КОНЦЕРТМЕЙСТЕРСЬКА ІНТУЇЦІЯ: ДО СУТНОСТІ ПОНЯТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-4

Ключові слова:

концертмейстер, концертмейстерська діяльність, інтуїція, концертмейстерська інтуїція

Анотація

Стаття присвячена дослідженню сутності поняття «концертмейстерська інтуїція» та розгляду його складових. Зроблено спробу виявити найбільш цінне та актуальне в теорії та практиці концертмейстерської діяльності стосовно означеної теми. Систематизовано основні факти, положення та поняття відносно прояву інтуїції в роботі концертмейстера, опираючись на досягнення світової та сучасної практичної психології, філософії, культурології. Підкреслено, що концертмейстер у професійній діяльності з солістами-виконавцями має володіти не лише технічними уміннями, але й навичками виконавської орієнтації, здатності до емпатії, мати розвинену творчу інтуїцію, застосовуючи при цьому цілий комплекс виконавсько-інтонаційних технічних засобів; а також виконувати психолого-педагогічну функцію, реалізовувати інструментально-виконавську підтримку соліста-виконавця у процесі спільного виступу. Висвітлено основні передумови, які необхідні для розвитку творчої інтуїції. Мета дослідження полягає в тому, щоб дослідити сучасні тенденції осмислення сутності та специфіки концертмейстерського мистецтва, зокрема концертмейстерської інтуїції, як важливої складової концертмейстерської компетентності; обґрунтувати необхідність комплексного підходу до вивчення концертмейстерської діяльності, де психологічний компонент взаємодіє в тісному зв’язку з педагогічним та виконавським компонентами. Виявлено, що основу для проявів інтуїції в музично-виконавській взаємодії складають такі структурні компоненти концертмейстерської компетентності, як почуття соліста, ансамбліста, професійні знання та професійні навички. Визначена провідна роль інтуїції концертмейстера в забезпеченні взаємодії як психологічного фундаменту ансамблевої діяльності, взаєморозуміння з солістами-виконавцями, їхньої єдності в ансамблі.

Посилання

Інюточкіна Н.В. Феномен піаніста-концертмейстера в вокально- інструментальному ансамблі (на прикладі австро-німецького вокального циклу XIX ст.). (Автореф. ... дис. канд. мистецтвознавства за спец. 17.00.03 – музичне мистецтво). Харків: Харківський державний університет мистецтв імені І. П. Котляревсько, 2010. 21 с.

Журавльова Н.І., Каленик І.В. Психологічні аспекти діяльності концертмейстера у сфері музичного мистецтва. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених ДДПУ ім. Івана Франка. 2021. Вип. 36. Т. 1. С. 74–79.

Каленик І.В. Теоретичні аспекти формування концертмейстерських умінь майбутніх учителів музики. Актуальні питання мистецької педагогіки. 2013. Вип. 2. С. 50–54.

Концертмейстер // Великий тлумачний словник сучасної української мови / за ред. Бусела В.Т. Київ: Перун, Ірпінь, 2004. С. 452.

Концертмейстерство // Українська музична енциклопедія : в 2т. / за ред. Г. Скрипника. Київ: Видавництво Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнологій НАН України, 2008. Т. 2. С. 538–539.

Моісєєва М. А. Інтеграція музикознавчих і психолого-педагогічних знань як чинник творчої інтуїції музиканта. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. Вип. 21. C. 51–54.

Молчанова Т.О. Міра і пропорційність виконавського тандему «піаніст-концертмейстер-соліст». Наукові записки. Серія: мистецтвознавство. 2014. №2. С. 3–9.

Повзун Л. І. Ансамблева творчість піаніста-концертмейстера: Навчалальний посібник. Одеса: Фотосинтетика, 2009. 104 с.

Ревенчук В.В. Теорія та методика формування концертмейстерських умінь: Навчальний посібник. Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2009. 111 с.

Юцевич, Ю.Є. Музика. Словник-довідник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009. 352 с.

Яблонська Т.М. Інтуїція. Енциклопедія Сучасної України : в 24т . / за ред. Дзюби І.М. НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. Т. 11.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-04

Як цитувати

ЖУРАВЛЬОВА, Н. (2023). КОНЦЕРТМЕЙСТЕРСЬКА ІНТУЇЦІЯ: ДО СУТНОСТІ ПОНЯТТЯ. Fine Art and Culture Studies, (1), 26–31. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-4

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО