THE SEMANTIC OF THE CONDUCTOR'S GESTURE IN THE CREATIVITY OF THE REGENT AND CHOIR MASTER
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-14Keywords:
choirmaster, regent, regent's affairs, choir, choral art, cult instructions of choral culture, gesture, conductor's gesture, angel voice, creative and performing activity of K. Pigrov, Odesa choral school, Ukrainian choral singing.Abstract
The research summarizes the substantive and performance principles of distinguishing conductor and regent gestures and their role in the formation of the leading spiritual and aesthetic guidelines of the choral art of Ukraine, including the Odesa Choir School. The purpose of the article is to identify the content-semantic factors of the creative and performing activities of the regent and choirmaster and their influence on the formation of spiritual-ethical and genre-style guidelines of choral schools of Ukraine, in particular, of Odesa in the person of K. Pigrov and his followers. Methodological basis. Interdisciplinary, genre-stylistic, historical-cultural approaches were essential for this work, allowing to investigate the factors that contribute to the discovery of the spiritual and meaningful specificity of the conductor's and regent's gesture and their role in the choral art of different eras. The scientific novelty of the work is determined by the fact that it summarizes for the first time the semantics of the conducting gesture of the regent and choirmaster, their differentiation, as well as their influence on the formation of national choral schools of Ukraine, including Odesa. Conclusions. Summing up, we note that the conductor's gesture of the leader of a secular choir, the choirmaster, is actually focused on conveying to the listener primarily the intonation-rhythmic component of the author's work and its emotional-semantic component, which covers a wide range of phenomena of the inner life of a person, the surrounding world, etc. The Regency gesture, unlike the previous one, is characterized, as well as the singing routine, by expressive minimalism, as it is more focused on the reporting and understanding of the Word as the main bearer of spiritual Truth, which transforms the spiritual being of a person. An organic combination of the mentioned traditions of choral conducting, indicative of the choral art of Ukraine, including the Odesa Choir School and the activities of its founder – K. Pigrov. His method of working with the choir incorporated the best traditions of the Ukrainian spiritual choral culture, which genetically resembled the traditions of "angel voice" and their religious and cultic instructions.
References
Бенч О. Г. Традиція українського хорового співу. Науковий вісник УМО. Серія: Педагогіка. 2020. Вип. 5. С. 1–16.
Біляєва Н. В. Диригентський жест: знак, символ, смисл. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2018. Вип. 48. С. 25–38.
Болгарський Д. Символіко-драматична естетика православного богослужіння в освіті регента. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 14 «Теорія і методика мистецької освіти». 2014. Вип. 16 (2). С. 37–43.
Бурбан М. Українські хори і диригенти: монографія. Дрогобич: Посвіт, 2006. 640 с.
Вілбер Кен. Коротка історія всього. Київ: Terra Incognita, 2020. 400 c.
Воскобойнікова Ю. Регентська діяльність у сучасній православній культурі : монографія. Харків : «Водний спектр Джі-Ем-Пі», 2016. 307 с.
Воскобойнікова Ю. В. Регентська діяльність як системне явище сучасної православної культури: дис. … доктора мистецтвознавства: 26.00.01 – теорія та історія культури / ХДАК. Харків, 2018. 444 с.
Гасанов Р., Заверуха О. Відродження Київської регентської справи: поступ за часів здобуття незалежності. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 36. Т. 1. С. 50–54.
Колесса М. Основи техніки диригування. Київ: Музична Україна, 1973. 200 с.
Матійчин І. М. Історія розвитку хорового диригування в Україні через призму музикознавчих досліджень кінця ХХ – початку XXI ст. Challenges and prospects of the interaction between culture, science and art in the modern context: Scientific monograph. Riga, Latvia: Baltija Publishing, 2022. C. 33–58.
Муравський П. Моя хорова школа. Київ: Просвіта, 2014. 384 с.
Муравський П. Чистота співу – чистота життя. Київ: Просвіта, 2012. 832 с.
Мурза С. А. Диригентський жест як інструментально-виконавський феномен: компаративно-технологічний підхід: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2021. 196 с.
Ніколенко О. М. Книжка для вчителя: уроки зі світової літератури в 6 класі. Київ: Грамота, 2014. 238 с.
Одеська хорова школа: методичні засади, творчі портрети, невипадкові діалоги: збірник методичних матеріалів, нарисів, статей / авт. кол.: К. К. Пігров, Л. М. Бутенко, І. П. Верді [та ін.]. Одеса: Астропринт, 2021. 444 с.
Осадча С. Православна співоча традиція як системологічний феномен у контексті сучасної музичної культури: автореф. дис. ... доктора мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2012. 36 с.
Пігров К. К. Керування хором. Одеська хорова школа: методичні засади, творчі портрети, невипадкові діалоги: збірник методичних матеріалів, нарисів, статей / авт. кол.: К. К. Пігров, Л. М. Бутенко, І. П. Верді [та ін.]. Одеса: Астропринт, 2021. С. 36–255.
Пучко-Колесник Ю. В. Діяльність диригента-хормейстера як соціокультурний феномен : дис. … канд. мистецтвознав. : 26.00.01 – теорія та історія культури / НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2009. 221 с.
Шатова І. О. Стильові основи Одеської хорової школи: автореф. дис. …канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / ОДМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2005. 16 с.
Шокало О. Павло Муравський – митець і педагог. URL: https://pavlomuravskyi.com/oleksander-shokalopavlo-muravskyj-mytecz-i-pedagog.html (дата звернення: 10.05.2024).