МАСОВА КУЛЬТУРА У КОНТЕКСТІ КРЕАТИВІЗАЦІЇ СУЧАСНОГО КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-48

Ключові слова:

масова культура, креативність, креативні індустрії, креативний клас, креативізація, бриколаж, масова культура в Україні

Анотація

Стаття присвячена культурологічному аналізу феномену масової культури в контексті процесів креативізації сучасного культурного простору. Мета статті - дослідити феномен масової культури у контексті креативізації сучасного культурного простору, окреслити культурні наслідки цього процесу.Методологія. Основні положення статті базуються на теоретичних підходи до визначення масової культури та культурної індустрії Т. Адорно, М. Хоркгаймера, Х. Ортеги-і-Гасета, Ж. Бодрійяра, на концепціях креативності, креативного класу та креативних індустрій Р. Флориди, А. Реквіца.Наукова новизна. Проаналізовано взаємозв’язок між масовою культурою та креативним класом: з одного боку, масова культура надає інструменти для реалізації творчого потенціалу, з іншого, підпорядковує креативність ринковій логіці. Запропоновано розглядати креативне місто як простір «бриколажу», що створює нові сенси на основі переосмислення існуючих культурних елементів. Наведено приклади Кам’янця-Подільського та Барселони як моделей поєднання масової культури й креативних стратегій, а також визначено ризики гентрифікації та комерціалізації.Висновки. Констатовано, що ключові характеристики масової культури, що склалися впродовж попереднього століття суттєво і стрімко змінюються під впливом процесів цифровізації і диджіталізації. Показано, що масова культура є водночас платформою для інновацій та простором комерційної стандартизації культурного продукту. Особливу увагу приділено креативним індустріям як чиннику трансформації культурного середовища, здатному поєднати економічний розвиток із збереженням локальної ідентичності. В українському контексті підкреслено роль масової культури у протидії пропаганді, підтримці національної ідентичності та культурного спротиву в умовах війни. Зроблено висновок про необхідність балансування між економічними, соціокультурними та етичними цінностями для забезпечення сталого розвитку креативного класу, збереження автентичності та інклюзивності культурного середовища.

Посилання

Бодрійяр Ж. Симулякри і симуляції. Київ : Основи, 2004. 230 с.

Бодрійяр Ж. У тіні мовчазної більшості, або кінець соціального. Київ : Основи, 2007. 192 с.

Карасьова Н. Креативні індустрії як елемент стратегії постіндустріального розвитку. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти. 2019. № 3. С. 110–120. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-745x.3.2019.159110

Кузнецова Н. Б. Творчість та креативність: багатоаспектний контент. Modern Economics. 2019. № 14. С. 110-114. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V14(2019)-18

Лендрі Ч. Креативне містотворення: його сила і можливості. Харків : Фоліо, 2020. 252 с.

Ліпін М. Творчість та креативність: способи людського існування. Scientia fructuosa. 2019. Вип. 123, № 1. С. 79-91. DOI: https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(123)07

Міщенко М. М. Від масової культури до культурної індустрії (про поєднання культури та економіки наприкінці ХХ та початку ХХІ століття). Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Актуальні проблеми розвитку українського суспільства. 2021. № 1. С. 87-92.

Ортега-і-Гасет Х. Бунт мас. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=3813 (дата звернення: 17.08.2025).

Петренко-Лисак А. Креативне місто - це бриколаж. URL: https://rubryka.com/blog/kreatyvne-misto-tse-brykolazh/ (дата звернення: 17.08.2025).

Петрик Х. Креативні міста: порядок денний чи карго-культ. URL: https://www.prostranstvo.media/uk/kreatyvni-mista-poryadok-dennyj-chy-kargo-kult-2/ (дата звернення: 17.08.2025).

Ткаченко Н. Масова культура в Україні: тенденції та закономірності розвитку : дис. … канд. філос. наук. Київ, 2012. 220 с.

Adorno T., Horkheimer M. Dialectics of the Enlightenment. New York : Seabury Press, 1972. 282 p.

Florida R. The Rise of the Creative Class: And How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. New York : Basic Books, 2002. 404 p.

Foucault M. Histoire de la folie à l’âge classique. Paris : Plon, 1961. 673 p.

Lévi-Strauss C. La Pensée Sauvage. Paris : Plon, 1962. 380 p.

Reckwitz A. Die Erfindung der Kreativität. Berlin : Suhrkamp, 2012. 352 S.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

ПРИГОДА-ДОНЕЦЬ, Т., & БАЛАУШКО, О. (2025). МАСОВА КУЛЬТУРА У КОНТЕКСТІ КРЕАТИВІЗАЦІЇ СУЧАСНОГО КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ. Fine Art and Culture Studies, (4), 375–382. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-48

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ