"CANTATA IN FIVE PARTS FOR A CAPPELLA MIXED CHOIR TO THE WORDS OF TARAS SHEVCHENKO" BY VALERIY ANTONYUK: SYNTHESIS OF MUSIC AND POETRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-2

Keywords:

archetype, mixed choir, image, symbol, Shevchenkian.

Abstract

The purpose: study of the specifics of the synthesis of music and poetry in Valery Antoniuk's composition "Cantata in five parts for a cappella mixed choir to the words of Taras Shevchenko" through the analysis of the structure and figurative content of Great Kobzar's poetic texts; identifying the specifics of texture, harmony, intonation, form, compositional and performing techniques. The research methodology: the research uses a complex of scientific methods from the fields of cultural studies, musicology, literary studies, and philosophy. Scientific novelty. The study is devoted to the problems of the development of choral Shevchenkiana in the context of the Ukrainian musical tradition. For the first time, a musicological and performance analysis of the composition "Cantata in five parts for a cappella mixed choir to the words of Taras Shevchenko" by the modern Ukrainian composer Valerіy Antonyuk, who wrote a piece emotionally consonant with the lyrical and epic content of the poems of Great Kobzar, was carried out. Despite the well-known fact that Shevchenko's poetry is musical, the problem of the synthesis of music and words in the choral works of Ukrainian composers based on T. Shevchenko's poems has not yet been studied. A masterful combination of modern trends in composer writing and his own musical language with elements of Ukrainian folk song culture (without any folklore quotes) helped Valery Antoniuk to reveal the philosophical depth experiences of the lyrical hero and sacred meaning of Great Kobzar's poetic text in the composition "Cantata in five parts for a cappella mixed choir to the words of Taras Shevchenko". Conclusions. The problem of the ratio of musical and poetic text in Valerіy Antonyuk's composition "Cantata in five parts for a cappella mixed choir to the words of Taras Shevchenko" was posed and resolved, and it was proved that the composer managed to reveal the sacred semantic content of the archetypal images of Ukrainian artistic culture embedded in the poems of Great Kobzar, which at the same time are identified with reality and remain certain generalizing symbols of the composer's authorial style. It was determined that Valery Antonyuk's composition "Cantata in five parts for a cappella mixed choir to the words of Taras Shevchenko" is an invaluable contribution to the development of Ukrainian musical, in particular, choral culture and will certainly replenish the fund of musical Shevchenkiana. The range of themes and images of the poems of Great Kobzar, which the composer chose for his cycle, is not just a retrospective of the life of the Ukrainian people, on the contrary, they closely resonate with modern times, especially during the current war, when the Ukrainians once again choose the right to the existence of their nation and culture.

References

Антонюк В. Г., Кумановська О. Л., Шейко А. О. Про хор «Заповіт» Валерія Антонюка на вірші Тараса Шевченка. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2023. № 2. С. 128–135.

Бондар Є. М. Художньо-стильовий синтез як феномен сучасної хорової творчості : монографія. Одеса : Астропринт, 2019. 388 с.

Гриценко О. Г. Культурологічні рефлексії ліричності у виконавських інтерпретаціях симфонічної музики Валерія Антонюка : дис. …канд. мистецтвознавства. Київ, 2020. 223 с.

Івакін Ю. О. Коментар до «Кобзаря» Шевченка. Поезії 1847–1861рр. Київ : Наукова думка, 1968. 409 с. С. 244–265.

Маркова М. В. Аральське море очима Тараса Шевченка (на матеріалі поезії «І небо навмите, і заспані хвилі …”). Актуальні проблеми слов’янської філології. 2011. Вип XXІV. Ч 2. С. 62–69.

Півторацька Л. М. Вербально-текстова поліфонічна техніка в українській хоровій музиці (на прикладі творів на слова Тараса Шевченка). Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2021. Вип. 132. С. 152–165.

Смілянська В. А., Чамата Н. П. Структура і смисл: Спроба наукової інтерпретації поетичних текстів Тараса Шевченка : монографія. Київ : Вища школа, 2000. 207 с. С. 41– 42.

Федоровська І. С. Особливості жанрово-інтонаційних та поетичних символів у драматургії вокального циклу Валерія Антонюка «Теплі Пісні на вірші Валентини Антонюк». Музикознавча думка Дніпропетровщини: збірник наук. статей. Дніпро : ГРАНІ, 2022. Вип. 23 (2). С. 61–74.

Шип С. В. Музичний жанр в методологічному аспекті. Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського, 2002. Вип. 16. С. 154–177.

Antonyuk Valentinа. The vocal content of the spiritual heritage of Taras Shevchenko. Aspects of modern Ukrainian musicological thought: monograph edited by Рrof. Zavialova О. К., compiled by Prof. Mykhailychenko O. V. East Finchley London, GlobeEdit, 2024. 219 p. Р. 58–70. ISBN 978-620-7-47129-4

Antonyuk V., Artiukhova L., Kalashnyk M., Matiushenko-Matviichuk V., Shesterenko I. «Ten soliloquies to poems by Japanese poets...» by Valeriy Antonyuk in the context of ethno-cultural dialog . Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12, Iss. 66. P. 64–73. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.66.06.7.

V. G. Antonyuk, O. L. Kumanovska, A. O. Sheyko. «Eight poems by Taras Shevchenko for mixed choir a cappella» by Valeriy Antonyuk. Vocal and choral art and education: historical research, performance concepts, modern trends : Scientific monograph. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”, 2024. 280 p. Р. 1–29. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-391-0-1

Published

2024-06-12

How to Cite

АНТОНЮК, В., & КУМАНОВСЬКА, О. (2024). "CANTATA IN FIVE PARTS FOR A CAPPELLA MIXED CHOIR TO THE WORDS OF TARAS SHEVCHENKO" BY VALERIY ANTONYUK: SYNTHESIS OF MUSIC AND POETRY. Fine Art and Culture Studies, (2), 13–23. https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-2