ТАНЕЦЬ ЯК ФОРМА ХУДОЖНЬОГО МИСЛЕННЯ І КУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-26

Ключові слова:

танець як соціокультурний феномен, тілесність, мислення, художня комунікація, кроскультурний підхід

Анотація

Тілесність – первинна реальність і базова характеристика людського буття у світі, вона поєднує матеріальні і ментальні чинники освоєння світу людиною. Сучасні інтерпретації тілесності передбачають мультидисциплінарні підходи та альтернативні дискурси для осмислення тілесно-комунікативних стратегій людської життєтворчості, для пошуків адекватних моделей їх реалізації. В цьому контексті танець розглядається як ефективна тілесно-комунікативна й ментальна практика, як власне людський спосіб розгортання людської присутності у світі. Мета статті – проаналізувати поняття танцю, тілесності і мислення у контексті культурного формотворення та художньої комунікації. Наукова новизна. Обґрунтовано що танець, пластично-тілесні процесуальні форми мислення здатні адекватно і динамічно виражати цілісний буттєвий досвід присутності у світі. Танець концептуалізується як культурний феномен, як форма художнього мислення та комунікації. У висновку зазначається, що танець, тілесність і мислення слід розглядати в сутнісному взаємозв’язку, що дає можливість осмислювати культурну реальність як комунікативний простір у його трансфігуративній процесуальності. Тілесність в танці презентує не лише предметний вимір, а й ментальний простір. Форми і процедури мислення творять певну картину світу, світосприйняття і світовідношення. Її адекватність буттєвій та екзистенційній реальності залежить від прийнятих і домінуючих у культурі ментальних способів осмислення реальності і людини. Танець є власне людським рухом, безпосереднім і конкретним проявленням людської екзистенції. Така методологічна позиція пропонує не готову і завершену модель світу і людини, а досить мінливу та пластичну метаморфозу розгортання реальності як на індивідуальному, так і на універсальному рівнях. Танцююча людина і світ постають через призму тілесно-пластичних характеристик у діалогічній крос-культурній комунікації, що сприяє формуванню усвідомленого ставлення і поваги до різних культурних і життєвих стратегій.

Посилання

Барба Е. Паперове каное: Путівник по театральній антропології. Львів: Літопис, 2001. 288 с.

Барт Р. Від твору до тексту. URL: https://stud.com.ua/42323/filosofiya/bart_tvoru_tekstu (15.09.2023).

Бодрійяр Ж. Символічний обмін та смерть URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=2266 (15.09.2023).

Бодрійяр Ж. Симулякри і симуляція. Київ: Основи, 2004 р. 230 с.

Гомілко О. Метафізика тілесності. Дослідження, роздуми, екскурси. К. : Наук. думка, 2001. 306 с.

Енциклопедія постмодернізму. К.: Основи, 2003. 503 с.

Леонова С. Є. Символіка тілесності у сучасній театральній хореографії (на прикладі М. Ека). The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Theory of Culture and Philosophy of Science. № 958 (1). P. 17-21.

Мерло-Понті М. Феноменологія сприйняття. К., 2001. 552 с.

Ніцше Ф. По той бік добра і зла. Львів, 2002. 320 с.

Ніцше Ф. Так казав Заратустра. К., 1998.

Ортега-і-Гасет Х. Кант: роздуми до роковин. Пер. В. Сахна. Вибрані твори. К.: Основи, 1994. 424 с. С. 205–226.

Соболь О. Фрідріх Ніцше і апокаліпсис метафізики. Постмодерн і майбутнє філософії. К.: Наук. думка, 1997. С. 68–75.

Baudrillard, Jean. L'échange symbolique et la mort. Gallimard, Paris 1976. 347 p.

Deleuze G. Logique du sens. Paris, Ed. de Minuit, coll. «Critique», 1969. 392 p.

Deleuze G. Nietzshe. PUF, 2015. 108 p.

Deleuze G. Nietzshe and philosophy. New York: Columbia univ.press., 1983. 392 р.

Merleau-Ponty, M. Phenomenology of Perception. Translated by Colin Smith. London – New York, 1962. 544 p.

URL: https://voidnetwork.gr/wp-content/uploads/2016/09/Phenomenology-of-Perception-by-Maurice-Merleau-Ponty.pdf (25.09.2023).

Schopenhauer A. The World as Will and Representation, Volume 1. Cambridge: Cambridge University Press, 1914.

Valéry P. Dance and the Soul. (1951). J. Lehmann [in French].

Valeri P. Moncieur Teste. URL: http://ugo.bratelli.free.fr/ValeryPaul/Valery-MonsieurTeste.pdf (25.09.2023) [in French].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

ПРИГОДА-ДОНЕЦЬ, Т. (2023). ТАНЕЦЬ ЯК ФОРМА ХУДОЖНЬОГО МИСЛЕННЯ І КУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ. Fine Art and Culture Studies, (4), 191–198. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-26

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають