АНТИЦИПАЦІЯ В СТРУКТУРІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КОНЦЕРТМЕЙСТЕРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-3

Ключові слова:

концертмейстер, художньо-творча діяльність, антиципація, творчий процес, концертмейстерське мистецтво.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню явища передбачення в аспекті феномену колективної музичної творчості, проаналізовано його вивчення та використання у практиці колективного виконавства, зокрема в діяльності концертмейстера. Метою роботи стала спроба дослідити та виявити сутність антиципації, її мобільні властивості та місце в структурі художньо-творчої діяльності концертмейстера, обґрунтувати її значущість як найважливішого атрибуту концертмейстерського мистецтва. Методологію дослідження становлять теоретичні положення сучасних науковців, які трактують музично- виконавську діяльність як складний психофізіологічний процес, методи системно-стуктурного та порівняльного аналізу; враховувались також методи спостереження за творчим процесом концертмейстерів, які брали участь у репетиціях та публічних виступах з солістами, ансамблями, також метод самоспостереження, в ході яких аналізувались та фіксувались виконавські відчуття. Наукова новизна обумовлена тим, що проблеми антиципації, які отримали достатньо глибоку розробку в психології, вперше розглянуті в умовах художньої, зокрема, музичної творчості. Висновки. В ході пізнання структури взаємовідносин між концертмейстером та іншими учасниками художньо-творчого процесу антиципація розкривається як атрибут концертмейстерського мистецтва, без якого останнє неможливо в принципі; з’ясовано, що сутністю діяльності концертмейстера у сучасній музичній практиці вважається «супровід» не тільки як художньо-творчий процес музикування (акомпанування), але й «супровід» як спосіб творчості, який себе проявляє в підтримці будь-яких ініціатив в галузі колективного музичного мистецтва. Специфіка процесів антиципації стає зрозумілою саме в контексті особливостей діяльності концертмейстера, діяльності супроводжуючого типу. Адаптуючи сформовану концепцію педагогічного супроводу до умов музично- виконавської діяльності, можна стверджувати, що супровід – це процес взаємодії суб’єктів (у даному випадку концертмейстера та соліста), спрямований на реалізацію художньо-виконавського потенціалу музичного твору.

Посилання

Демидова В. Прогностична функція професійної діяльності піаніста-концертмейстера у класі вокалу. Музичне мистецтво і культура, (1), 125–130. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2020-30-1-19 В.Г.Д

Інюточкіна Н.В. Феномен піаніста-концертмейстера в вокально- інструментальному ансамблі (на прикладі австро-німецького вокального циклу XIX ст.). (Автореф. ... дис. канд. мистецтвознавства за спец. 17. 00. 03 – музичне мистецтво). Харків: Харківський державний університет мистецтв імені І. П. Котляревсько, 2010. 21с.

Журавльова Н.І., Каленик І.В. Психологічні аспекти діяльності концертмейстера у сфері музичного мистецтва. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених ДДПУ ім. Івана Франка. 2021. Вип. 36. Т.1. С. 74–79.

Моісєєва М. А. Інтеграція музикознавчих і психолого-педагогічних знань як чинник творчої інтуїції музиканта. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. Вип. 21. C. 51–54.

Молчанова Т. О. Мистецтво піаніста-концертмейстера у соціокультурному контексті сучасності. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки РДГУ. Рівне, 2013. Вип. 19(1). С. 212–217.

Повзун Л. І. Ансамблева творчість піаніста-концертмейстера: Навчалальний посібник. Одеса: Фотосинтетика, 2009. 104 с.

Польська І. Камерний ансамбль: феноменологія жанру. Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. Львів, 2010. Вип. 24. С. 4–14.

Ревенчук В.В. Теорія та методика формування концертмейстерських умінь: Навчальний посібник. Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2009. 111 с.

Романенко О. В. Типологізація поняття "антиципація" в сучасній психологічній науці. Юридична психологія (2). С. 40–52. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/urpp_2015_2_5.

Харченко Ю. Т. (2019) Особливості художньо-творчої діяльності концертмейстера закладу вищої освіти. Science, research, development: monografia pokonferencyjna (13). С. 73–76. ISSN 978-83-66030-77-0

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-12

Як цитувати

ЖУРАВЛЬОВА, Н. (2024). АНТИЦИПАЦІЯ В СТРУКТУРІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КОНЦЕРТМЕЙСТЕРА. Fine Art and Culture Studies, (2), 24–29. https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-3

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО