ANTICIPATION IN THE STRUCTURE OF THE CONCERTMASTER'S PROFESSIONAL ACTIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-3

Keywords:

concertmaster, artistic and creative activity, anticipation, creative process, concertmaster art.

Abstract

The article is devoted to the study of the phenomenon of anticipation in the aspect of the phenomenon of collective musical creativity, analyzes its study and use in the practice of collective performance, in particular in the activity of the concertmaster. The purpose of the work was an attempt to investigate and identify the essence of anticipation, its mobile properties and place in the structure of the concertmaster's artistic and creative activity, to substantiate its significance as the most important attribute of concertmaster art. The methodology of the study is based on the theoretical positions of modern scholars who interpret music performance as a complex psychophysiological process, methods of systemic-structural and comparative analysis; methods of observing the creative process of concertmasters who participated in rehearsals and public performances with soloists and ensembles, as well as the method of self-observation, during which the performance sensations were analyzed and recorded, were also taken into account. The scientific novelty is due to the fact that the problems of anticipation, which have been developed in psychology, are first considered in the context of artistic, in particular, musical creativity. Conclusions. In the course of understanding the structure of the relationship between the concertmaster and other participants in the artistic and creative process, anticipation is revealed as an attribute of concertmaster art, without which the latter is impossible in principle; it has been found that the essence of the concertmaster's activity in contemporary musical practice is considered to be “accompaniment” not only as an artistic and creative process of music-making (accompaniment), but also “accompaniment” as a way of creativity that manifests itself in supporting any initiatives in the field of collective musical art. The specifics of anticipation processes become clear in the context of the peculiarities of the concertmaster's activity, the accompanying type of activity. Adapting the established concept of pedagogical support to the conditions of musical performance, it can be argued that accompaniment is a process of interaction between subjects (in this case, a concertmaster and a soloist) aimed at realizing the artistic and performing potential of a musical work.

References

Демидова В. Прогностична функція професійної діяльності піаніста-концертмейстера у класі вокалу. Музичне мистецтво і культура, (1), 125–130. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2020-30-1-19 В.Г.Д

Інюточкіна Н.В. Феномен піаніста-концертмейстера в вокально- інструментальному ансамблі (на прикладі австро-німецького вокального циклу XIX ст.). (Автореф. ... дис. канд. мистецтвознавства за спец. 17. 00. 03 – музичне мистецтво). Харків: Харківський державний університет мистецтв імені І. П. Котляревсько, 2010. 21с.

Журавльова Н.І., Каленик І.В. Психологічні аспекти діяльності концертмейстера у сфері музичного мистецтва. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених ДДПУ ім. Івана Франка. 2021. Вип. 36. Т.1. С. 74–79.

Моісєєва М. А. Інтеграція музикознавчих і психолого-педагогічних знань як чинник творчої інтуїції музиканта. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. Вип. 21. C. 51–54.

Молчанова Т. О. Мистецтво піаніста-концертмейстера у соціокультурному контексті сучасності. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки РДГУ. Рівне, 2013. Вип. 19(1). С. 212–217.

Повзун Л. І. Ансамблева творчість піаніста-концертмейстера: Навчалальний посібник. Одеса: Фотосинтетика, 2009. 104 с.

Польська І. Камерний ансамбль: феноменологія жанру. Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. Львів, 2010. Вип. 24. С. 4–14.

Ревенчук В.В. Теорія та методика формування концертмейстерських умінь: Навчальний посібник. Ніжин: Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2009. 111 с.

Романенко О. В. Типологізація поняття "антиципація" в сучасній психологічній науці. Юридична психологія (2). С. 40–52. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/urpp_2015_2_5.

Харченко Ю. Т. (2019) Особливості художньо-творчої діяльності концертмейстера закладу вищої освіти. Science, research, development: monografia pokonferencyjna (13). С. 73–76. ISSN 978-83-66030-77-0

Published

2024-06-12

How to Cite

ЖУРАВЛЬОВА, Н. (2024). ANTICIPATION IN THE STRUCTURE OF THE CONCERTMASTER’S PROFESSIONAL ACTIVITY. Fine Art and Culture Studies, (2), 24–29. https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-3