ANCIENT UKRAINIAN CAROLS IN THE LIGHT OF COMPARATIVE MUSICOLOGY

Authors

Keywords:

carols, mantras, comparative musicology, tetrachords, elements, Indo-European musical idiom

Abstract

The purpose of the study is to identify archaic elements that have been preserved in the structure of carol melodies and to analyze them in the light of the achievements of modern comparative musicology. The research methodology combines comparative historical and modern comparative musicological methods. Scientific novelty. The article analyzes the key terms of modern musicology, establishes their ethnographic purpose and classification into various forms. The author analyzes the musical forms of the ancient carols «A v tsey dom zavitav Boh», «Shcho v boru,boru», «Shchodryy vechor, pane hospodaru» and reveals their structural affinity with the Indian mantras «Om Namah Shivaya Grave», «Ne Ma Durga», «Durga Mahalakshmi Saraswati Ma». From the very first measures of the carol «A v tsey dom zavitav Boh» we emphasize the presence of descending and ascending quarter notes, which, like in the mantra «Om Namah Shivaya», correspond to the loose element of air according to the «Pythagorean perfect unchanging system». In the carol «Shcho v boru, boru» we can trace the unfolding of a melodic turn framed by sixteen durations identical to the mantra «Durga Mahalakshmi Sarasvati Ma». In the carol «Shchodryy vechor, pane hospodaru» we state the presence of a subdominant group of tones of IV and II degrees, which clearly shows the affinity with the initial phrases of the first part of the mantra «Durga Mahalakshmi Sarasvati Ma». The definition of the term comparative musicology, which was first formulated by Guido Adler, and its ethnographic purpose and classification according to different forms are emphasized. It is concluded that all of the above carols and Indian mantras are related to each other rhythmically and melodically. In particular, the mantra «Ne Ma Durga» is characterized by a dotted rhythm and each of the three parts of this mantra ends in a descending Phrygian ethical mode. The mantra «Om Namah Shivaya Gurave» develops a descending melodic line at the beginning of the work, similar to the carol «A v tsey dom zavitav Boh», which emphasizes the descending tetrachord of the Dorian mode.

References

Іваницький А. І. Історичний синтаксис фольклору: Проблеми походження, хронологізації та декодування народної музики. Вінниця: Нова книга, 2009. 404 с.

Клименко І.В. Обрядові мелодії українців у контексті слов’яно-балтського ранньотрадиційного меломасиву: Типологія і географія. Монографія. Київ: НМАУ. 2020. Т. 1. 360 с.

Колядки та щедрівки з репертуару етнографічного хору «Гомін» та Київського Кобзарського цеху/Упор. Леопольд Ященко та Катерина Міщенко. Київ. 2005. 186 с.

Назаров Н.А. Індоєвропейський музичний ідіом та етногенез індоєвропейців. Folia Philologica, 2021. № 2. С. 42–60.

Поцелуйко А.Б. Українські народні календарно-обрядові пісні як значущий елемент національної культурної ідентичності. Психологічні виміри культури, економіки, управління. Матеріали Всеукраїнського наукового круглого столу «Життєстійкість особистості, економіки та культури суспільства в умовах війни» з нагоди Міжнародного дня жінок та дівчат в науці. Україна, Львів, 11 лютого 2024 р. [відповідальний редактор канд. психол. наук Олег Лозинський]. Львів. 2024. № 26. С. 163–170.

Поцелуйко А.Б. Архаїчні індоєвропейські елементи музичних форм українських народних календарно-обрядових пісень. Fine Art and Culture Studies,2023. № 3. С. 93–99.

Apicella, C., Norenzayan, A., & Henrich, J. (2020). Beyond WEIRD: A review of the last decade and a look ahead to the global laboratory of the future. Evolution and Human Behavior, 41(5), P. 319–329.

Black, A., & Tylianakis, J. M. (2024). Teach Indigenous knowledge alongside science. Science (6683), P. 592–594.

Clarke, D. (2014). On not losing heart: A response to Savage and Brown’s Toward a new comparative musicology. Analytical Approaches to World Music, 3(2), P. 1–14.

Chailly, J. (1956). Le mythe des modes grecs. Acta musicologica, № 28. P. 146–147.

Comparative musicology: The science of the world’s music. Oxford University Press. 2018. 81 p.

Helmholtz, H. L. (1954). On the sensations of tone as a physiological basis for the theory of music (2nd English ed.) Vol. 8, 576 p.

Lükő, G. (1964). Zur Frage der Musikkultur in der slawischen Urzeit. Studia Slavica Academiae Scientiarum Hungaricae, № 3–4. P. 237–289.

Natesh Craig Ramsell. (2024). Bliss of Kirtan180+ Kirtan Chants. 206 p.

Savage, P. E., & Brown, S. (2013). Toward a new comparative musicology. Analytical Approaches to World Music, 2(2), P. 148–197.

Savage, P. E., Brown, S., Sakai, E., & Currie, T. E. (2015). Statistical universals reveal the structures and functions of human music. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 112(29), P. 89–99.

Published

2025-04-24

How to Cite

POTSELUIKO А. (2025). ANCIENT UKRAINIAN CAROLS IN THE LIGHT OF COMPARATIVE MUSICOLOGY. Fine Art and Culture Studies, (1), 167–172. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/2283