МИСТЕЦТВОЗНАВЧА ЕКСПЕРТИЗА ЯК ІНСТРУМЕНТ АТРИБУЦІЇ КУЛЬТУРНИХ ЦІННОСТЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-22

Ключові слова:

мистецтвознавча експертиза, атрибуція, культурні цінності, мистецтво, арт-ринок, авторське право, репутаційна інвестиція, мистецтво як інвестиція

Анотація

Метою статті є окреслення сучасних проблем мистецтвознавчої експертизи, які обумовлені розвитком нових художніх практик у ХХ–ХХІ ст., нових технологій, зростанням арт-ринку та перетворенням колекціонування предметів мистецтва на важливу репутаційну та фінансову інвестицію. В обігу з’являються нові оригінальні твори, з якими експерти досі не мали справи, а також і вдосконалені підробки. У зв’язку з цим мистецтвознавча експертиза та одне з її основних завдань – атрибуція культурних цінностей, набули надзвичайної важливості: від результатів експертизи залежить визначення цінності і вартості досліджуваних об’єктів, дотримання прав їхніх авторів, репутація і вигода нових власників, продавців-посередників, а також авторитет музейних інституцій, які виступають не лише зберігачами культурної спадщини, а й еталонними експертними інституціями. Методологія дослідження ґрунтується на структурно-функціональному методі, який розглядає мистецтвознавчу експертизу та художнє, інституційне і ринкове середовище як тісно пов’язані явища. Наукова новизна роботи полягає в окресленні актуальних проблем та прогалин в українському мистецтвознавчому полі, у якому доволі мало приділяється уваги питанням експертизи творів сучасного мистецтва та актуальним проблемам українських художників, чиї роботи часом стають предметом суперечок з приводу атрибуції, порушення авторських і майнових прав. Висновки. Через появу нових мистецьких технік, розвиток нових технологій та зростання арт-ринку атрибуція культурних цінностей і предметів сучасного мистецтва зіштовхується з новими проблемами: майстерним фальсифікатом, новими матеріалами, з якими фахівці мають невеликий досвід роботи, а також значним тиском сторін, зацікавлених у однозначних результатах експертного дослідження. Розв’язанню цих питань сприятимуть постійний обмін досвідом з іноземними колегами, розширення навчальних програм, вироблення єдиних чітких стандартів експертної діяльності, які б враховували усе розмаїття художніх технік та практик, а також усі нюанси, пов’язані із захистом авторських та майнових прав.

Посилання

Ворович І. Актуальні проблеми державної мистецтвознавчої експертизи в сучасній Україні. Мистецтвознавство України. 2019. С. 63–67. DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8155.19.2019.185969.

Карнак А. Експертна оцінка в сучасному мистецтвознавстві: проблеми формування єдиних критеріальних підходів // Культура і сучасність: Альманах. Київ : ДАКККІМ, 2002. С. 88–95.

Калашникова О. Л. Основи мистецтвознавчої експертизи та вартісної оцінкикультурних цінностей : підруч. Київ : Знання, 2006. 497 с.

Карпов В. В., Денисюк Ж. З. Формування мистецьких колекцій: визначення оціночної вартості музейних предметів : навч. посіб. Київ : НАКККіМ, 2020. 112 с.

Клименко В. Гаяне Атаян: «Гілка, що виросла з яблуні». Korydor. 2021. 8 лютого. URL: https://korydor.in.ua/ua/stories/haiane-ataian-hilka-shcho-vyrosla-z-iabluni.html.

Про ввезення, вивезення та повернення культурних цінностей: Закон України від 21 вересня 1999 р. № 1068-ХІV / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1068-14#Text.

Про затвердження Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень: Наказ Міністерства юстиції України від 8 жовтня 1998 р. № 53/5. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0705-98#Text.

Про реєстр втрачених робіт. Репліка Влади Ралко (Київ). Київ, 2019 р. Мітєц. Сучасне мистецтво України. URL: https://mitec.ua/category/artists/ralko-vlada/.

Тимченко Т. Р. Експертиза творів образотворчого мистецтва: живопис (історія та методологія) : навч. посіб. Київ : НАКККіМ, 2017. 120 с.

Alberge D. Art forgers face a new challenge from high-tech authenticators. Financial Times. 2019. December 2. URL: https://www.ft.com/content/0a407b1e-efff-11e9-a55a-30afa498db1b.

Authenticity in Transition: Changing Practices in Contemporary Art Making and Conservation. authenticity in transition. URL: https://authenticityintransition.wordpress.com/video-archive/.

Nelson G. Disputed Malevich Painting Tied to Disgraced Dealer Itzhak Zarug Presented as Genuine in Private ‘Exhibition’ at Centre Pompidou. ARTnews. 2024. June 6. URL: https://www.artnews.com/art-news/news/kasimir-malevich-painting-dispute-co2bit-centre-pompidou-1234708956/.

Van Wayenbergh G. What is an art expert analyzing in a painting. Vwart.com. URL: https://www.vwart.com/post/what-is-an-art-expert-analyzing-in-a-painting.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ЗАБОЦЬКИЙ, В. (2024). МИСТЕЦТВОЗНАВЧА ЕКСПЕРТИЗА ЯК ІНСТРУМЕНТ АТРИБУЦІЇ КУЛЬТУРНИХ ЦІННОСТЕЙ. Fine Art and Culture Studies, (3), 157–164. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-22

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ