CONCERTMASTER'S INTUITION: TO THE ESSENCE OF THE CONCEPT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-4

Keywords:

concertmaster, intuition, concertmaster activity, concertmaster's intuition

Abstract

The article is devoted to the study of the essence of the concept of "concertmaster's intuition" and consideration of its components. An attempt was made to identify the most valuable and relevant in the theory and practice of concertmaster activity in relation to the specified topic. The main facts, provisions and concepts regarding the manifestation of intuition in the concertmaster's work are systematized, based on the achievements of world and modern practical psychology, philosophy, cultural studies. It is emphasized that a concertmaster in professional activities with soloists-performers should possess not only technical skills, but also the skills of performance orientation, the ability to empathize, have a developed creative intuition, while applying a whole complex of performance and intonation technical means; as well as perform a psychological and pedagogical function, implement instrumental and performance support of the soloistperformer in the process of a joint performance. The main prerequisites necessary for the development of creative intuition are highlighted. The purpose of the study is to investigate modern trends in understanding the essence and specifics of concertmaster art, in particular concertmaster intuition, as an important component of concertmaster competence; justify the need for a comprehensive approach to the study of concertmaster activity, where the psychological component interacts in close connection with the pedagogical and performing components. It was found that the basis for the manifestations of intuition in musical and performing interaction are structural components of concertmaster competence, such as the feelings of a soloist, an ensemble player, professional knowledge and professional skills. The leading role of the concertmaster's intuition in ensuring interaction as the psychological foundation of ensemble activity, mutual understanding with soloists-performers, and their unity in the ensemble is determined.

References

Інюточкіна Н.В. Феномен піаніста-концертмейстера в вокально- інструментальному ансамблі (на прикладі австро-німецького вокального циклу XIX ст.). (Автореф. ... дис. канд. мистецтвознавства за спец. 17.00.03 – музичне мистецтво). Харків: Харківський державний університет мистецтв імені І. П. Котляревсько, 2010. 21 с.

Журавльова Н.І., Каленик І.В. Психологічні аспекти діяльності концертмейстера у сфері музичного мистецтва. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених ДДПУ ім. Івана Франка. 2021. Вип. 36. Т. 1. С. 74–79.

Каленик І.В. Теоретичні аспекти формування концертмейстерських умінь майбутніх учителів музики. Актуальні питання мистецької педагогіки. 2013. Вип. 2. С. 50–54.

Концертмейстер // Великий тлумачний словник сучасної української мови / за ред. Бусела В.Т. Київ: Перун, Ірпінь, 2004. С. 452.

Концертмейстерство // Українська музична енциклопедія : в 2т. / за ред. Г. Скрипника. Київ: Видавництво Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнологій НАН України, 2008. Т. 2. С. 538–539.

Моісєєва М. А. Інтеграція музикознавчих і психолого-педагогічних знань як чинник творчої інтуїції музиканта. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. Вип. 21. C. 51–54.

Молчанова Т.О. Міра і пропорційність виконавського тандему «піаніст-концертмейстер-соліст». Наукові записки. Серія: мистецтвознавство. 2014. №2. С. 3–9.

Повзун Л. І. Ансамблева творчість піаніста-концертмейстера: Навчалальний посібник. Одеса: Фотосинтетика, 2009. 104 с.

Ревенчук В.В. Теорія та методика формування концертмейстерських умінь: Навчальний посібник. Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2009. 111 с.

Юцевич, Ю.Є. Музика. Словник-довідник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009. 352 с.

Яблонська Т.М. Інтуїція. Енциклопедія Сучасної України : в 24т . / за ред. Дзюби І.М. НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. Т. 11.

Published

2023-04-04

How to Cite

ЖУРАВЛЬОВА, Н. (2023). CONCERTMASTER’S INTUITION: TO THE ESSENCE OF THE CONCEPT. Fine Art and Culture Studies, (1), 26–31. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-4