СЕМАНТИКА ДИРИГЕНТСЬКОГО ЖЕСТУ У ТВОРЧОСТІ РЕГЕНТА ТА ХОРМЕЙСТЕРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-14

Ключові слова:

хормейстер, регент, регентська справа, хор, хорове мистецтво, культові настанови хорової культури, жест, диригентський жест, ангелогласся, творчо-виконавська діяльність К. Пігрова, Одеська хорова школа, український хоровий спів.

Анотація

У дослідженні узагальнено змістовно-виконавські принципи розрізнення диригентського та регентського жестів та їх ролі у формуванні провідних духовно-естетичних настанов хорового мистецтва України, в тому числі й Одеської хорової школи. Мета роботи – виявлення змістовно-семантичних чинників творчо-виконавської діяльності регента і хор- мейстера та їх впливу на формування духовно-етичних та жанрово-стильових настанов хорових шкіл України, зокрема, Одеської в особі К. Пігрова та його послідовників. Методологічна основа. Істотними для цієї роботи виявилися міждисциплінарний, жанрово-стильовий, історико-культурологічний підходи, що дозволяють досліджувати фактори, які сприяють виявленню духовно-смислової специфіки диригентського і регентського жесту та їх ролі в хоровому мистецтві різних епох. Наукова новизна роботи визначена тим, що в ній вперше узагальнено семантику диригентського жесту регента та хормейстера, їх диференціацію, а також вплив на формування національних хорових шкіл України, в тому числі й Одеської. Висновки. Підводячи підсумок, відзначимо, що диригентський жест керівника світського хору, хормейстера фактично зосереджений на донесенні до слухача насамперед інтонаційно-ритмічної складової авторського твору та його емоційно-смислової складової, що охоплює широке коло явищ внутрішнього життя людини, навколишнього світу і т.д. Регентський жест, на відміну від попереднього, характеризується, так само як і співочий обиход, виразним мінімалізмом, оскільки більшою мірою зосереджений на донесенні-осмисленні Слова як головного носія духовної Істини, що перетворює духовне єство людини. Органічне поєднання названих традицій хорового диригування, показове для хорового мистецтва України, в тому числі й для Одеської хорової школи та діяльності її фундатора – К. Пігрова. Його методика роботи з хором увібрала в себе найкращі традиції української духовної хорової культури, що генетично сходили до традицій «ангелогласся» та їх релігійно-культових настанов.

Посилання

Бенч О. Г. Традиція українського хорового співу. Науковий вісник УМО. Серія: Педагогіка. 2020. Вип. 5. С. 1–16.

Біляєва Н. В. Диригентський жест: знак, символ, смисл. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2018. Вип. 48. С. 25–38.

Болгарський Д. Символіко-драматична естетика православного богослужіння в освіті регента. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 14 «Теорія і методика мистецької освіти». 2014. Вип. 16 (2). С. 37–43.

Бурбан М. Українські хори і диригенти: монографія. Дрогобич: Посвіт, 2006. 640 с.

Вілбер Кен. Коротка історія всього. Київ: Terra Incognita, 2020. 400 c.

Воскобойнікова Ю. Регентська діяльність у сучасній православній культурі : монографія. Харків : «Водний спектр Джі-Ем-Пі», 2016. 307 с.

Воскобойнікова Ю. В. Регентська діяльність як системне явище сучасної православної культури: дис. … доктора мистецтвознавства: 26.00.01 – теорія та історія культури / ХДАК. Харків, 2018. 444 с.

Гасанов Р., Заверуха О. Відродження Київської регентської справи: поступ за часів здобуття незалежності. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 36. Т. 1. С. 50–54.

Колесса М. Основи техніки диригування. Київ: Музична Україна, 1973. 200 с.

Матійчин І. М. Історія розвитку хорового диригування в Україні через призму музикознавчих досліджень кінця ХХ – початку XXI ст. Challenges and prospects of the interaction between culture, science and art in the modern context: Scientific monograph. Riga, Latvia: Baltija Publishing, 2022. C. 33–58.

Муравський П. Моя хорова школа. Київ: Просвіта, 2014. 384 с.

Муравський П. Чистота співу – чистота життя. Київ: Просвіта, 2012. 832 с.

Мурза С. А. Диригентський жест як інструментально-виконавський феномен: компаративно-технологічний підхід: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2021. 196 с.

Ніколенко О. М. Книжка для вчителя: уроки зі світової літератури в 6 класі. Київ: Грамота, 2014. 238 с.

Одеська хорова школа: методичні засади, творчі портрети, невипадкові діалоги: збірник методичних матеріалів, нарисів, статей / авт. кол.: К. К. Пігров, Л. М. Бутенко, І. П. Верді [та ін.]. Одеса: Астропринт, 2021. 444 с.

Осадча С. Православна співоча традиція як системологічний феномен у контексті сучасної музичної культури: автореф. дис. ... доктора мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2012. 36 с.

Пігров К. К. Керування хором. Одеська хорова школа: методичні засади, творчі портрети, невипадкові діалоги: збірник методичних матеріалів, нарисів, статей / авт. кол.: К. К. Пігров, Л. М. Бутенко, І. П. Верді [та ін.]. Одеса: Астропринт, 2021. С. 36–255.

Пучко-Колесник Ю. В. Діяльність диригента-хормейстера як соціокультурний феномен : дис. … канд. мистецтвознав. : 26.00.01 – теорія та історія культури / НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2009. 221 с.

Шатова І. О. Стильові основи Одеської хорової школи: автореф. дис. …канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / ОДМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2005. 16 с.

Шокало О. Павло Муравський – митець і педагог. URL: https://pavlomuravskyi.com/oleksander-shokalopavlo-muravskyj-mytecz-i-pedagog.html (дата звернення: 10.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-25

Як цитувати

ШПАК, Г. (2024). СЕМАНТИКА ДИРИГЕНТСЬКОГО ЖЕСТУ У ТВОРЧОСТІ РЕГЕНТА ТА ХОРМЕЙСТЕРА. Fine Art and Culture Studies, (4), 99–107. https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-14

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО