ОСОБЛИВОСТІ МУЗИЧНОГО ЕТОСУ МОНОГОЛОСНОЇ ЛІТУРГІЇ ЙОАНА ЗЛАТОУСТОГО З ПЕРЕМИШЛЬСЬКОГО РУКОПИСУ СЕРЕДИНИ XVII СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-10Ключові слова:
філософія музики, лади, музичний етос, музичні структури, моноголосна літургіяАнотація
У статті здійснено філософсько-музичне дослідження етосу окремих частин моноголосної Літургії Йоана Златоустого з Перемишльського рукопису середини XVII століття, а саме: Херувимської пісні, Євхаристійного канону і похвальної пісні на честь Богородиці «Достойно єсть», шляхом аналізу елементів їх комплексних музичних структур. Описано ряд музичних форм цих структур через які виявляється етос моноголосної Літургії. З’ясовано, що в творі застосовані усі види ладів, які Платон та Аристотель називали етичними. Виявлено зв’язок між семантичними та музичними структурами. Музичні фрази яким відповідають ті чи інші слова-символи, відображають дух, який виражається етосом музичних ладів. Визначено, що переплетення дорійського (1, 1, ½) мужнього з лідійським (½, 1, 1) оплакувальним жіночим ладом у формі «запитання» і «відповіді», набуває форми ряду бінарних опозицій. Також виявлено, що остання фраза Херувимської пісні завершується радісним (по Платону) – фрігійським ладом (1, ½, 1 ), який несе очищення і виражає стан «екстатично збудженої душі» (по Аристотелю). Наголошено на функціях музичних форм з огляду на концептуальні принципи класифікації музичного етосу Платона та Аристотеля. Виокремлено основні елементи комплексної структури: лідійський, фрігійський, дорійський лади, які гармонійно поєднуються між собою. Відзначено, що зважаючи на перспективність поєднання напрацювань класиків античної філософії з новітніми методологічними підходами, подальші дослідження мають бути націленими на встановлення глибших взаємозв’язків вчення про музичний етос з сучасними музикознавчими та музично-філософськими концепціями. На основі дослідження музичного тексту моноголосної Літургії, зроблено висновок, що метод структурного аналізу музичних форм є перспективним підходом для філософсько-музичного осмислення етосу сакральних композицій.
Посилання
Балуцька Н. М. Літургія Йоана Златоустого з Перемишльського ірмолоя. / Молоде музикознавство. Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. Вип. 20. Львів : Сполом, 2008. С. 128–134.
Драганчук, В. М. Музична психологія і терапія: навч. посіб. для студ. спец. «Музичне мистецтво» / В. Драганчук; передм. Л. Кияновської. Східноєвр. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. 230 с.
Каблова Т.Б. Музичний етос епохи Середньовіччя. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв . 2019. №2. С. 379–381.
Літургія Йоана Златоустого з Перемишльського рукопису середини XVII століття / упор. Н. Балуцька, Н. Сиротинська; ред. Кр. Ганнік і Ю. Ясіновський / Інститут Літургійних Наук Українського Католицького Університету, Lehrstuhl für Slavische Philologie der Bayerischen Julius-Maximilian Universität zu Würzburg [=Антологія
візантійськослов’янської церковної монодії, 7]. Львів: в-во УКУ, 2008. 23 с.
Мішин В.Ю. Вчення про музичний етос у класичну епоху. Молодий вчений. 2018. №2. С. 537– 542.
Назаров Н.А . Алгебраїчні моделі симетрії балтослов’янських фольклорних текстів. Folia Philologica. 2021. №1. С. 34–54.
Назаров, Н.А. Індоєвропейський музичний ідіом та етногенез індоєвропейців. Folia Philologica, 2021. №2. С. 42–60.
Нємцова Л.О. Історія окремих напрямів музичного мистецтва в Україні у ХХ столітті. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. №4. С. 150–155.
Сізова Н.С., Білозерська Г.О. Системний підхід та структурний метод як основа дослідження регіональної хорової культури. Педагогічні науки. 2021. № 151. С. 176–184.
Чжун Т. Інформаційно-діяльнісний компонент формування емоційної стійкості в музично-виконавській діяльності учнів дитячої музичної школи. Педагогічні науки: теорія та практика. 2022. №4. С. 186–190.
Asano R. The evolution of hierarchical structure building capacity for language and music: a bottom-up perspective. Primates. 2022. №63. P. 417–428.
Bodily P. M. & Ventura D. Inferring Structural Constraints in Musical Sequences via Multiple Self-Alignment. Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Sciense Society. 2021. P. 43.
Godøy R. Constraint-Based Sound-Motion Objects in Music Performance. Frontiers in Psychology. 2021. P. 1–17.
Mankel K., Shrestha U., Tipirneni-Sajja A., Bidelman G.M. Functional Plasticity Coupled With Structural Predispositions in Auditory Cortex Shape Successful Music Category Learning. Front. Neurosci. 2022. Vol. 16:897239