ART EXPERTISE AS A TOOL FOR THE ATTRIBUTION OF CULTURAL VALUES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-22

Keywords:

art expertise, attribution, cultural values, art, art market, copyright law, reputation capital, art as an investment

Abstract

The purpose of the article is to outline the modern problems of art examination, which are caused by the development of new artistic practices in the 20th–21st centuries, new technologies, the growth of the art market and the transformation of collecting art objects into an important reputational and financial investment. New original works appear in circulation, with which experts have not yet dealt, as well as improved forgeries. In this regard, art expert examination and one of its main tasks – the attribution of cultural values, have acquired extreme importance: the determination of the value and cost of the examined objects, the observance of the rights of their authors, the reputation and benefit of new owners, sellersintermediaries depends on the results of the examination, as well as the authority of museum institutions, which act not only as custodians of cultural heritage, but also as reference expert institutions. The research methodology is based on the structural-functional method, which considers art historical expertise and the artistic, institutional and market environment as closely related phenomena. The scientific novelty of the work consists in outlining the current problems and gaps in the Ukrainian art history field, in which relatively little attention is paid to the issues of examination of works of modern art and current problems of Ukrainian artists, whose works sometimes become the subject of disputes regarding attribution, violation of copyright and property rights.Conclusions. Due to the emergence of new artistic techniques, the development of new technologies and the growth of the art market, the attribution of cultural values and objects of modern art faces new problems: masterful forgery, new materials with which specialists have little experience, as well as significant pressure from parties interested in unambiguous results expert research. The solution of these issues will be facilitated by the constant exchange of experience with foreign colleagues, the expansion of educational programs, the development of uniform clear standards of expert activity that would take into account the diversity of artistic techniques and practices, as well as all the nuances related to the protection of copyright and property rights.

References

Ворович І. Актуальні проблеми державної мистецтвознавчої експертизи в сучасній Україні. Мистецтвознавство України. 2019. С. 63–67. DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8155.19.2019.185969.

Карнак А. Експертна оцінка в сучасному мистецтвознавстві: проблеми формування єдиних критеріальних підходів // Культура і сучасність: Альманах. Київ : ДАКККІМ, 2002. С. 88–95.

Калашникова О. Л. Основи мистецтвознавчої експертизи та вартісної оцінкикультурних цінностей : підруч. Київ : Знання, 2006. 497 с.

Карпов В. В., Денисюк Ж. З. Формування мистецьких колекцій: визначення оціночної вартості музейних предметів : навч. посіб. Київ : НАКККіМ, 2020. 112 с.

Клименко В. Гаяне Атаян: «Гілка, що виросла з яблуні». Korydor. 2021. 8 лютого. URL: https://korydor.in.ua/ua/stories/haiane-ataian-hilka-shcho-vyrosla-z-iabluni.html.

Про ввезення, вивезення та повернення культурних цінностей: Закон України від 21 вересня 1999 р. № 1068-ХІV / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1068-14#Text.

Про затвердження Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень: Наказ Міністерства юстиції України від 8 жовтня 1998 р. № 53/5. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0705-98#Text.

Про реєстр втрачених робіт. Репліка Влади Ралко (Київ). Київ, 2019 р. Мітєц. Сучасне мистецтво України. URL: https://mitec.ua/category/artists/ralko-vlada/.

Тимченко Т. Р. Експертиза творів образотворчого мистецтва: живопис (історія та методологія) : навч. посіб. Київ : НАКККіМ, 2017. 120 с.

Alberge D. Art forgers face a new challenge from high-tech authenticators. Financial Times. 2019. December 2. URL: https://www.ft.com/content/0a407b1e-efff-11e9-a55a-30afa498db1b.

Authenticity in Transition: Changing Practices in Contemporary Art Making and Conservation. authenticity in transition. URL: https://authenticityintransition.wordpress.com/video-archive/.

Nelson G. Disputed Malevich Painting Tied to Disgraced Dealer Itzhak Zarug Presented as Genuine in Private ‘Exhibition’ at Centre Pompidou. ARTnews. 2024. June 6. URL: https://www.artnews.com/art-news/news/kasimir-malevich-painting-dispute-co2bit-centre-pompidou-1234708956/.

Van Wayenbergh G. What is an art expert analyzing in a painting. Vwart.com. URL: https://www.vwart.com/post/what-is-an-art-expert-analyzing-in-a-painting.

Published

2024-09-03

How to Cite

ЗАБОЦЬКИЙ, В. (2024). ART EXPERTISE AS A TOOL FOR THE ATTRIBUTION OF CULTURAL VALUES. Fine Art and Culture Studies, (3), 157–164. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-22

Issue

Section

FINE ARTS, DECORATIVE ARTS, RESTORATION