METHODOLOGICAL DIMENSIONS OF FOLK SINGING IN THE CONTEXT OF CONTEMPORARY VOCAL PEDAGOGY

Authors

  • Yulia KARCHOVA Kharkiv State Academy of Culture

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-4

Keywords:

folk singing methodology, folk song performance, folk song carrier, folk song tradition

Abstract

In the contemporary artistic space, folk song performance has a special vision of concentrating national mental and ideological attitude in the context of active processes of diffusion of academic, folklore and pop spheres of musical art and the formation of meta-style and intonation meta-thesaurus. This necessitates a revision of the methodological guidelines for the professional training of a modern folk song carrier as a universal artisr capable of self-realization in different stylistic planes. The purpose of the article is to outline the problematic areas of contemporary methodological discourse in the field of folk song art. The methodology of the article is based on the guidelines of a systematic approach, analysis and synthesis. The scientific novelty of the study is determined by the identification of problematic areas of the modern national methodological discourse on the issues of professional formation and development of a folk song performer. In the course of the study, the following results were achieved and the following conclusion were substantiated. The problematic areas of the modern methodological discourse in the professional training of a carrier of the folk-song tradition are outlined: the need to emphasize the mental foundations of folk-song performance and focus on the formation of a meaningful, internalized lyricism ad cordocentrism of the performing position, intensification of the cultural component if the dinger`s professional education. The need to actively master the local specifics of folk song performance and at the same time integrate the methodological experience of region vocal schools, as well as the need to avoid the methodological unification of folk singing the tendency of performing imitation, is emphasized. The importance of methodological substantiation of the permanently expansion of the repertoire is emphasized: authentic samples of song, which necessitates the intensification of mastering the skills of expeditionary activity and guidelines for research activities; the latest works of contemporary Ukrainian artists, which leads to a focus on intensifying the guidelines for the formation of the performance concept. Attention is focused of the need for comprehensive technical preparation on the performer for the multidimensional artistic practice.

References

Карчова Ю. І. Градації народнопісенного виконавства у сучасному національному художньому просторі. Духовна культура України перед викликами часу : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (м. Харків, 23 травня 2024 р.) / [редкол. А. П. Гетьман (голова), В. М. Пивоваров, О. В. Уманець, О. В. Прудникова]. Харків: Право, 2024 (До 220-річчя Нац. юрид. ун-ту ім. Ярослава Мудрого). С. 47–49.

Карчова Ю. І. Українське народнопісенне виконавство в професійній музичній практиці останньої третини XX – початку XXI ст.: автореф. дис. ...канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Музичне мистецтво. Харківський національний університет мистецтв ім. І.П. Котляревського. Харків, 2016. 17 с.

Лоцман Р. О. Методичні та українознавчі засади підготовки виконавців народної пісні в умовах сучасного міста. Наукові записки [Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні та історичні науки. 2012. Вип. 10. С. 119–126.

Осадча В. М., Осипенко В. В. Методологічні засади та практика підготовки співаків народного спрямування. Культура України. 2013. Вип. 42. С. 87–97.

Остапчук Л., Сидорова І., Лановенко-Мельник Н. Автентична та народно-академічна манери співу: специфіка і шляхи професіоналізації. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 35. С. 29–39

Сінельніков І., Сінельнікова В. Шляхи наслідування та опанування традиційної манери співу неавтентичними виконавцями. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2023. Вип. 48. С. 79–87. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282455

Синиця Р. І. Сучасна проблематика традиційного народнопісенного виконавства: етнокультурологічний аспект. Література та культура Полісся. Серія: філологічні науки. 2021. Т. 10. 18f. С. 128–140. DOI https://doi.org/10.31654/2520-6966-2021-18f-103-128-140

Уманець О. В. Глокалізація. Соціологія права: енциклопедичний словник / уклад.: [Л. М. Герасіна, О. Ю. Панфілов, В. Л. Погрібна та ін.]; за ред. М. П. Требіна. Харків: Право, 2020. С. 186–188.

Цапун Р. В. Методи вивчення народного співу в студентському фольклорному колективі. Наукові записки РДГУ. 2006. Вип. 34. С. 129–132.

Шульгіна В. Д. Українська музична педагогіка: підручник. Київ: Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2016. 264 с.

Published

2024-12-24

How to Cite

КАРЧОВА, Ю. (2024). METHODOLOGICAL DIMENSIONS OF FOLK SINGING IN THE CONTEXT OF CONTEMPORARY VOCAL PEDAGOGY. Fine Art and Culture Studies, (5), 25–31. https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-4