ПРОБЛЕМА ОСВІТЛЕННЯ ПРИ СТВОРЕННІ ХУДОЖНЬОГО ОБРАЗУ В СЮЖЕТНІЙ КОМПОЗИЦІЇ В УМОВАХ ПЛЕНЕРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-11

Ключові слова:

пленер, сюжетна композиція, художній образ, колорит, світлоповітряне середовище.

Анотація

Пленерне освітлення для художника має велике значення. Саме на пленері художник збагачує свою палітру, роблячи її більш чистою й різноманітною. Розвиток просторового мислення, передача світло- сприйняття повітряного середовища, цілісності та узагальненості, що переходить в умовність, – основні завдання роботи над сюжетною композицією в умовах пленеру. Специфіка пленерного живопису потребує переосмислення основ зображення з урахуванням світлоповітряного середовища. Основою професійного становлення митця є розвинене творче мислення, вміння цілісно сприймати та зіставляти побачене з образами, що формуються в уяві, а також співвідносити цей умоглядний образ із композиційною побудовою на площині. Важливе значення в цьому процесі приділяється пленеру. У реальному світі художник знаходить не лише образи своїх картин, а й основу для композиційної побудови. Упевнений та виразний малюнок, звучний колорит, вільне володіння технікою – це основа на шляху до мистецтва живопису. Мета статті полягає у виявленні основних питань, які виникають під час створення сюжетної композиції при пленерному освітленні. Методологія. Використано історико-хронологічний та формально- стилістичний методи, які передбачають системне опрацювання матеріалу, його порівняння та синтез. Наукова новизна. Було проведено аналіз історії, теорії та методики створення художнього образу в сюжетній композиції в умовах пленеру, вивчено досягнення українських та зарубіжних художників у цій галузі. Висновки. Хоч би які зовнішні чинники впливали на зображуваний образ, загальний тон освітлення поєднує все різноманіття фарб пленерного живопису в загальну колористичну єдність. Знання всіх особливостей пленерного живопису допомагає збагатити та розширити практичні вміння та навички при створенні сюжетної композиції, зібрати творчий матеріал з новими образами та ідеями для майбутніх мистецьких робіт.

Посилання

Гегель. Естетика. URL: https://vpered.wordpress.com/2020/09/07/fedchyshyn-hegel/ (дата звернення: 16.04.2024).

Кабаченко В. П. Домінанта пленерного методу у створенні живописного образу північного Причорномор’я : традиції та сучасність. Збереження і розвиток традицій пленеру : художня освіта і арт-туризм : тези доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 31.01–2.02 2020 р. Одеса, 2020. С. 32–33.

Кабаченко В. П. Одеський пейзаж : пряма мова. Одеса : Друк Південь, 2018. 162 с.

Кабаченко В. П. Пейзаж і натюрморт : синтез жанрів в умовах світлоповітряного середовища Одеси. Збереження і розвиток традицій пленеру : художня освіта і арт-туризм : тези доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 31.01–2.02 2020 р. Одеса, 2020. С. 33–34.

Лоза Н. А. Особливості пленеру в умовах міста. Збереження і розвиток традицій пленеру : художня освіта і арт-турізм: тези доповідей І Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 1–3 лютого 2019 р. Одеса, 2019. С. 57–58.

Лоза Н. А. Пейзажний образ Одеси. Варіативність мотивів для пленерної практики здобувачів вищої освіти художньо графічного факультету. Збереження і розвиток традицій пленеру : художня освіта і арт-туризм : тези доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 31.01–2.02 2020 р. Одеса, 2020. С. 43–44.

Нагуляк П. І. Виховання цілісної картини світу у студентів художньо-графічного факультету в умовах пленерної практики. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2016. № 3. С. 71–75.

Нагуляк П. І. Національні традиції пленеру у просторі розвитку колористичної гармонії у студентів. Декоративно-прикладне мистецтво в національній системі художньо-педагогічної освіти : сучасний досвід і перспективи : тези доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Одеса, 18–19 березня 2021 р. Одеса, 2021. C. 39–42.

Нагуляк П. І. Особливості створення натюрморту на пленері. Збереження і розвиток традицій пленеру : художня освіта і арт-туризм: тези доповідей І Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 1–3 лютого 2019 р. Одеса, 2019. С. 79–81.

Теорія імпресії кольору. URL: https://www.arthuss.com.ua/books-blog/yohannes-itten-teoriya-impresiyi-koloru (дата звернення: 14.04.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-12

Як цитувати

МУНТЯН, С., & СПАССКОВА, О. (2024). ПРОБЛЕМА ОСВІТЛЕННЯ ПРИ СТВОРЕННІ ХУДОЖНЬОГО ОБРАЗУ В СЮЖЕТНІЙ КОМПОЗИЦІЇ В УМОВАХ ПЛЕНЕРУ. Fine Art and Culture Studies, (2), 86–91. https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-11

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ