СТАРОДАВНІ УКРАЇНСЬКІ ЩЕДРІВКИ У СВІТЛІ ПОРІВНЯЛЬНОЇ МУЗИКОЛОГІЇ

Автор(и)

Ключові слова:

щедрівки, мантри, порівняльна музикологія, тетрахорди, стихії, індоєвропейський музичний ідіом

Анотація

Мета дослідження полягає у виявленні архаїчних елементів, що збереглися у структурі мелодики щедрівок та їх аналізі в світлі досягнень сучасної порівняльної музикології. Методологія роботи поєднує порівняльно-історичний та сучасні компаративістичні музикознавчі методи. Наукова новизна. У статті проаналізовані ключові терміни сучасного музикознавства та встановлена їх етнографічна мета і класифікація відповідно до різних форм. Здійснено аналіз музичних форм стародавніх щедрівок «А в цей дом завітав Бог», «Що в бору, бору», «Щодрий вечор пане господару» та виявлено їх структурну спорідненість з індійськими мантрами «Om Namah Shivaya Gurave», «Не Ма Durga», «Durga Mahalakshmi Sarasvati Ma». Вже з перших тактів щедрівки «А в цей дім завітав Бог», акцентуємо на наявність низхідних та висхідних стрибків кварти, що як і у мантрі «Om Namah Shivaya» відповідають нещільній стихії повітря за «Піфагорійською досконалою незмінною системою». У щедрівці «Що в бору, бору» прослідковується розгортання мелодичного звороту обрамленого шістнадцятими тривалостями ідентично як і у мантрі «Durga Mahalakshmi Sarasvati Ma». У щедрівці «Щодрий вечор, пане господару» констатуємо наявність субдомінантової групи тонів IV та II ступенів, в якій яскраво виражається спорідненість з початковими фразами першої частини мантри «Durga Mahalakshmi Sarasvati Ma». Підкреслено визначення терміну порівняльного музикознавства, яке вперше було сформульоване Гвідо Адлером і його етнографічну мету та класифікацію відповідно до різних форм. Зроблено висновок, що всі вищевказані щедрівки та індійські мантри споріднені між собою ритмічно та мелодично. Зокрема, для мантри «Не Ма Durga» характерний пунктирний ритм та кожна з трьох частин цієї мантри закінчується низхідним фрігійським етичним ладом. Мантра «Om Namah Shivaya Gurave» розвиває низхідну мелодичну лінію на початку твору подібно до щедрівки «А в цей дом завітав Бог», що акцентує низхідний тетрахорд дорійського ладу.

Посилання

Іваницький А. І. Історичний синтаксис фольклору: Проблеми походження, хронологізації та декодування народної музики. Вінниця: Нова книга, 2009. 404 с.

Клименко І.В. Обрядові мелодії українців у контексті слов’яно-балтського ранньотрадиційного меломасиву: Типологія і географія. Монографія. Київ: НМАУ. 2020. Т. 1. 360 с.

Колядки та щедрівки з репертуару етнографічного хору «Гомін» та Київського Кобзарського цеху/Упор. Леопольд Ященко та Катерина Міщенко. Київ. 2005. 186 с.

Назаров Н.А. Індоєвропейський музичний ідіом та етногенез індоєвропейців. Folia Philologica, 2021. № 2. С. 42–60.

Поцелуйко А.Б. Українські народні календарно-обрядові пісні як значущий елемент національної культурної ідентичності. Психологічні виміри культури, економіки, управління. Матеріали Всеукраїнського наукового круглого столу «Життєстійкість особистості, економіки та культури суспільства в умовах війни» з нагоди Міжнародного дня жінок та дівчат в науці. Україна, Львів, 11 лютого 2024 р. [відповідальний редактор канд. психол. наук Олег Лозинський]. Львів. 2024. № 26. С. 163–170.

Поцелуйко А.Б. Архаїчні індоєвропейські елементи музичних форм українських народних календарно-обрядових пісень. Fine Art and Culture Studies,2023. № 3. С. 93–99.

Apicella, C., Norenzayan, A., & Henrich, J. (2020). Beyond WEIRD: A review of the last decade and a look ahead to the global laboratory of the future. Evolution and Human Behavior, 41(5), P. 319–329.

Black, A., & Tylianakis, J. M. (2024). Teach Indigenous knowledge alongside science. Science (6683), P. 592–594.

Clarke, D. (2014). On not losing heart: A response to Savage and Brown’s Toward a new comparative musicology. Analytical Approaches to World Music, 3(2), P. 1–14.

Chailly, J. (1956). Le mythe des modes grecs. Acta musicologica, № 28. P. 146–147.

Comparative musicology: The science of the world’s music. Oxford University Press. 2018. 81 p.

Helmholtz, H. L. (1954). On the sensations of tone as a physiological basis for the theory of music (2nd English ed.) Vol. 8, 576 p.

Lükő, G. (1964). Zur Frage der Musikkultur in der slawischen Urzeit. Studia Slavica Academiae Scientiarum Hungaricae, № 3–4. P. 237–289.

Natesh Craig Ramsell. (2024). Bliss of Kirtan180+ Kirtan Chants. 206 p.

Savage, P. E., & Brown, S. (2013). Toward a new comparative musicology. Analytical Approaches to World Music, 2(2), P. 148–197.

Savage, P. E., Brown, S., Sakai, E., & Currie, T. E. (2015). Statistical universals reveal the structures and functions of human music. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 112(29), P. 89–99.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

ПОЦЕЛУЙКО, А. (2025). СТАРОДАВНІ УКРАЇНСЬКІ ЩЕДРІВКИ У СВІТЛІ ПОРІВНЯЛЬНОЇ МУЗИКОЛОГІЇ. Fine Art and Culture Studies, (1), 167–172. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/2283

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО