РИТУАЛЬНИЙ АСПЕКТ ТІЛЕСНО-ТАНЦЮВАЛЬНИХ ПРАКТИК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-10

Ключові слова:

танець, тілесні практики, ритуал, тіло, комунікація

Анотація

Сучасна хореографія у пошуках модерних форм та адекватних сенсів звертається до архаїчних танцювальних практик не лише у контексті їх дослідження і сценічного відтворення, а як до живого досвіду трансформації людської свідомості і тілесності, основ особистісного розвитку, творення усвідомленого простору сутнісної комунікації, у контексті якісного переосмислення суспільного буття людини і навіть її планетарного статусу. Мета статті – культурологічне осмислення ритуальної природи танцю і її трансформації у сучасних тілесних практиках. Наукова новизна. Танець і тілесно-танцювальні практики розглядаються у контексті своєї ритуально-комунікативної сутності. Обґрунтовується ідея, що танець у сучасних соматично-танцювальних студіях виявляє здатність бути важливим моментом не лише конкретних тілесно орієнтованих терапій, а й комплексним і цілісним інструментом становлення людини у сучасному світі. Техногенна цивілізація, екзистенційні кризи, актуалізація архаїчного досвіду людства дають підстави для якісно нового осмислення хореографії, виокремлення її реабілітаційних та терапевтичних функцій у найширшому філософсько-культурологічному контексті. Танець досліджується як ритуал, як певний космологічний інструмент цілісного світогляду, як сакральна комунікація (на рівні природи, іншої людини/суспільства, космосу, Абсолюту, самої себе). У висновку зазначається, що дослідження ритуально-комунікативної природи танцю, його архаїчних сакральних форм у сучасному контексті передбачає трансформацію уявлень про людську тілесність як статичну і закриту структуру. Натомість, пропонуються ідеї тілесного руху як способу самоусвідомлення людини, переживання її цілісності, духовно-тілесної єдності особистості та повної взаємодії із навколишнім світом – стану «ембодіменту» (втіленого тілесного пізнання).

Посилання

Blackmer J. D. Acrobats of the Gods: Dance and Transformation. Toronto: Inner City Books, 1989.

Fraleigh S. H. Dance and the lived body: A descriptive aesthetics. University of Pittsburgh Press. 1987.

H’Doubler M. Dance: A creative art experience. The University of Wisconsin Press, 1940.

Halprin A. Moving towards life: five decades of transformational dance. Wesleyan University Press, 1995.

Hawkins A. M. Creating through dance. Prentice-Hall, Inc., 1964.

Hawkins A.M. Moving from within: a new method for dance making. Chicago, IL: A Cappella Books, Incorporated, 1991.

Kurnaedy K. M. Uncovering the essence of what animates us beneath the dance: investigating the lived experiences of bodily perceptions generated while dancing : doctoral dissertation. 2013. 277 p. URL: https://summit.sfu.ca/item/12890 (date of access: 17.12.2021).

Lewitsky B. (Interview by Yvonne McClung). In Why move? A conversation about dance with Bella Lewitzky. San Francisco : Chandler & Sharp Publishers, Inc. 1975.

Martin J. John Martin’s book of the dance. New York : Tudor Publishing Company, 1963.

Press C., Warburton, E. C. Creativity research in dance. Bresler L. (Ed.) International handbook of research in arts education. Part Two. Vol. 16. Springer, 2007.

Sachs C. World history of the dance. New York : W. W. Norton & company, inc, 1937. 469 p.

Stewart I. J. Sacred woman, sacred dance: awakening spirituality through movement and ritual. Rochester, Vt : Inner Traditions, 2000. 246 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-10

Як цитувати

ПРИГОДА-ДОНЕЦЬ, Т., & СОЛОМКО, Г. (2023). РИТУАЛЬНИЙ АСПЕКТ ТІЛЕСНО-ТАНЦЮВАЛЬНИХ ПРАКТИК. Fine Art and Culture Studies, (6), 68–73. https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-10

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ