THE PROBLEM OF LIGHTING IN CREATING AN ARTISTIC IMAGE IN A PLOT COMPOSITION IN PLEIN AIR CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-11Keywords:
plein air, plot composition, artistic image, colour, light and air environment.Abstract
Plein air lighting is of great importance for an artist. It is in the open air that the artist enriches his palette, making it purer and more diverse. The development of spatial thinking, the transfer of light perception of the air environment, integrity and generality, which turns into conventionality, are the main tasks of working on a plot composition in plein air conditions. The specificity of pleinair painting requiresa rethinking of the basics of the image, taking into account the light and air environment. The basis of the artist’s professional formation is developed creative thinking, the ability to holistically perceive and compare what is seen with the images formed in the imagination, as well as to correlate this speculative image with the compositional structure on the plane. The plein air plays an important role in this process. In the real world, the artist finds not only the images of his paintings, but also the basis for the compositional structure. A confident and expressive drawing, sonorous colour, fluency in technique are the basis on the way to the art of painting. The purpose of the article is to identify the main issues that arise during the creation of a plot composition under plein air lighting. Methodology. Historical-chronological and formal-stylistic methods are used, which involve systematic processing of the material, its comparison, and synthesis. Scientific novelty. An analysis of the history, theory and methodology of creating an artistic image in a plot composition in pleinair conditions was carried out, and the achievements of Ukrainian and foreign artists in this field were studied. Conclusions. No matter what external factors influence the depicted image, the general tone of lighting combines all the variety of colours of plein air painting into a general colouristic unity. Knowledge of all the features of pleinair painting helps to enrich and expand practical skills and abilities in creating a plot composition, to collect creative material with new images and ideas for future artistic works.
References
Гегель. Естетика. URL: https://vpered.wordpress.com/2020/09/07/fedchyshyn-hegel/ (дата звернення: 16.04.2024).
Кабаченко В. П. Домінанта пленерного методу у створенні живописного образу північного Причорномор’я : традиції та сучасність. Збереження і розвиток традицій пленеру : художня освіта і арт-туризм : тези доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 31.01–2.02 2020 р. Одеса, 2020. С. 32–33.
Кабаченко В. П. Одеський пейзаж : пряма мова. Одеса : Друк Південь, 2018. 162 с.
Кабаченко В. П. Пейзаж і натюрморт : синтез жанрів в умовах світлоповітряного середовища Одеси. Збереження і розвиток традицій пленеру : художня освіта і арт-туризм : тези доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 31.01–2.02 2020 р. Одеса, 2020. С. 33–34.
Лоза Н. А. Особливості пленеру в умовах міста. Збереження і розвиток традицій пленеру : художня освіта і арт-турізм: тези доповідей І Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 1–3 лютого 2019 р. Одеса, 2019. С. 57–58.
Лоза Н. А. Пейзажний образ Одеси. Варіативність мотивів для пленерної практики здобувачів вищої освіти художньо графічного факультету. Збереження і розвиток традицій пленеру : художня освіта і арт-туризм : тези доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 31.01–2.02 2020 р. Одеса, 2020. С. 43–44.
Нагуляк П. І. Виховання цілісної картини світу у студентів художньо-графічного факультету в умовах пленерної практики. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2016. № 3. С. 71–75.
Нагуляк П. І. Національні традиції пленеру у просторі розвитку колористичної гармонії у студентів. Декоративно-прикладне мистецтво в національній системі художньо-педагогічної освіти : сучасний досвід і перспективи : тези доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Одеса, 18–19 березня 2021 р. Одеса, 2021. C. 39–42.
Нагуляк П. І. Особливості створення натюрморту на пленері. Збереження і розвиток традицій пленеру : художня освіта і арт-туризм: тези доповідей І Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 1–3 лютого 2019 р. Одеса, 2019. С. 79–81.
Теорія імпресії кольору. URL: https://www.arthuss.com.ua/books-blog/yohannes-itten-teoriya-impresiyi-koloru (дата звернення: 14.04.2024).