ОРГАНІЗАЦІЙНІ ТА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Олена Анатоліївна Мірошниченко Житомирський державний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-5712-3752
  • Лариса Миколаївна Бахмутова Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-5119-236X

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.15

Ключові слова:

інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами, соціальна інтеграція, психологічна підтримка, інклюзія, освітнє середовище, Польща, війна в Україні

Анотація

У статті розглядаються ключові організаційні та соціально-психологічні підходи до навчання дітей з особливими освітніми потребами (ООП) для формування більш стійкого інклюзивного суспільства в Україні під час воєнного стану та в період післявоєнного відновлення. Для цього проведено теоретичний аналіз вітчизняних і зарубіжних досліджень і знань у сфері психології інклюзивної освіти. Виявлено, як психологічні теорії та практики можуть сприяти інклюзії здобувачів освіти: дітей дошкільних дитячих закладів та учнів шкільної освітньої системи. Наведено практичний досвід організації інклюзивної освіти в Республіці Польща, який стосується організації ефективних форм освітнього процесу із застосуванням підходів, що створюють максимально сприятливі умови для навчання, психолого-педагогічної допомоги та соціалізації дітей з особливими освітніми потребами в рівних умовах з іншими дітьми. У дослідженні аналізуються відмінності між інклюзивним, інтегрованим і сегрегованим освітніми підходами. Фокус уваги зосереджено на організаційних моделях, формах психолого-педагогічної підтримки, підготовці вчителів і системних викликах. Результати дослідження свідчать про те, що успішна інклюзія залежить від раннього втручання, міждисциплінарної співпраці, надійної правової та інституційної бази, а також прийняття суспільством психофізіологічної різноманітності як цінності. Зроблено порівняльну характеристику традиційної і інклюзивної форм навчання. Доведено переваги інклюзивного освітнього середовища для ментального благополуччя, якості сприйняття навчальних матеріалів і соціального розвитку учнів з особливими освітніми потребами та здорових дітей. Розглянуто також психологічні проблеми та перешкоди, які можуть виникнути в учнів, учителів, батьків і ширшої освітянської спільноти. У результаті проведеного дослідження виділено п’ять рівнів формування стійкого інклюзивного середовища в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: законодавчий, організаційний, соціальний, педагогічний, психологічний.

Посилання

Kokun O. Analysis of the Concept of Psychological Resources and Their Negative Consequences for Socially Engaged Professionals During War. Technologies of intellect development. 2025. Vol. 9. № 1 (37). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/675/260.

Lalvani P., Broderick A. A. Institutionalized Ableism and the misguided “Disability Awarenness Day”: Transformative pedagogies for teacher education. Equity and Excellence in Education. 2013. № 46. P. 468–483.

Аргіропоулос Д., Тарнавська Н. Інклюзивна педагогіка : навчальний посібник. Житомир, 2020. 176 с.

Шевців З. Основи інклюзивної педагогіки : підручник. Львів : Новий світ – 2000, 2019. 264 с.

Бельдій А., Волошина О. Формування толерантності до осіб з особливими освітніми потребами як соціально-педагогічна проблема. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія «Педагогіка і психологія». 2017. Вип. 52. C. 13–16.

Дмитренко К. Працюємо з «особливою» дитиною у «звичайній» школі. Харків : ВГ «Основа», 2020. 120 с.

Łuniewska J. R. Edukacja włączającaa pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa, 2019. 13 s.

Krakowiak K. Zasady kompleksowego i skoordynowanego wsparcia osób z niepełnosprawnościami we wspólnocie zmierzającej do solidarności i odpowiedzialnego rozwoju. Katedra Pedagogiki Specjalnej Instytut Pedagogiki Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Lublin : Wydawnictwo KUL, 2017. 26 s.

Бахмутова Л. Психосоціальні проблеми українських дітей-біженців різного віку на третьому році широкомасштабної воєнної російської агресії в Україні. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України. 2024. Т. V : Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Вип. 24. 143 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742723/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_2024.pdf.

Забезпечення психофізіологічної стійкості різних верств населення України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення : практичний посібник / О. Кокун та ін. ; за ред. О. Кокуна. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. 110 с.

URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742066/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_2024_2.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

Мірошниченко, О. А., & Бахмутова, Л. М. (2025). ОРГАНІЗАЦІЙНІ ТА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. Психологічні студії, (2), 118–125. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.15

Номер

Розділ

Статті