ЦИКЛ ПАСХАЛЬНИХ ПІСНЕСПІВІВ ЛІТУРГІЇ ЙОАНА ЗЛАТОУСТОГО З ПЕРЕМИШЛЬСЬКОГО РУКОПИСУ СЕРЕДИНИ XVII СТОЛІТТЯ В КОНТЕКСТІ АНТИЧНИХ ВЧЕНЬ ПРО ЕТОС І КАТАРСИС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-7

Ключові слова:

філософія музики, пасхальний піснеспів, катарсис, етос, хіазма, лади.

Анотація

У статті здійснено філософсько-музичне дослідження етосу та катарсису циклу пасхальних піснеспівів моноголосної Літургії Йоана Златоустого з Перемишльського рукопису середини XVII століття, а саме: «Христос новая пасха», «Світися, світися новий Ієрусалиме», «Течаху жени», «О божественаго», «Ангел вопияше», «О пасха велія», аналізуючи музичні елементи кожного піснеспіву. Описано музичні форми через які виявляється етос і катарсис. З’ясовано, що в цих пасхальних творах застосовані всі види ладів, які Платон та Аристотель називали етичними, і які спонукали до катарсистичного прояву. У піснеспіві «Христос новая Пасха», дорійський лад схиляє до катарсистичного примирення «воземляй всего мира гріхи». У піснеспіві «Світися, світися новий Ієрусалиме» чергуванням фрігійського та дорійського ладів підсилено катарсистичну кульмінацію «ти же чистая». Завершення фраз дорійським та фрігійським ладом у піснеспіві «Течаху жени» дає початок катарсистичному прояву у слові-символі «воскресе». Найбільш виразно проявляє катарсистичне зняття страждання фраза «воскресе тридневно от гроба», що супроводжується фрігійським та лідійським ладом у пасхальному творі «Ангел вопияше». Виявлено кульмінаційне напруження, що призводить до амфотерності звучання, яке в свою чергу створює хиазму, перехрещення радісних і сумних емоцій, що найбільш яскраво показано у творі «Ангел вопияше». Визначено особливості пунктирного ритму у піснеспіві «Течаху жени» та ломбардського ритму у піснеспіві «Світися, світися». Виокремлено фрігійський, дорійський та лідійський лади, які гармонійно поєднуються між собою та призводять до катарсистичної емоції. На основі дослідження музичного тексту в циклі пасхальних піснеспівів зроблено висновок , що метод аналізу музичних форм через етос і катарсис є перспективним підходом для філософсько-музичного розуміння сакральних творів.

Посилання

Балуцька Н.М. Літургія Йоана Златоустого з Перемишльського ірмолоя. / Молоде музикознавство. Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. Вип. 20. Львів : Сполом, 2008. С. 128–134.

Драганчук, В.М. Музична психологія і терапія: навч. посіб. для студ. спец. «Музичне мистецтво» / В. Драганчук; передм. Л. Кияновської. Східноєвр. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. 230 с.

Карпенко А.П. Музичний катарсис як частина здоров’язберігаючих технологій навчання. Гуманітарний вісник. Педагогіка. 2012. №27 С. 116–120.

Літургія Йоана Златоустого з Перемишльського рукопису середини XVII століття /упор. Н. Балуцька, Н. Сиротинська; ред. Кр. Ганнік і Ю. Ясіновський /Інститут Літургійних Наук Українського Католицького Університету, Lehrstuhl für Slavische Philologie der Bayerischen Julius-Maximilian Universität zu Würzburg [=Антологія візантійськослов’янської церковної монодії, 7]. Львів: в-во УКУ, 2008. 23 с.

Мельничук М.М. Сугестивно-катарсичні особливості музично-духовного мистецтва в контексті української релігійності. Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. Релігієзнавство, 2021. №2(90). С. 20–29.

Мішин В.Ю. Вчення про музичний етос у класичну епоху. Молодий вчений, 2018. №2. С. 537–542.

Падалка В.В. Катарсис етичний та естетичний. Магістеріум. Історико-філософські студії. Національний університет «Києво-Могилянська академія», Київ. 2000. Вип. 3. С. 21–27.

Соловйов В.А. Катарсис як ефект впливу музичного твору. Web of Scholar, 2018. 2(20) Vol. 5 С. 98–102. https://ws-conference.com/webofscholar

Xiao C. Катартичні аспекти інтерпретативного синтезу як основи оперного образу. Музичне мистецтво і культура, 2022. 2(33). С. 175–187. https://doi.org/https://doi.org/10.31723/2524-0447-2021-33-2-15

Яременко К.С. Музична психотерапія / К.С. Яременко // Актуальні напрями практичної психології і психотерапії : матеріали VIII Міжнар. наук.- практ. конф. молодих вчених, студентів та аспірантів (м. Харків, 16 груд. 2020 р.). Харків: ХНУВС, 2020. С. 224–227.

Ford A. 2004. Catharsis: The Power of Music in Aristotle’s Politics. Music and the Muses: The Culture of Mousike in the Classical Athenian City. 2004. P. 309–336 https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199242399.003.0012

Janko R. From Catharsis to the Aristotelian Mean. /R. Janko // Essays on Aristotle’s Poetics; ed. A. Rorty. Princeton: «Princeton university press», 1992. P. 341–349.

Lear J. Katharsis. /J.Lear // Essays on Aristotle’s Poetics; ed. A. Rorty. Princeton: «Princeton university press», 1992. Р. 315–340.

Young J.O. Assessing the Ethos Theory of Music. Disputatio, 2021. Vol. 13, № 62. P. 283–297. doi: 10.2478/disp- 2021-0015

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-03

Як цитувати

ПОЦЕЛУЙКО, А. (2023). ЦИКЛ ПАСХАЛЬНИХ ПІСНЕСПІВІВ ЛІТУРГІЇ ЙОАНА ЗЛАТОУСТОГО З ПЕРЕМИШЛЬСЬКОГО РУКОПИСУ СЕРЕДИНИ XVII СТОЛІТТЯ В КОНТЕКСТІ АНТИЧНИХ ВЧЕНЬ ПРО ЕТОС І КАТАРСИС. Fine Art and Culture Studies, (2), 45–50. https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-7

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО