.

Vestergaard E. V. Trauma, Cultural Complexes, and Transformation: Folk Narratives and Present Realities. London : Routledge, 2018. DOI: 10.4324/9781315294650.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

Завгородня, О. В. (2025). ХУДОЖНЯ ТВОРЧІСТЬ ЯК ФОРМА КОНСТРУЮВАННЯ МІЛІТАРНИХ АСПЕКТІВ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ШКОЛЯРІВ. Психологічні студії, (2), 67–76. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.8

Номер

Розділ

Статті