ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ САМОЗБЕРЕЖЕННЯ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.10Ключові слова:
самозбереження особистості, психологічна стійкість, копінг-стратегії, травма, психічне здоров’я, професійне вигоранняАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз поняття самозбереження особистості в контексті сучасної психологічної науки. Представлено різні підходи до розуміння психологічного самозбереження: гуманістичний, когнітивний, екзистенційний, системно-особистісний. Гуманістична психологія трактує самозбереження не лише як інстинктивну реакцію, а як усвідомлене прагнення зберегти цілісність, гідність і екзистенційний сенс. Згідно з ідеями К. Роджерса, А. Маслоу, В. Франкла та Р. Мея, самозбереження пов’язане з автентичністю, самоактуалізацією, збереженням Я-концепції та сенсу життя навіть у критичних обставинах. У когнітивно-поведінковому підході (А. Бек, Д. Добсон) акцент зроблено на формуванні адаптивних когнітивних схем, зміні дисфункціональних переконань і розвитку навичок емоційної регуляції, що дозволяє зберігати психічну стабільність і запобігати саморуйнівній поведінці. Системно-особистісна парадигма (Р. Лернер, Ж. Вірна та інші) розглядає самозбереження як інтегративну здатність особистості підтримувати внутрішню цілісність, самоідентичність і моральну автономію в умовах змін. У межах цього підходу підкреслюється роль суб’єктності, багаторівневої організації особистості й адаптації як умов збереження життєвої рівноваги. Українські дослідники наголошують на значенні особистісних ресурсів, саморегуляції, рефлексії та ціннісної орієнтації як механізмів самозбереження. Особливу увагу приділено професійному самозбереженню в допоміжних професіях, де хронічне емоційне навантаження може спричиняти вигорання, що порушує механізми психологічної стабілізації. Самозбереження постає не як пасивний захист, а як активна внутрішня діяльність, що поєднує гнучкість, автономію та внутрішню стійкість. Обґрунтовано необхідність інтеграції теоретичних підходів для формування цілісного уявлення про психологічне самозбереження як чинник психічного здоров’я.
Посилання
Rogers C. R. On becoming a person: A therapist’s view of psychotherapy. Boston : Houghton Mifflin, 1961.
Maslow A. H. A theory of human motivation. Psychological Review. 1943. Vol. 50. № 4. P. 370–396. DOI: 10.1037/h0054346.
Frankl V. E. Man’s search for meaning. Boston : Beacon Press, 2006.
May R. Man’s search for himself. New York : Norton, 1953.
Ryff C. D. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 1989. Vol. 57. № 6. P. 1069–1081. DOI: 10.1037/0022-3514.57.6.1069.
Beck A. T. Cognitive therapy and the emotional disorders. New York : International Universities Press, 1976.
Beck J. S. Cognitive behavior therapy: Basics and beyond. 2nd ed. New York : Guilford Press, 2011.
Hofmann S. G., Sawyer A. T., Witt A. A., Oh D. The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression : A meta-analytic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2010. Vol. 78. № 2. P. 169–183. DOI: 10.1037/a0018555.
Lerner R. M. Developmental science, developmental systems, and contemporary theories of human development. Handbook of child psychology / W. Damon, R. M. Lerner (Eds.). New York : Wiley, 2006.
Magnusson D., Stattin H. The person in context: A holistic-interactionistic approach. Handbook of child psychology / W. Damon, R. M. Lerner (Eds.). New York : Wiley, 2006.
Deci E. L., Ryan R. M. The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry. 2000. Vol. 11. № 4. P. 227–268.
Masten A. S. Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist. 2001. Vol. 56. № 3. P. 227–238.
Bronfenbrenner U. Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks : Sage, 2005.
Вірна Ж. Психологічні координати конструктивного самозбереження особистості. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія «Психологічні науки». 2017. № 1. С. 35–40.
Maslach C., Leiter M. The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it. San Francisco : Jossey-Bass, 1997.
Craig G. J. Human development. Boston : Pearson Education, 2013.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.